Gå til innhold

Pagefile'n på HD nr. 2 - En fordel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det er en fordel å ha swapfilen på en annen fysisk harddisk, men da bør system disken og harddisk #2 være på hver sin ide-kontroller i tillegg.

Ellers så er det ikke anbefalt å slå av swapfilen samme hvor mye minne du har, jeg har 1Gb minne selv og jeg har forsøkt å slå av swapfilen. I mitt tilfelle syns jeg at WinXP ble veldig "svampete" til tider med swapfilen avslått. Så det er noe som ikke helt takler det. Jeg har forsøkt alt av register-justeringer osv for å fortelle WinXP at det ikke er swapfile, men til ingen nytte. Så min anbefaling er at det er bedre med en "symbolsk" swapfile på f.eks 256Mb enn ingen swapfile.

Lenke til kommentar
Ellers så er det ikke anbefalt å slå av swapfilen samme hvor mye minne du har, jeg har 1Gb minne selv og jeg har forsøkt å slå av swapfilen. I mitt tilfelle syns jeg at WinXP ble veldig "svampete" til tider med swapfilen avslått. Så det er noe som ikke helt takler det. Jeg har forsøkt alt av register-justeringer osv for å fortelle WinXP at det ikke er swapfile, men til ingen nytte. Så min anbefaling er at det er bedre med en "symbolsk" swapfile på f.eks 256Mb enn ingen swapfile.

Problemet med Windows sin pagefil er at den blir brukt altfor mye. Jeg har 384MB RAM på laptop'en min nå, og jeg har alltid ca 130 MB ledig fysisk RAM, som aldri blir brukt!! Pagefila har alltid godt over 100 MB liggende å lure...selv om jeg har aldri så lite programmer kjørende.

Jeg kjører dualboot med linux, og på linux har jeg opplevd å ha fylt opp ca 290 MB i fysisk RAM, og da jeg sjekka swapfila: 0 MB! Det er slik memory management skal være!

Windows memory management er noe av det dårligste jeg har vært ut for...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...