Gå til innhold

kan jeg trekke av på skatten?

shuffles

Anbefalte innlegg

hei ble medlåntaker på huset til mamma og pappa og lurer på om jeg kan trekke av på skatten?

eierforhold er: mamma 50%, min bror 25% og jeg 25% av huset

for et par måneder siden ble jeg og min bror medlåntaker for å hindre trvangssalg.

i nettbanken min står gjelden på huset oppført, men er pappa som betaler på dette.

Kan jeg trekke av på skatten på neste lingning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man låner alene så trekker man hele gjelden fra formuen, det kan føre til at man slipper å betale formueskatt eller at formueskatten reduseres. Tilsvarende kan 28% av renteutgiftene trekkes fra inntekten for å redusere inntektsskatten (som nevnt tidligere).

Men når man låner sammen med noen så kan IKKE hver og en trekke fra hele gjelden og alle renteutgiftene. Gjelden og renteutgiftene må fordeles "broderlig" på selvangivelsene, f.eks at man deler gjeld og renteutgifter likt mellom seg, eller iht hvem som faktisk er internt ansvarlig for gjeld og renter.

Hvis det bare er en av med lånetakerne (pappa) som faktisk betaler ned rente og gjeld så er det mest riktig at den personen får alle fradragene.

Det er uansett viktig at dere samordner selvangivelsene deres, slik at dere ikke totalt krever fradrag for mer enn total gjeld og totale renteutgifter.

Du kan se i "Ligningens ABC" hvis du trenger mer informasjon: http://www.skatteetaten.no/upload/PDFer/Li...tive_lenker.pdf, se f.eks under overskriften "Sameie – ligning etter bruttometoden".

Du kan også titte på denne tråden som omhandler det samme om samboere (men merk at det der er spesielle regler): https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1149020&hl=

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...