due92 Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Jeg trenger hjelp til å analysere disse setningene, har tentamen nå. Så om noen har mulighet, svar før klokken er halv 1 a) Der neue Lehrer ist ein junger Mann. b) Der neue Lehrer trifft einen jungen Mann. c) Der neue Lehrer gibt demSchüler ein Buch. d) Ich habe den Brief geschrieben. e) Bevor du gehst, musst du Frühstück essen. f) Ich bleibe zu Hause, weil es so kalt ist. g) Er muss zu dem Arzt gehen. h) Hast du gehört, dass eer Krank ist. Takk Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Mener du oversette? Lenke til kommentar
innard Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 a) Der neue Lehrer ist ein junger Mann. Den nye læreren er en ung herremann. b) Der neue Lehrer trifft einen jungen Mann. Den nye læreren treffer en ung herreman. c) Der neue Lehrer gibt demSchüler ein Buch. Den nye læreren gir eleven en bok. d) Ich habe den Brief geschrieben. Jeg har skrevet et brev. e) Bevor du gehst, musst du Frühstück essen. Du må spise frokost(en din) før du går(!) f) Ich bleibe zu Hause, weil es so kalt ist. Jeg blir hjemmeværende så lenge det er kaldt (ute) g) Er muss zu dem Arzt gehen. Han må gå til (Arzt?) h) Hast du gehört, dass eer Krank ist. Har du hørt at han er (Krank?) Takk smile.gif No Problem! Lærer mye tysk fra film o.l. så det er bare kult å pusse på språket. Lenke til kommentar
due92 Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Takk for oversettelsen Men er det noen som kan analysere de? Sånn med verbal, subjekt, indirekte objekt og dirkete objekt? Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Arzt = Doktor Krank = Syk EDIT: Ich habe den Brief geschrieben. Ich = S (ikke substanstiv, husker ikke hva det heter) Habe = V den Brief (eller bare Brief, er litt usikker) = O geschreiben = ? Lærte om dette i går på skolen, så er ikke sikker på den Brief og geschreiben ^^ Tror du får en liten anelse om hvordan du skal skrive det. "Hvem har skrevet? Ich, da blir det S" "Hva har du skrevet? Den Brief, da blir det O" "Verbet her er? Habe (å ha)" osv, osv. Endret 24. november 2009 av DaMole Lenke til kommentar
innard Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Det er det litt værre med. Ser jo at visse ting går igjen med stor bokstav f.eks. Det tror jeg gjelder for objektiver. Hakke peiling ellers. Lenke til kommentar
due92 Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Arzt = DoktorKrank = Syk EDIT: Ich habe den Brief geschrieben. Ich = S (ikke substanstiv, husker ikke hva det heter) Habe = V den Brief (eller bare Brief, er litt usikker) = O geschreiben = ? Lærte om dette i går på skolen, så er ikke sikker på den Brief og geschreiben ^^ Tror du får en liten anelse om hvordan du skal skrive det. "Hvem har skrevet? Ich, da blir det S" "Hva har du skrevet? Den Brief, da blir det O" "Verbet her er? Habe (å ha)" osv, osv. Okei jeg har prøvd meg på dette. Si ifra om du ser noen feil. ------- S -------- V ------ D.O ------- Der neue Lehrer ist ein junger Mann. -------- S ------- V --------D.O --------- Der neue Lehrer trifft einen jungen Mann. -------- S ------- V ---- I.O---- -- D.O -- Der neue Lehrer gibt dem Schüler ein Buch. Endret 24. november 2009 av due92 Lenke til kommentar
DaMole Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Jeg kan ikke så mye tysk, har allerede begynt å lære meg det (2-3 måneder siden og vi har rundt 3 timer i uken med tysk på skolen ^^) Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 ------- S -------- V ------ D.O -------Der neue Lehrer ist ein junger Mann. "ein junger Mann" er her predikativ, som medfører nominativ. Dei andre var riktige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå