Gå til innhold

Ps3 + hjemmekinoanlegg ?

Anbefalte innlegg

Hei !

Jeg skal muligens få en playstation 3 til jul, så kommer nokk til å koble den opp til lcd tv'en min via hdmi :)

Men jeg vil ha bra lyd, og tv høytalerne er ikke mye å skryte av, så jeg lurte på om det går ann på noe slags vis å koble den opp til et surroundanlegg uten og ha selve dvd spilleren, men å koble den rett til høytalerne ?

Eller er dvd spilleren i surroundanlegget nødvendig ?

Ekstra spørsmål- på pc'en min har jeg 3 utganger på skjermkortet; 2xDVI og en S-Video, mens på Tven min har jeg 2x hdmi og en vga + scart inngang.

Ville jeg få bedere bilde på tven når jeg ser på film via pc'en om jeg brukte en DVI - HDMI kabel kontra VGA kabel ?

Takk for alle svar !

Er ganske ny innen Lyd&Bilde, så ikke skjell meg ut :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, tenkte mer på forsterker, altså, de fleste hjemmekinoanlegg selges med 5 høytalere, 1 sub og 1 dvd spiller (kansje en forsterker med innegydt dvd spiller, i dont know)

Men jeg tenkte at jeg ikke trengte dvd spilleren siden det allerede er en dvd spiller på ps3 ^^

Men så jeg må altså ha en forsterker for å få surround lyd ?

Kan noen gi link til et eksempel ? :)

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker i det hele tatt

Har fått meg en slik HD PVR dekoder fra canal digital også nå, så da blir jo bra lyd enda mer avhengig ^^

Skulle helt ha brukt så lite som mulig, og ikke noe avanset tull, jeg er jo totalt nybegynner i det.

Vet knapt hva en forsterker er engang ^^

Endret av baguett
Lenke til kommentar

Du får det du betaler for. Lyd i 2 kanaler (altså stereo) er mye billigere å få til å låte bra enn lyd i 5 eller flere kanaler (surround). Selv relativt billig surround låter tøft på film, men når du skal høre på musikk, så er det plutselig større krav til ustyret for at det skal låte bra. Tro meg når jeg sier at et stereo-anlegg til 5000, låter mye bedre, selv på film, enn et billig "surround anlegg" til omtrent samme prisen.

Lenke til kommentar

Om budsjett er meget kritisk så er det nok lettest med stereo ja, men det er ikke feil å bruke en surroundreciever med to høyttalere tilkoblet. Da kan du overføre lydsignalet digitalt, og PS3 er kjent for mye moro, men ikke lydkvalitet først og fremst, ergo vil lyden stort sett bli bedre med en annen konverter på digitalsiden, som en surroundreciever, eller en separat digital-analog konverter.

En DA-konverter skal altså oversette 0 og 1 til lydsignaler som kan forsterkes og drive et par høyttalere. Du trenger altså en forsterker mellom DAK og høyttalere. Det finnes dog mye på bruktmarkedet om budsjett er kritisk.

Lenke til kommentar

Nope, en god receiver med to høyttalere fungerer bra, og det blir selvsagt lettere å bygge ut til surround i fremtiden. Er derimot budsjettet veldig kritisk, så får man som oftest mye bedre lyd for pengene med en enkel stereo forsterker enn med en mye mer komplisert surround receiver. Hadde side-by-side test av Sony integrert forsterker og Sony surround receivere i omtrent samme prisklasse, og i rein stereo-lyd, var det et godt stykke mellom dem. Lyd profilen hadde mye til felles, men det var mer krefter og fylde i stereo-forsterkeren.

Men det er mye fint innen rimelige surround receivere nå om dagen, og man kan få enormt mye for pengene om man leter litt og velger riktig.

Lenke til kommentar

Vel, høyere pris gir ikke nødvendigvis alltid bedre lyd, men det er klart at det vanligvis er en viss sammenheng ja :)

Jepp, jeg tror også det være et mye bedre valg å kjøpe en rimelig receiver og et par brukbare høyttalere, enn å kjøpe en sånn audio-bar sak. Har ingenting å si om man er "nybegynner" eller ikke. En Lancer Evolution går fortere enn en VW Golf CL om man er nybegynner eller ikke.

Lenke til kommentar

1. Pris og lydkvalitet henger stort sett sammen på enkelt komponenter, men meget sjelden på systemsiden. Når det gjelder blanding av komponenter gjelder en del andre regler. Ting må henge sammen i lydbildet, og et dyrt system satt sammen uten noen tanke for sammenheng.

2. LunarG - stort sett enig ift bil-digresjonen, men en amatør kjører fortere med en gammel bil med gode dekk, enn i en Evo med slitte "helårsdekk" på vått føre. Med det meenr jeg at jeg heller vil høre et middels anlegg i et meget godt rom, satt opp med litt hensikt og tanke, enn et high end anlegg satt opp i et dårlig rom, med dårlig synergi mellom komponentene.

3. Kan du bruke HDMI så gjør det. Det kan bare bli bedre!

Lenke til kommentar
1. Pris og lydkvalitet henger stort sett sammen på enkelt komponenter, men meget sjelden på systemsiden. Når det gjelder blanding av komponenter gjelder en del andre regler. Ting må henge sammen i lydbildet, og et dyrt system satt sammen uten noen tanke for sammenheng.

2. LunarG - stort sett enig ift bil-digresjonen, men en amatør kjører fortere med en gammel bil med gode dekk, enn i en Evo med slitte "helårsdekk" på vått føre. Med det meenr jeg at jeg heller vil høre et middels anlegg i et meget godt rom, satt opp med litt hensikt og tanke, enn et high end anlegg satt opp i et dårlig rom, med dårlig synergi mellom komponentene.

3. Kan du bruke HDMI så gjør det. Det kan bare bli bedre!

Ok, men jeg tenker på en slik (eks) - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=503245

Er forsterkeren i det anlegget innebygd i dvd spilleren ?

Det jeg trenger er altså et billigt hjemmekinoanlegg der lyden er viktigt men videokvaliteten ikke er så viktig om dere skjønner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...