Gå til innhold

Kaloriforbrenning via stepmaskin

Anbefalte innlegg

Tjohei. I løpet av de siste par månedene har jeg brukt stepmaskin som mitt foretrukkne treningsmiddel ettersom jeg ser at jeg forbrenner sykt med kalorier med den. Mitt spørsmål er; I henhold til teorien at man forbrenner cirka 100 kalorier per 1,5 km, og jeg ser at ved 30 minutter på maskinen har jeg forbrennt 500 kalorier, blir det sånn cirka samme effekten?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har trent siden august, og dette kan kanskje forklares med at jeg har trent muskler ved siden av; men jeg ser ikke vekt tapet jeg er ute etter, ikke på langt nær.

Noen tips, kommentarer, etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kcal du leser av på maskinen?

Husk at disse viser 200% kcal for at folk skal gidde å gå på dem.

Hvordan vet du at du ikke spiser mer siden du har trent?

Gå ned i vekt krever kcal-underskudd og styrketrening på et kcal-underskudd vil ikke gi økt masse , det vil i bestefall holde på massen.

Om vekten er LIK nå som i august kan du regne med at du spiser 1000 kcal formye i forhold til aktiviteten.

Dette kan løses på flere måter, er kosten helt på jordet i følge målsettningen kan denne endres og eller sammen med økt aktivitet.

Normen her er å kutte 500kcal i maten i forhold til det som er vanlig.

+ trene for 500kcal pr dag (inkludert styrketrening)

Dette gir ca 0,7-1kg vekttap pr uke.

Har du med styrketrening så mister du ikke muskelmassen, skipper du den er det ca 50/50 som forbrennes.

Lenke til kommentar

Jeg mener at den viser dobbelt så mye som du faktisk forbrenner, står det 500 er det nermere 250.

1 time hard styrketrening er ikke 400kcal en gang.

Det gjelder forsåvidt alle maskinene, hadde man oppgitt rett verdi hadde folk mistet motivasjonen.

Alle kcal du forbrenner med trening over 500 må du spise tilbake så det lønner seg ikke å trene for mer en det pr dag.

Endret av War
Lenke til kommentar

Hm, det samme gjelder vel ikke pulsklokker? Min polar pulsklokke viser at jeg forbrenner 1200kalorier i timen på 95% av maxpuls, selvfølgelig ikke mulig å holde i den halvtimen, men ned på 85% så tror jeg det ligger på rundt 1k kcal\h. Så om trådstarter har hatt en høy intensitet så kan h*n ha forbrent en del.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det, men 400 kcal på en time styrketrening er trening uten pauser.

Så mens jeg løfter 200kg i markløft og senker har trådstarter forbrennt 2-3 ganger så mye kcal på de..4-5 steppene den tiden tok?

Pulsklokke har jeg ikke, men

Fagerli skrev en gang

kardioapparatene overestimerer veldig ofte antall kcal forbrent. De nyere pulsklokkene er mer nøyaktige.

Nå behøver det ikke være 100% kcal-økning på en stepmaskin da den bruker mer energi en 3D-mølla som ofte er slik. 500-600 er iallefall mer realistisk en 1200 osv for en stepmaskin. Det er også forskjell på 10cm stepping og 30cm stepping.

Den eneste måten å finne det ut på er å trene på steppen 1 time i 7 dager mens man spiser vedlikeholds-kcal ca 33 pr kg, har man da gått ned over en kg?

Evt spise som kcalunderskuddet, og trene 30min pr dag i en uke og se etter den samme kg.

Kutte 500 i kosten er lett, men på min 3d-mølle står det 1100 på 1,5 time men da har jeg funnet ut at 500 er mer realtistisk etter å ha sett på vekten.

Det er ialleflal lett å se etter 10 år med dette, samt en fast spiseplan hvor alt telles.

Hadde det vært 1100 reelle kcal hadde vekten vært 1,5kg ned i uka.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...