Gå til innhold

Lab og kontormaskin

Anbefalte innlegg

Da begynner min nåværende maskin å bli veeldig klar for en reinstallasjon, og jeg tror jeg isteden velger å begynne på skratch med en ny stasjonær maskin basert på Win7.

Mitt bruk er:

Kontormodus:

* Store tekstdokumenter i Word

* Moderat kompliserte regneark

* Powerpoint

* Maaange sesjoner og faner i IE

Hobbymodus:

* Bildebehandling, hovedsakelig Photoshop (pt CS2)

* Litt spilling, men jeg tror ikke det blir utover det maskinen ellers klarer

Jobbmodus:

* Virtualisering med test av programvare og konfigurasjoner

* Tynnklient

* VPN

Jeg ønsker meg en maskin som kan leve en stund, men ikke nødvendigvis uten oppgraderinger. Jeg ønsker imidlertid ikke reinstallasjoner av OS underveis, noe som vel betyr at CPU ikke kan byttes?

Kabinettet bør være stort nok til en ekstra disk eller to og en DVD-brenner. Den bør være stillegående og helst ha lavt energiforbruk.

Primært ønsker jeg å kjøpe en ferdig boks.

Kan dere hjelpe?

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satte forsøksvis sammen en Dell Inspirion 546 slik. Pris 6690.-

Ser det ok ut?

PROSESSOR AMD Phenom™ x 4 9750 (2,40 GHz, 512 K x 4)

OPERATIVSYSTEM Ekte Windows® 7 Ultimate 64bit- Norsk

MINNE 4096 MB tokanals DDR2-minne, 800 MHz [4 x 1024]

HARDDISK 500 GB (7200 rpm) SATA-harddisk

GRAFIKKORT 512 MB ATI® Radeon™ HD 4350-grafikkort

OPTISK(E) STASJON(ER) DVD+/-RW-stasjon (leser/skriver CD og DVD)

DISKETT- OG MEDIESTASJONER 19-in-1 Media Card reader

Inspiron 546 minitårn med svart ramme

Ole

Lenke til kommentar

Nei men velg denne. Ta bort skjermen, velg AMD 630 og 1 TB harddisk (hvis du trenger) da koster den 5179,-. Da har du en flott PC 1500,- billigere og en delbedre enn Dell sin. Selve PCen er det bare skjermkortet på den fra Multicom litt dårligere enn den fra Dell, ellers er den veldig mye bedre. Selv om du velger AMD 620 og 500 GB så koster den 4800,-, og fortsatt er den mye bedre.

Lenke til kommentar

Jeg har vært og sett på Aceren hos Elkjøp. Det var en lekker maskin, som nok ikke fortjener å bli stappet under en pult. Jeg vil gjerne ha Win7 Ultimate, og det ser ut til å bli kostbart hos Elkjøp. De kunne i alle fall ikke levere noen oppgradering til under 1700.-

Derfor har jeg romstert rundt hos Multicom og kommer stadig tilbake til maskinen jornboss foreslo.

Jeg er villig til å betale mer enn dette, hvis det gir meg reell ytelse på CPU. Skjermkortet bytter jeg underveis i maskinens levetid hvis det viser seg nødvendig.

En kollega mente at en rask cpu med færre kjerner gir bedre reell ytelse enn en cpu med flere kjerner? Er det slik?

Har noen andre forslag til maskin?

Ole

Lenke til kommentar

Hei der tar han feil. Det han snakker om er klokkefrekvensen og ytelse i spill - og det begynner også å bli avlegs nå. Quad 630 med 2,8 Ghz til ditt bruk er ihvertfall ikke noen bremsekloss- du sløser med tiden din å lete mer i din prisklasse:)

Det du snakker om er noe som dette for å få mer ytelse - men det er en helt annen prisklasse og et stykke over ditt behov ihvertfall sik du har skissert det.

Lenke til kommentar

Takk igjen, jornboss!

Jeg endte også opp på å vurdere den du viser til hos Multicom. Du har sikkert rett mhp ytelse. Det jeg evt ønsker med enda høyere ytelse er å utsette behovet for å bytte den maskinene jeg nå kjøper lengst mulig inn i fremtiden (noe som også er grunnen til at jeg ser på en fysisk stor maskin).

Ole

Lenke til kommentar
er maskinen til jobbruk så må du tenke litt på hva som skjer

ved feil på maskinen, kjøper du Dell får du onsite service

på den, mens Multicom kanskje må sendes til Multicom og

blir borte i ukesvis

Jepp. Jeg er villig til å betale mer for onsite, eller maskin fra lefdal, elkjøp osv av den grunn. Men ikke ubegrenset.

Ole

Lenke til kommentar

Slik?

Cooler Master Elite 310 Sort/Sølv

Chieftec Smart Series 550W PSU

ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3

AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Corsair Value S. DDR3 1333MHz 2GB CL9

USB2 multikortleser 3.5" sort for

Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB

MS COA Label Windows Ultimate 7

MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 EN 64bit

Da endte nåla på kr 6469.-

Jeg har bare spesifisert en brikke på 2Gb, og tenker å fylle på ettersom behovet måtte melde seg.

Jeg har også tatt utgangspunkt i det integrerte "skjermkortet"/brikkesettet "ATI Radeon HD 4200", som sikkert ikke er veldig gøy, men antakelig klarer å drive modellflysimulatoren og "Age of Empires III" ? Funker ikke det brukbart, så kan jeg alltids kjøpe et separat skjermkort senere?

550W PSU er tilstrekkelig?

Hardwarevirtualisering håper jeg ikke er noe problem?

Takk for all hjelp så langt!

Ole

Endret av Ole3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...