Gå til innhold

Spill med bugs. Er dette en mangel?


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Dersom et spill er plaget av bugs, vil dette kvalifisere som en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven?

 

Sett at det ikke er sluppet patch til spillet, slik at det på nåværende tidspunkt ikke er mulig å få løst problemene, vil da kunden ha hevingsrett?

 

Hva om det er sluppet patch til spillet som løser alle problemene, men kunden ikke har mulighet til å laste det ned, f.eks. at kunden ikke har internett-tilgang?

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at det du har kjøpt er en lisens til å bruke spillet og ikke selve spillet så spørs det om du kommer noen vei med den argumentasjonsrekken.

 

Lisensen er i de aller aller fleste tilfeller bundet opp mot en lisensavtale som fraskriver produsenten fra ansvar ved feil i produktet i den grad loven tillater.

 

Hvis du skal prøve det med et spill så tror jeg "Big rigs - Over the road racing" er kandidaten man bør bruke.

Lenke til kommentar
I og med at det du har kjøpt er en lisens til å bruke spillet og ikke selve spillet så spørs det om du kommer noen vei med den argumentasjonsrekken.

 

Lisensen er i de aller aller fleste tilfeller bundet opp mot en lisensavtale som fraskriver produsenten fra ansvar ved feil i produktet i den grad loven tillater.

 

Hvis du skal prøve det med et spill så tror jeg "Big rigs - Over the road racing" er kandidaten man bør bruke.

 

Hvis man kjøper et spill i Norge så kjøper man et spill iht den norske forbrukerkjøpsloven som er ufravikelig.

 

En selger vil dermed ikke komme noen vei med å referere til en lisensavtale, skrevet av produsenten, som kjøper ikke har sett før etter at kjøpet er gjennomført.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Som what_no2000 skriver, reguleres dette av forbrukerkjøpsloven. Dette er for øvrig ikke åpenbart, da loven gjelder "ting", jf. § 1. Hva gjelder den fysiske platen, er dette klart nok en "ting". Selve spillet (programvaren) vil man i dagligtalen ikke kalle en "ting". Likevel følger det av forarbeidene at loven kommer til anvendelse også på filer som er lagret på fysiske objekter.

 

Det avgjørende ved spørsmålet om hvorvidt det foreligger en mangel, er om det foreligger et objektivt avvik fra det avtalte. Som what_no2000 skriver, vil en lisensavtale normalt ikke være en del av avtalen (annerledes kan det stille seg om selger tar uttrykkelig forbehold om dette før avtalen inngås). I mangel av klar avtaleregulering, vil man falle tilbake på kravene til alminnelig god vare - konkretisert i fkjl. §15 andre ledd.

 

Så hva kan man egentlig forvente av et spill? Normalt kan ikke forbrukeren forvente at et spill et feilfritt fra første stund. Visse avvik fra det perfekte må man etter mitt skjønn tolerere. Rimeligvis er det en mangel om PC-en restarter hvert tiende minutt, men om spillet henger seg noen ganger i løpet av en "kampanje", er man vel innenfor det som må aksepteres. Men at et spill med bugs kan ha mangler, er klart.

 

Det er også verdt å merke seg at man etter § 17 ikke kan gjøre gjeldende som mangel noe kjøper "kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet" - noe som kan ramme forumets spilleksperter hardere enn en "legmann". Sistnevnte diskuterer gjerne ikke spill og deres bugs før innkjøp. Hvis du før handelen leste på diskusjon.no at spillet henger seg på level 3, stiller du rettslig svakere enn den som foretrekker seher.no.

 

Nok et poeng er at mangelskrav ikke kan gjøres gjeldende dersom mangelen "skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side", jf. § 26. Dette er ikke upraktisk, datamaskiner er gjerne fulle av spyware, adware og annet grufs.

 

Ble langt dette. Med de forbehold man må ta når det er lenge siden en selv ”gamet”, antar jeg at mangler ved spill i virkeligheten er lite praktisk. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

For å ta den konkrete situasjonen som lå til grunn for førstepost:

 

Hadde en kunde hos oss der sønnen hadde kjøpt Fifa 2010 til Xbox 360. Dette spillet har en bug som gjør at spillere plutselig bare forsvinner. Electronic Arts har gitt ut en patch som løser dette problemet, og foreslo selvfølgelig for kunden at han burde prøve å laste ned denne. Kunden syntes imidlertid at den forklaringen var svært tynn, og ville ikke helt kjøpe den. Han mente at det måtte være noe feil med akkurat den fysiske platen de hadde kjøpt, og at vi hadde å gi dem et nytt spill som de fikk prøve med. Uansett hvis mot formodning det nye spillet ikke skulle fungere heller, måtte vi ta ansvar og ta inn konsollen og spillet og løse problemet for de.

Lenke til kommentar

Som selger så er dere de rette personene å henvende seg til.

 

Finnes det noen måte å få tak i denne oppgraderingen vha. en fysisk kopi på en plate så bør EA distribuere disse vederlagsfritt til forbruker.

 

Jeg anbefaler at dere tar kontakt med EA brukerstøtte for å undersøke denne muligheten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
For å ta den konkrete situasjonen som lå til grunn for førstepost:

 

Hadde en kunde hos oss der sønnen hadde kjøpt Fifa 2010 til Xbox 360. Dette spillet har en bug som gjør at spillere plutselig bare forsvinner. Electronic Arts har gitt ut en patch som løser dette problemet, og foreslo selvfølgelig for kunden at han burde prøve å laste ned denne. Kunden syntes imidlertid at den forklaringen var svært tynn, og ville ikke helt kjøpe den. Han mente at det måtte være noe feil med akkurat den fysiske platen de hadde kjøpt, og at vi hadde å gi dem et nytt spill som de fikk prøve med. Uansett hvis mot formodning det nye spillet ikke skulle fungere heller, måtte vi ta ansvar og ta inn konsollen og spillet og løse problemet for de.

La oss anta at dette utgjør en mangel. Kravene de kan gjøre gjeldende er oppramset i §26.

 

Utgangspunktet er at kjøper kan velge mellom retting (patching hos dere) og omlevering (ny plate). Valgretten gjelder ikke dersom valget "volder selgeren urimelige kostnader". Man kan normalt anta kostnaden er "urimelig" dersom omleveringskostanden er 2-3 ganger så høy som rettingskostnaden, men også andre momenter skal hensyntas. Jeg kan neppe se for meg urimelighet er aktuelt i dette tilfelle. Antageligvis har kunden retten på sin side.

 

For øvrig bør butikker operere med et høyere servicenivå enn det som er lovpålagt, men det er nå en annen sak.

Lenke til kommentar

Det at spillere forsvinner er jo en relativt stor mangel, særlig om det er spillere som ofte blir brukt. EA vil nok aldri sende ut noe fysisk medium som butikkene kan gi til kundene for å distribuere patcher. Det løses jo enkelt ved at kunden kobler opp sin X360 til internett og laster ned patchen, men hva om man møter en kunde som har til hobby å stille seg vrang? Eller en kunde som faktisk ikke har internettoppkobling. Ettersom man ikke har mulighet til å utføre avhjelp på selve spillmediet, men må ha tilgang til konsollen for å gjøre det, kan kunden da kreve å få hevet kjøpet? Eller kan butikken kreve at kunden kommer ned med sin X360 slik at butikken kan gjennomføre avhjelp for kunden, via butikkens internettoppkobling?

 

Edit: Så at det kom et svar mens jeg skrev som egentlig svarte på spørsmålene mine. Men for å stille et litt annet spørsmål, vil kunden kunne hevde noe som "Jeg har kjøpt spillet hos dere, ikke konsollen. Dere har ingenting med min konsoll å gjøre!"

Endret av eught
Lenke til kommentar

Forbruker har en viss medvirkningsplikt, og hvis det kan løse problemet ved å oppdatere spillet gjennom å laste ned en patch så gjør man det. Kunden har ikke krav på noe mer enn det heller, manglen er utbedret.

 

Hvis kunden ikke har nettilkobling, så ka ndere be kunden ta med maskin og spill til dere for oppdatering. Nekter han det, så har vedkommende brutt medvirkningsplikten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Det er jo ikke noe problem for oss å ta i mot konsollen og patche spillet for kunden. Men, det er jo interessant å vite om dette er noe kunden faktisk kan kreve, og hvordan lovverket generelt kan anvendes i denne type saker.

 

Uansett var jo ikke kunden interessert i å heve kjøpet. Han var som sagt overbevist om at feilen lå i det fysiske mediet, og ville ha spillet omlevert. Vi orket ikke å prøve å overbevise kunden noe videre når han var hos oss sist, så han fikk med seg et nytt spill. Men han dukker nok opp rimelig raskt igjen når han oppdager at problemet er der fortsatt.

Lenke til kommentar

Eg ville forsøkt å vise til ei påliteleg kjelde (har EA uttalt seg om dette?) som viser at dette ikkje kan vere ein fysisk feil på plata. Omlevering vil jo då vere urimeleg for selgar sin del, med tanke på at det ikkje vil løyse problemet, og krevje meir tid når kunden (sannsynlegvis) kjem tilbake for ny avhjelp.

 

Det er jo ikke noe problem for oss å ta i mot konsollen og patche spillet for kunden. Men, det er jo interessant å vite om dette er noe kunden faktisk kan kreve

 

Det vil eg seie kunden kan kreve, dersom kunden ikkje har forutsetningar for å gjere det sjølv. I samanheng med forbrukarkjøpsloven vil eg sjå på patching som avhjelp (levert av produsent, rett nok), noko kunden naturlegvis har krav på. Å setje opp eit nettverksuttak, kabel og strømuttak (la oss kalle det ei patchestasjon?) kan vel ikkje koste all verden (trur eg). Med tanke på at dei fleste kan gjere dette heime sjølv vil det sannsynlegvis ikkje vere fullt av folk som gidder å dra konsollen sin med til butikken. :)

Lenke til kommentar
Det er jo ikke noe problem for oss å ta i mot konsollen og patche spillet for kunden. Men, det er jo interessant å vite om dette er noe kunden faktisk kan kreve

 

Det vil eg seie kunden kan kreve, dersom kunden ikkje har forutsetningar for å gjere det sjølv. I samanheng med forbrukarkjøpsloven vil eg sjå på patching som avhjelp (levert av produsent, rett nok), noko kunden naturlegvis har krav på.

 

Bare for å spille den vrange kunden som vi alle elsker ..

 

"Men hva når jeg skal spille på broren min sin konsoll i det andre rommet, fortsatt ikke internett der?"

"Jeg vil også kunne låne bort/ta med meg spillet til nære venner, hva gjør jeg da?"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...