RPA Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Noen som kan fortelle meg hvordan(hvis det er mulig) jeg kan bruke et skript/program på en windowsXP pc til å styre en isdnkobling som er delt på en pc med Mandrake9.0. Det jeg tenker på er noe som gjør at jeg kan bestemme når linux pc'n skal ringe opp til internett via nettverk. Ønsker helst ikke noe automatisk oppringing men manuell! Grunnen til at jeg vil ha noe slikt er at det blir tungvindt å måtte gå bort på linuxmaskinen for å koble opp til internett for så å gå tilbake til min hovedmaskin. Jeg kan heller ikke bruke isdnkortet i min hovdmaskin da klikker rabiat både i linux og windows i alle pci-sloter. Noe remote desktop opplegg er også ganske utelukket da jeg har prøvd med Vnc men det ble av en eller annen grunn ustabilt. (funket 10sek så klikk) Noen ideer? Lenke til kommentar
xeon Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 ssh kanskje? eller vnc hvis du absolutt må ha grafisk... Who knows.. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 jeg kan lite med nettverk, men jeg kan regne meg frem til at vha LIRC vil du kunne styre ISDN + en rekke andre forskjellige ting vha en vanlig fjernkontroll (sitte i sofaen og briefe når kameratene kommer forbi.... ) har selv loddet et par mottakere - prisklasse: under 50 kr. har ikke testet dem enda. Lenke til kommentar
RPA Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Joda, fjernkontroll hadde vært tingen men jeg tror jeg i første omgang nøyer meg med noe over nettverk. Det trenger på ingen måte å være en grafisk løsning som vnc men bare et lite program der jeg kan koble til/fra isdntilkoblingen. Det går ikke å bruke noe via Webmin? Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 2. juni 2003 Del Skrevet 2. juni 2003 Kanskje Rdiald er det du er ute etter? http://freshmeat.net/projects/rdiald/?topi...pic_id=87%2C150 Funker fett hos meg og modemlinjen min. Jeg kan åpne dette programmet på hvilken som helst pc og trykke "dial" så kobler linux-boksen opp modemlinjen. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 Om du har ein webserver med støtte for PHP, skal du kunne skrive ei enkel PHP-side, der du gjer shellkommandoane direkte til Linux ved hjelp av shell_exec(); <?php if ($side == 'opp') { echo shell_exec('ifconfig ippp0 up'); } elseif ($side == 'ned') { echo shell_exec('ifconfig ippp0 down'); } else { echo shell_exec('ifconfig ippp0'); // Viser status for ippp0 echo '<br>'; echo '<a href="'.$PHP_SELF.'?side=opp">Koble til</a><br>'; echo '<a href="'.$PHP_SELF.'?side=ned">Koble fra</a>'; } ?> Noko slikt, kunne kanskje virka? Om du brukar det, lat meg vete korleis det går. Og dersom du har eit Eicon Diva ISDN-kort, kunne du vist meg korleis du fekk det til å virke i Linux? Lenke til kommentar
RPA Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Hmm, jeg tror jeg prøver alternativet til neonX først visst ikke så blir det php. Jeg har satt opp php fordi jeg har en hjemmeside jeg bruker det på så kanskje det blir mulig. Uansett; takker for svar Lenke til kommentar
RPA Skrevet 6. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 6. juni 2003 Om du har ein webserver med støtte for PHP, skal du kunne skrive ei enkel PHP-side, der du gjer shellkommandoane direkte til Linux ved hjelp av shell_exec(); <?php if ($side == 'opp') { echo shell_exec('ifconfig ippp0 up'); } elseif ($side == 'ned') { echo shell_exec('ifconfig ippp0 down'); } else { echo shell_exec('ifconfig ippp0'); // Viser status for ippp0 echo '<br>'; echo '<a href="'.$PHP_SELF.'?side=opp">Koble til</a><br>'; echo '<a href="'.$PHP_SELF.'?side=ned">Koble fra</a>'; } ?> Noko slikt, kunne kanskje virka? Om du brukar det, lat meg vete korleis det går. Og dersom du har eit Eicon Diva ISDN-kort, kunne du vist meg korleis du fekk det til å virke i Linux? Virka desverre ikke. Kom bare opp "parse error on line2" Kan det hende at min php versjon ikke støtter shell exec kommandoen? Bruker php som er innebygd i Mandrake9.0 og ellers funker alt. Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 Vel, så lenge du har PHP4, så skal det virke bra. Vidare må du kanskje forsikre deg om at heile pathen til ifconfig er med i kommandoen; "/sbin/ifconfig ippp0 up", eller noko slikt. Få med deg at det eg skreiv berre var eit forslag, og det er kanskje andre kommandoar du må bruke for å få opp di ISDN-linje. Utanom dette, kan det vere at du kan prøve å fjerne echo før shell_exec. Det skal virke slik, men prøv det likevel. Husk at i Linux, dersom du vil ha fleire kommandoar i eit shell_exec-kall, kan du enkelt gjere det ved å putte eit semikolon mellom kommandoane; "cd /etc/; less lilo.conf". Gje meg beskjed om korleis det går. Lenke til kommentar
Yallis Skrevet 7. juni 2003 Del Skrevet 7. juni 2003 RPA - Spør din klassekamerat tryeng, han har lagd en win32 klient i C++ førr å styre isdn'inga på linuxboksn. vel-vel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå