ATWindsor Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 For min deler det ikke spillerens kostnad som er problemet, emn kostnaden på platene, og delvis også manglende utvalg. AtW Er det? Platekompaniet nærmer seg hundrelappen for katalogtitler, og du finner ørten titler til £10 og nedover på Play. Handler man på Mix og Spaceworld er jeg med deg, men de er overprisede på DVD også. Jeg mener selv om man handler på nett, alle sesonger av feks battlestar galactica koster halvparten på dvd i forhold til bluray på play, samme med feks planet earth. Om det er tilbud på bluray, og ikke noe særlig tilbud på DCD får du det til nesten samme pris, jevnt over er det vesentlig dyrere. I norge plukker du lett opp hele sesonger av kjente TV-sereir til 200-300 på DVD, det er langt ifra tilfellet på bluray. Hjelper ikke med ørten titler for 10 pund og ned, når de samme koster 5 pund og ned på DVD og man ahr 100*ørten titler tilgjengelig. AtW Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 TV-serier er endel dyrere på Blu-ray, enig der. Jeg tenkte først og fremst på filmer. Jeg lurer forøvrig litt hvor du vil hen med de siste eksempelet ditt. Du sier du ikke vil kjøpe Blu-ray dersom DVD er billigere? Det skjer neppe før de velger å fase ut DVD helt, da det neppe er aktuelt å selge DVD og Blu-ray til samme pris. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 TV-serier er endel dyrere på Blu-ray, enig der. Jeg tenkte først og fremst på filmer. Jeg lurer forøvrig litt hvor du vil hen med de siste eksempelet ditt. Du sier du ikke vil kjøpe Blu-ray dersom DVD er billigere? Det skjer neppe før de velger å fase ut DVD helt, da det neppe er aktuelt å selge DVD og Blu-ray til samme pris. Jeg vil dit jeg orginalt ville, nemlig at prisen på platene er hovedproblemet for bluray, jeg hadde kjøpt mer bluray om de hadde DVD-pris. AtW Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Dersom DVD kostet 25 og Blu-ray 50 da? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Dersom DVD kostet 25 og Blu-ray 50 da? For filmer? Det samme, jo lavere pris, jo lavere terskel for å kjøpe, fram til man når nivået der prisen er irrelevant lav. La oss si en tier. AtW Lenke til kommentar
evgeny Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 play.com selger hele band of brothers på bluray til 160kr. den har også dts-hd master audio. is nice I LIKE!!! Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg vil dit jeg orginalt ville, nemlig at prisen på platene er hovedproblemet for bluray, jeg hadde kjøpt mer bluray om de hadde DVD-pris. AtW Så du vil ha den nyeste teknologien med alle fortrinnene til ett utrangert produkt`s lavpris.? Tilbake til skolebenken for markedslære ATW. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg vil dit jeg orginalt ville, nemlig at prisen på platene er hovedproblemet for bluray, jeg hadde kjøpt mer bluray om de hadde DVD-pris. AtW Så du vil ha den nyeste teknologien med alle fortrinnene til ett utrangert produkt`s lavpris.? Tilbake til skolebenken for markedslære ATW. Hva er poenget ditt? Mener du jeg skal kjøpe produkter bare fordi de som selger det mener de tjener mest på produktet i sin nåværende form? På skolebenken for makredslære, så lærte jeg at færre kjøper et produkt om det er dyrt, det gjelder også meg, jeg kjøper mindre bluray når det er dyrt. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 På skolebenken for markedslære lærte jeg blant annet at høy pris kan bidra til et inntrykk av eksklusivitet og merverdi, selv om produktet ikke har nevneverdig merverdi for kjøperen. Jeg føler at bluray har så lite merverdi at det ikke er verd pengene for min del. DVD er slett ikke utrangert selv om spillerne ikke selger så godt lengre. Ser man på hva folk har hjemme i stua av spillere i stedet for å sjekke utvalget i den lokale elektrokjeden så ser man at DVD er i kraftig flertall fortsatt. Salget av filmer er heller ikke representativt for hva folk ser på. Selv om salget av bluray har en relativt stor markedsandel nå så har folk opparbeidet seg store mengder DVDer opp gjennom årene. Jeg vil kjapt anslå at det finnes 100 ganger flere originale DVD-filmer i verden enn det finnes bluray-filmer. Produsentene bruker bevisst et mål på markedsandel som skal forsøke å overbevise folk om at DVD er ut. Statistikk kan som kjent brukes og misbrukes. Har man litt kritisk sans så ser man at tallene er "håndlukket" for å gi inntrykk av at folk som ikke eier bluray spiller eller plater er nesten like utdatert som VHS. En annen ting jeg lærte om markedsføring er at det ofte ikke handler om å lage produkter som tilfredsstiller kjøpernes behov, men om å konstruere behov for brukerne. Bluray-alliansen er selvsagt ikke noen dårlige markedsførere. De spiller på de strengene de har, for alt det er verd og mer til. Som bevisst, engasjert og kritisk forbruker, med grunnleggende kunnskap om markedsføring, føler jeg at bluray i stor grad er et overpriset og konstruert behov. DVD dekker det jeg trenger godt. En moderne DVD-spiller med god oppskalering gjør også de gamle filmene langt bedre på min full-HD TV enn de var for 5~10 år siden med en billig spiller med SCART og billedrørs-TV. Kritisk og bevisst som jeg er så setter jeg mye mer pris på at hele filmsamlingen som jeg har kjøpt og betalt for én gang får kraftig forbedret kvalitet, enn at jeg må kjøpe hele eller deler av filmsamlingen på nytt, til en høy pris pluss at jeg må ha en spiller jeg egentlig ikke hadde behov for. En annen ting er at jeg gladelig hopper over hele bluray-epoken og går rett over på film via nettet. Produsentene vet at nettbasert film er det nye store om noen år og gjør sitt beste for å selge mest mulig bluray innen den tid. Jo flere ganger de får solgt filmene sine jo bedre. Jo kortere format-generasjoner og større markedspenetrasjon de når med hver enkelt generasjon jo bedre for deres økonomi. Bluray tror jeg blir mye kortere enn både VHS-epoken og DVD-epoken, samt at de ikke klarer å få like høy markedspenetrasjon som noen av de. Nettbasert film kommer "for tidlig" for bransjen. Derfor prøver de å tyne det maksimale ut av bluray-hypen nå. Jeg føler meg de-hypet og melder pass. Filmbransjen 0 - Simen 1 Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Om en DVD koster 50 kr, og samme filmen er tilgjengelig i langt høyere kvalitet til 100 kr, så bryr jeg meg bakvendtland om markedsføring og strategier. Blu-Ray overgår DVD på alle punkter, jeg for min del har sett meg lei av kompremeringsfirkanter i bildet mitt derfor velger jeg Blu-Ray når prisforskjellene er overkommelige, noe play.com forøvrig sørger for. Man kan nyte dagens teknologi, eller man kan sitte på gjerdet med en plakat bestående av ymse slagord og nekte mens man venter på morgendagens teknologi.. Isåfall vil man for alltid måtte sitte på gjerdet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Om en DVD koster 50 kr, og samme filmen er tilgjengelig i langt høyere kvalitet til 100 kr, så bryr jeg meg bakvendtland om markedsføring og strategier. Blu-Ray overgår DVD på alle punkter, jeg for min del har sett meg lei av kompremeringsfirkanter i bildet mitt derfor velger jeg Blu-Ray når prisforskjellene er overkommelige, noe play.com forøvrig sørger for. Man kan nyte dagens teknologi, eller man kan sitte på gjerdet med en plakat bestående av ymse slagord og nekte mens man venter på morgendagens teknologi.. Isåfall vil man for alltid måtte sitte på gjerdet. Riktig, så hvorfor er plutselig markedsføring og strategier viktig når jeg gjør mitt valg basert på at jeg synes blu-ray ofte er for dyrt? AtW Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ditt valg er det selvsagt du som tar. Jeg synes nå holdningen om å alltid velge det billigste, uavhengig av kvalitet, virker litt merkelig, men for all del, DVD er ikke dårlig det heller. Personlig kan jeg leve med at filmer koster meg en drøy hundrelapp når bildekvaliteten er såpass bra. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ditt valg er det selvsagt du som tar. Jeg synes nå holdningen om å alltid velge det billigste, uavhengig av kvalitet, virker litt merkelig, men for all del, DVD er ikke dårlig det heller. Personlig kan jeg leve med at filmer koster meg en drøy hundrelapp når bildekvaliteten er såpass bra. Det er ikke min holdning å alltid velge det billigste uavhengig av kvalitet. Det er en ganske voldsom tolkning å trekke ut av mine uttalelser. Blu-ray koster svært ofte rundt dobbelt så mye som DVD, hadde prisene vært lavere hadde jeg kjøpt mere blu-ray. AtW Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg mente selvsagt i denne konteksten, mulig jeg formulerte meg klønete der ja. På Platekompaniet koster nyutgivelser på DVD 159,-, på Blu-ray 199,-. Jeg tror egentlig ikke tilfeller der Blu-ray koster dobbelt så mye er spesielt representative lenger. Lenke til kommentar
MrDolce Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg svarte deg ikke ATWindsor :-) Let etter billige bluray og du vil finne, mer er det vel igrunnen ikke å si om dine påstander. Lenke til kommentar
chma Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 På skolebenken for markedslære lærte jeg blant annet at høy pris kan bidra til et inntrykk av eksklusivitet og merverdi, selv om produktet ikke har nevneverdig merverdi for kjøperen. Jeg føler at bluray har så lite merverdi at det ikke er verd pengene for min del. Men økonomi lærte man ikke på i markedslære? Høy pris i starten skyldes at dette koster, dvd eller cd var ikke gratis i når det kom det heller. Hva for merverdi det har for en kunde kommer jo helt ann på hva for krav kunden har. Jeg har høye krav til bilde og lyd kvalitet og dvd ser regulært akterutseilt ut på en billig plasma tv med bluray spiller, noe selv modern hjemme hos familien ser og setter pris på. Kritisk og bevisst som jeg er så setter jeg mye mer pris på at hele filmsamlingen som jeg har kjøpt og betalt for én gang får kraftig forbedret kvalitet, enn at jeg må kjøpe hele eller deler av filmsamlingen på nytt, til en høy pris pluss at jeg må ha en spiller jeg egentlig ikke hadde behov for. Øh? Kan du fortelle meg da hvem som skal betale for re mastring, skanning av film og produksjon av HD utgaver? Dette koster og en anseelig sum penger. Restaurering av gamle klassikere som nå slippes på bluray er ikke akkurat gratis, og dette forventer du å få fordi du kjøpte en dvd til 50kr på elkjøp!? En annen ting er at jeg gladelig hopper over hele bluray-epoken og går rett over på film via nettet. Produsentene vet at nettbasert film er det nye store om noen år og gjør sitt beste for å selge mest mulig bluray innen den tid. Jo flere ganger de får solgt filmene sine jo bedre. Jo kortere format-generasjoner og større markedspenetrasjon de når med hver enkelt generasjon jo bedre for deres økonomi. Bluray tror jeg blir mye kortere enn både VHS-epoken og DVD-epoken, samt at de ikke klarer å få like høy markedspenetrasjon som noen av de. Nettbasert film kommer "for tidlig" for bransjen. Derfor prøver de å tyne det maksimale ut av bluray-hypen nå. Jeg føler meg de-hypet og melder pass. Filmbransjen 0 - Simen 1 Den dagen jeg sitter med en linje som er kapabel til å streame kvaliteten jeg får på BD skal jeg være enig, dvs at det må legges fiber eller ny coax infrastruktur, foreløpig er det BD 1 - Nettfilm 0 både på kvalitet og tilgjengelighet. Lenke til kommentar
Spetsnaz Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Det er ikke cartridges dette slippes på. Når man som forbruker kan kjøpe lignende utstyr og media med samme distribusjon så skurrer det at produksjonskostnaden er så høy. Blir blu-ray presset eller brent forresten? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Jeg svarte deg ikke ATWindsor :-) Let etter billige bluray og du vil finne, mer er det vel igrunnen ikke å si om dine påstander. Og så? Det er allikevel merkelig å argumentere for det ene i den ene posten og så noe helt annet i en annen. Selvsagt kan man finne billige blurays, men for meg holder det ikke bare å finne en billig bluray, det må gjerne være en billig bluray med interessant innhold. DU kommer ikke vekk fra det faktum at bluray er til dles vesentlig dyrere enn DVD. AtW Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Jeg mente selvsagt i denne konteksten, mulig jeg formulerte meg klønete der ja. På Platekompaniet koster nyutgivelser på DVD 159,-, på Blu-ray 199,-. Jeg tror egentlig ikke tilfeller der Blu-ray koster dobbelt så mye er spesielt representative lenger. Kanskje har jeg en spesiell smak, men på de fleste titler som har vært aktuelle for meg så har bluray vært vesentlig dyrere. Du argumenterte jo tidligere for at det ikke ga så mye mening å se på prisene på dyre steder, men heller se hos feks play. Hos play så koster ny bluray-releaseer over det jevne ca 50% mer enn nye DVD. Forskjellene øker gjerne når det er litt eldre ting, og TV-serier. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Øh? Kan du fortelle meg da hvem som skal betale for re mastring, skanning av film og produksjon av HD utgaver? Dette koster og en anseelig sum penger. Restaurering av gamle klassikere som nå slippes på bluray er ikke akkurat gratis, og dette forventer du å få fordi du kjøpte en dvd til 50kr på elkjøp!? Jeg gir blaffen i om noen betaler i det hele tatt. Det spiller ingen rolle for meg og jeg føler ikke noe "moralsk ansvar" for å betale for en tjeneste jeg synes er overpriset. Hva det koster for produsenten å remastre er forsåvidt irrelevant. I markedslære lærer man å prise produktene ut fra hva kundene er villig til å betale. Altså optimere profitten. Remastringsprisen påvirker altså ikke utsalgsprisen, men det vil være den viktigste faktoren når et selskap skal bestemme om de skal remastre eller ikke. Den dagen jeg sitter med en linje som er kapabel til å streame kvaliteten jeg får på BD skal jeg være enig, dvs at det må legges fiber eller ny coax infrastruktur, foreløpig er det BD 1 - Nettfilm 0 både på kvalitet og tilgjengelighet. Alle har ikke samme preferanse som deg. Alle trenger ikke streaming. Bare se på hvor populært det er å laste ned piratkopier av HD-filmer. Dette skjer til tross for at filmene ikke streames. Bransjen trenger bare å lansere gode betal-løsninger som kan konkurrere med piratkopiene på brukervennlighet og fleksibilitet. Bransjen har glimrende forutsetninger for å kunne gi mer brukervennlige og fleksible løsninger enn piratsidene. F.eks integrering av nettbaserte filmtjenester i TVer. Torrent-folket har dårlige muligheter for å installere torrent-programmer i TVen og lage et brukervennlig system for å finne og laste ned filmer i selve TVen. Nøkkelordet er brukervennlig. Bare se på hva spotify og LastFM har gjort for musikk. Bransjen kunne kommet med sånne løsninger for 10 år siden, men valgte heller å ri videre på CD-hesten sin og klage og syte på piratkopier. Mange ville ha gode lovlige nettbaserte betaltjenester i stedet for CD. De ble "tvunget" til å velge mellom pest og kolera: CD eller piratkopier. Hvorfor filmbransjen rir videre på Bluray-hesten sin nå for alt det er verd er selvsagt fordi de ønsker å selge filmene ennå en gang til hver forbruker. De holder igjen utviklingen og strider mot kundenes ønsker på grunn av profittmaksimering av bluray-epoken. Ikke fordi bluray er noen teknisk god løsning i 2009 sammenlignet med hva som er mulig. Kundene har en helt annen interesse enn produsentene. Produsentene ønsker å loppe oss mest mulig, med lavest mulige interne kostnader. Vi kunder ønsker å få mest mulig glede for pengene våre. Derfor er det dumt å la seg diktere av produsentene. Kritiske og bevisste forbrukere gjennomskuer produsentenes taktikkeri og går sine egne veier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå