Gå til innhold

Å komme inn i USA og Russland uten bestemt innkomstdato...

Samuro

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal backpacke en del til neste år, og to av destinasjonene som jeg vet det er litt vrient å komme inn i er Russland og USA. Jeg vet at jeg må skaffe meg visum og slikt på forhånd, men jeg vet ikke sikkert når jeg kommer "så langt" i reisen at jeg faktisk skal forsøke å komme inn i landet. Dette gjør at det er veldig vanskelig å si noe sikkert når jeg skal kontakte ambassadene for å be om visum.

I tillegg vet jeg ikke hva som kreves for å få innpass i landene.

Så - hvordan kan jeg gjøre det "klart" slik at jeg kan reise inn i landene? Kan jeg ordne dette underveis, og hvordan går jeg i så fall frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De gangene jeg har vært i USA har jeg bare kjørt over grensen fra Canada. Du må betale visum som koster rundt 7 dollar (dette er som oftest inkludert i flybillett til USA), og svare på noen spørsmål samt ta bilde og fingeravtrykk. Da får du tre måneders opphold.

Jøss, jeg hører jo alle slags "historier" om lange skjemaer du må krysse av alle mulige ting på, søke lang tid i forkant og alt mulig slikt. Nå er det slik at jeg skal backpacke via Sør-Amerika, og vil sånt sett komme via Mexico - vet du hvor mye vanskeligere dette vil være?

Det er altså mulig å skaffe seg visum på grensa, det er jo helmaks i alle fall!

Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt så tar det lang tid å komme fra Mexico til USA. Det virker som om grensevaktene er strengere der, og de har mye mer å gjøre der. De gangene jeg har kjørt over har det ikke vært mer enn to biler foran oss. Søsteren min opplevde et par timer da hun tok tog fra Canada til USA, men det var fordi alle på toget måtte igjennom passkontroll.

De skjemaene du må krysse av har i underkant av ti spørsmål, og noen av dem vil ikke gjelde deg da de spør blant annet om du hjalp nazistregimet i tyskland under andre verdenskrig.

Det sikreste du lan gjøre med tanke på visum er uansett å ringe eller besøke den amerikanske ambasaden i Oslo og høre med dem.

Lenke til kommentar

Angående USA her, feil feil feil. Det er dog ikke vanskelig.

Til USA må du registere deg på nettet for ESTA-clearance. Når du først har fått denne clearancen kan du reise de neste to årene. Hvis du krysser grensen til USA på land(ikke med fly) må du betale et gebyr, det stemmer dog. Men ESTA er gyldig i to år.

Russland derimot er verre, fordi du må få et visum - og dette visumet forutsetter invitasjon fra f.eks. hotell er lignende. Betaler du nok, mener jeg du får det på dagen - og det er godt mulig du kan søke om visum fra et annet land enn Norge (under reisen). Dette ville jeg sjekket nærmere.

EDIT: Angående USA: Du reiser visumfritt (men med ESTA-clearance som beskrevet over) så lenge du skal være i USA under 3 måneder, og har en returbillett fra US/Canada/Mexico du kan vise for deg. Uten returbillett eller over 3 måneders opphold trenger du faktisk et visum, som nordmann - dette er en prosess som blandt annet innebærer visum-intervju på ambassaden i Oslo.

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar

PlatinumFlyer: Har det noe å si hvis man har/har hatt oppholdstilatelse i Canada? Jeg var bosatt i Canada første gangen jeg kjørte over grensen, men forrige gang hadde jeg ikke oppholdstillatelse utover vanlig turistvisum i Canada. Det var ikke noe forskjell i hva grensevaktene gjorde eller spurte om, og hele prossessen var unnagjort på under 10 minutter.

Lenke til kommentar
PlatinumFlyer: Har det noe å si hvis man har/har hatt oppholdstilatelse i Canada? Jeg var bosatt i Canada første gangen jeg kjørte over grensen, men forrige gang hadde jeg ikke oppholdstillatelse utover vanlig turistvisum i Canada. Det var ikke noe forskjell i hva grensevaktene gjorde eller spurte om, og hele prossessen var unnagjort på under 10 minutter.

Oppholdstillatelse(enten i form av Canadisk Permanent Residence Card eller innstiftet innreisedokument(canadisk ekvivalenten til I-94W)) kan "brukes som" returbillett. De siste 11 månedene har du også trengt å foreta elektronisk registrering. Før det holdt det å fylle ut I-94W(grønne skjemaet) på grensen til USA.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...