Gå til innhold

Hva er best av Sapphire HD5770 og HD4890?

nordemoniac

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse forskjellene kan jeg se:

HD5770:

- Bruker 40nm GPU.

- 128bit

- 4,8GHZ RAM

- 2x DVI

- DX11

- Opptil 108W forbruk

HD4890:

- Bruker 55nm GPU.

- 256bit

- 3,9GHZ RAM

- 1x DVI.

- DX10.1

- Opptil 190W forbruk.

Ellers er de stort sett like.

HD4890 vil bli varmere, og bruke mer strøm på samme operasjoner som HD5770.

HD4890 støtter ikke framtidens DX11, men det er jo nesten ingen spill (eller ingen?) som støtter DX11 enda, og HD4890 har bedre ytelse i DX10.

Båndbredden til RAM på HD4890 er 70-80% bedre enn HD5770, noe jeg vil påstå spiller en stor rolle.

Viften vil mest sannsynlig gå mer på HD4890, men kanskje ikke dramatisk mye. Prisforskjellen er jo 200,- på disse to.

Jeg syns det virker som gode gamle HD4890 kommer best ut her?

Endret av nordemoniac
Lenke til kommentar

Godt valg. Lurer på akkurat det samme, og har lest et hav av tester på disse kortene. 5750 holder følge i noen tilfeller, men skrur du opp oppløsningen så ligger 4890 LANGT foran når det gjelder ytelse. Merk at dette gjelder spill som er laget til dx10. Jeg kommer også til å kjøpe 4890 :-)

Lenke til kommentar

ETT problem!

ATI + Philips TVer = CRAP!

Dvs. ATI sine adaptere for "HDMI m/lyd over DVI" eller HDMI-utgang på skjermkort, vil IKKE virke på Philips sine LCD-tver. Aner ikke hvorfor. Men får mange feil. Bl.a. svart bilde 30-40 ganger i timen + inverterte farger.

Men om man bruker en 3.parts DVI->HDMI adapter (altså ikke lyd over HDMI) og kjører lyden utenom, så vil det kunne gå. Da sender man jo rene DVI-signaler inn til TVen.

Skjønner ikke hva Philips har på TVene sine som gjør at de blir så kranglete...

Lenke til kommentar
ETT problem!

Dvs. ATI sine adaptere for "HDMI m/lyd over DVI" eller HDMI-utgang på skjermkort, vil IKKE virke på Philips sine LCD-tver. Aner ikke hvorfor. Men får mange feil. Bl.a. svart bilde 30-40 ganger i timen + inverterte farger.

Men om man bruker en 3.parts DVI->HDMI adapter (altså ikke lyd over HDMI) og kjører lyden utenom, så vil det kunne gå. Da sender man jo rene DVI-signaler inn til TVen.

Jeg har et HIS Radeon HD4770 koblet med DVI-HDMI adapter (medfølgende) til et Philips 37PFL5603. Fungerer strålende, både lyd og bilde. Aldri hatt problemer.

Lenke til kommentar
ETT problem!

Jeg har et HIS Radeon HD4770 koblet med DVI-HDMI adapter (medfølgende) til et Philips 37PFL5603. Fungerer strålende, både lyd og bilde. Aldri hatt problemer.

Hmm. Da må du skrive opp dine innstillinger i Catalyst.

Er mange som sliter med dette.

Link 1

Link 2

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hmm. Da må du skrive opp dine innstillinger i Catalyst.

Er mange som sliter med dette.

Link 1

Link 2

Eneste problemet jeg har hatt, er at forsterkeren min ikke automatisk switchet til DD/DTS (koblet lyden videre [edit: fra TV] via coax til forsterker). Så nå kjører jeg et eksternt USB-lydkort. Når det gjelder bilde over HDMI, fungerer det fint, uansett innstillinger i Catalyst, også default.

De to du lenker til har både forskjellig TV og skjermkort fra meg. Så det er ikke nødvendigvis et generelt problem med ATI-kort på Philips TV-er :-)

Endret av Bazz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...