Jurist Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Kommandør Morten Svindal, som tjenestegjorde som militærrådgiver ved ambassaden i Kabul i perioden august 08 til mars 09, holdt mandag 5. oktober 2009 et foredrag i Oslo Militære Samfund. Her uttalte han følgende: "Den norske politisatsingen i Afghanistan har vært altfor fragmentert og fullstendig uten klare, overordnede målsetninger. Det norske politibidraget i Afghanistan har hatt mange dyktige politifolk som utvilsomt har gjort en kjempejobb på sine områder, men for få polititjenestemenn har vært spredd på altfor mange prosjekter, og for få politifolk har vært fordelt til Faryab. Det er i denne sammenhengen at jeg mener kritikken mot sammenblanding av politi og militær virksomhet er meningsløs. Denne kritikken er blant annet kommet opp gjennom en kronikk skrevet av en gruppe NUPI forskere i Dagbladet 26. juni. I denne kronikken kritiserer forfatterne den såkalte ”Faryab-strategien” fordi den på den ene siden framhever betydningen av å skille militære og sivile roller, og på den andre siden åpner for Police Mentoring Teams (PMTs) bemannet med polititjenestemenn og militærpoliti. Jeg følger langt på vei kritikken mot strategien når det gjelder denne, jeg vil kalle det nærmest ”fundamentalistiske” hangen til å måtte presisere forskjellen mellom militær og sivil innsats. Det vi trenger er mer informasjonsutveksling og samarbeid, ikke et større skille. Men det er viktig å skille oppgavene, hvor sivil side skal støtte skolevesen, landsbygdutvikling og godt styresett; mens militær side skal støtte sikkerhetsreformen. I en slik todeling faller imidlertid politisatsingen på ”feil” side ut fra norsk tenkemåte. Derfor vil jeg også kritisere NUPI forskernes forutsetning for kritikken, oppfatningen om at politistøtte er et sivilt tiltak, som ikke må blandes sammen med militær virksomhet. Vi må ikke ta med oss gamle norske dogmer og begrensninger hvis vi skal hjelpe afghanerne til å løse sine problemer. Og for de av oss som har sett en afghansk politipatrulje i Faryab, med samme typer jeeper som ANA bruker, RPGer, maskingevær montert på planet og AK-47er; de har ikke altfor mye til felles med et landsens norsk lensmannskontor. Jeg tror opprettelsen av norske PMTer en god ide. De militære mentorene kan bidra til nødvendig styrkebeskyttelse slik at mentorelementet kan operere uavhengig i området. De kan bidra til å mentorere afghansk politi i de militære disiplinene de utvilsomt har behov for å beherske og de kan besørge koordinering med ISAF styrker i området. Samtidig kan politimentorene besørge politifaglig mentorering og koordinering mot politimentorer på provinsnivå. Hvis vi kan få norske PMTer i Faryab så vil det gi en helt annen mulighet til å samarbeide optimalt og koordinere innsatsen opp mot afghanske sikkerhetsstyrker og lokale myndigheter." Hva mener folk om dette? Er det problematisk å blande politi og militærpoliti, og eventuelt hvorfor/hvorfor ikke? Fordeler/ulemper? Lenke til kommentar
fedtcreme Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Hadde Afghanistan vært et sivilisert land hadde jeg vært litt skeptisk. Men veien til lov og orden er vel ennå så lang at man må ta i bruk de midler man har. Selv er jeg usikker på hva norsk politi egentlig kan bidra med der nede, men det er en annen diskusjon. Lenke til kommentar
agm Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Situasjonen i Afghanistan er spesiell, især da samfunnet i stor grad er bygget på en krigerkultur med powerbrokers og krigsherrer. Dette legger jo til grunn for konflikter på et helt annet nivå, og mater opp til eventuelle opprørsgrupper. Da må også sikkerheten etableres på et møtende nivå, som vil innebære større bruk av våpen enn her hjemme. Og i mine øyne bør ANA ta hovedbelastningen hva gjelder bekjempelse av opprørere på landsnivå, men ANP bør fortsatt være i stand til å etablere og holde sikkerhet i mindre områder. Vi må dog ikke glemme at ANP også skal læres opp i elementære politidisipliner, som arrestasjoner, generell etterforskning, anti narko osv, noe de helt klart kan trenge støtte til fra land hvor rutiner rundt dette er bedre etablert... Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Om man finner noe uinteressant så behøver man ikke skrive det, da rusler man videre til noe interessant Et par innlegg er fjernet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå