Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet ta fra meg leatherman hvis jeg har den i lommen?

sharkbite

Anbefalte innlegg

begynn og gå med arbeids bukse/snekkerbukse, ser politiet stadigvekk når jeg er på jobb og har kniv tydelig i slire, men de kan ikke bure meg inne for det, pga brukes i arbeid! alltid en måte og unngå reglene :D

Du leste ikke hele tråden før du skrev, gjorde du vel?

Det er både tidkrevende og ikke minst veldig oppskrytt...:)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Hva hvis man bærer den i original forpakning med kvittering. Som en fremtidig gave til en kompis. Er ikke helt uvanlig at man får enn del gaver på bursdagsfester, julebord osv. Og kniver, er ikke spesielt uvanlig gave...

Jeebus H. Munkey Christ... Straffebudet rammer ikke de som bærer kniv med aktverdig grunn. Det vil si at de som bærer kniv av nødvendighet (objektiv nødvendighet, ikke "jeg synes jeg må...") vil falle utenfor.

Lenke til kommentar
Hva hvis man bærer den i original forpakning med kvittering. Som en fremtidig gave til en kompis. Er ikke helt uvanlig at man får enn del gaver på bursdagsfester, julebord osv. Og kniver, er ikke spesielt uvanlig gave...

Jeebus H. Munkey Christ... Straffebudet rammer ikke de som bærer kniv med aktverdig grunn. Det vil si at de som bærer kniv av nødvendighet (objektiv nødvendighet, ikke "jeg synes jeg må...") vil falle utenfor.

Så det vil si, at dersom den ligger i gaveeske er det greit å ha med deg? :) med litt gjennomtenkt gave-eske kan kniven være ute og kamp klar på sekunder.

Jeg har mye mer sans for lov formulering i andre land, der maks lengde på kniven er presisert. Dagens formulering minner meg litt om narko-loven i Sovjet. Dersom man ble tatt med brukt nål og det var mikroskopiske rester av narkotiske stoffer på den, var det nok til å få fra 5 til 15 år fengsel. Siden mengden var ikke presisert i lov formuleringen. Enda bedre kunne man bli på engang ble dømt for:

* bruk

* besittelse

* transport

* oppbevaring for videresalg

selv om det var snakk om mengder under 1 gram.

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Så det vil si, at dersom den ligger i gaveeske er det greit å ha med deg? :) med litt gjennomtenkt gave-eske kan kniven være ute og kamp klar på sekunder.

Nei. Ikke nødvendigvis.

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
Så fint, da kan man konkludere med at juss er svada. Det er ikke en eksakt vitenskap, mer synsing. Dette må prøves i retten for å være sikker på utfallet.

Juss er egentlig en ganske eksakt vitenskap her: Det er forbudt å bære kniv offentlig, dårlige unnskyldninger holder ikke.

Hvis du må lete etter en unnskyldning for å få gjøre det sier det seg selv at du vet at du gjør noe som er forbudt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...