Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet ta fra meg leatherman hvis jeg har den i lommen?

sharkbite

Anbefalte innlegg

På den annen side, før 9/11 ble jeg også stoppet i sikkerhetskontrollen og fratatt en liten laserpeker som jeg hadde i nøkkelknippet. Var ikke snakk om at jeg fikk ta med en så farlig ting som en LASER(!) inn i kabinen.

Før 9/11 var det ikke uvanlig at cockpit-døra sto åpen i lengre perioder under en flight.

Jeg har selv sett en tulling sitte med laserpeker og baladere røde prikker rundt omkring på instrumentpanelene foran pilotene. Den hadde neppe nok effekt til å brenne ut et øye, men selv en midlertidig reduksjon av synet kan jo skape uheldige situasjoner i cockpiten.

Et oppmerksomt cabin crew-medlem var rask med å beslaglegge laseren den gangen, men det kan vel hende de foretrekker å gjøre det før boarding nå for tiden. Og det enkleste er å beslaglegge alle, for man kan ennå ikke alltid se på en person om han er en tulling eller ikke. ("Here's your sign" hadde vært en god ide.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på teori og praksis. Politiet vil garantert ikke gi en elektrikerlærling på vei hjem fra jobb på bussen en bot for å ha kniv i beltet på buksen. Det skjer bare ikke i praksis. Så sant ikke er full og ikke truer noen. Det er sånn det er i praksis. Så vi kan konkludere med at vedkommende fint kan ha på seg en leatherman, fortrinnsvis ikke synlig så sant han oppfører seg. Det er alltid en overhengene fare for at den kan bli konfiskert vist du havner i en sloss kamp, ellers. Så nei.

Teoretisk sett: Ja

Praksis: Nei

Endret av Algific
Lenke til kommentar
Norge og disse reglene. :realmad:

Hva hjelper disse knivlovene egentlig for?

Visst jeg finner ut jeg skal skade noen med en kniv, tror du jeg bryr meg om en liten lov som sier at jeg ikke har lov å bære kniv over viss cm? Nei.

Eneste denne loven gjør er å bruke unødvendig politiressurser.

Viljen og evnen for å trekke kniv i en situasjon er sterkt korrelert med tilgjengelighet til kniv, altså ingen kniv i lommen så heller ikke kniv-stikking.

Som du påpeker så kan man planlegge, hvilket vi vanskelig kan forhindre uten å forby kniver fullt ut (som heller ikke nødvendigivis hadde vært tilstrekkelig).

Derimot så med å begrense muligheter for å bære kniv når man ikke trenger kniv, så fjerner man potensielle kniv-stikkere som vil reagert spontant om de havner i en situasjon hvor menneskelig irrasjonalitet står i full blomst. Typisk når idioter blir fulle og enda større idioter.

Lenke til kommentar
Viljen og evnen for å trekke kniv i en situasjon er sterkt korrelert med tilgjengelighet til kniv, altså ingen kniv i lommen så heller ikke kniv-stikking.

Joda, for dette gjelder især en Leatherman som er slått sammen og ligger i sliren sin. Hvordan foregår en slik potensiell slosskamp?

Du sier til motstanderen din: "Vent et øyeblikk, jeg må finne frem Leatherman'en min fra slira, så skal jeg åpne den slik at jeg får ut et knivblad. Deretter må jeg legge sammen tang-delen slik at jeg har et skaft på min 5cm lange kniv. Så må du stå stille slik at jeg kan skjære deg.."

(For de som ikke fikk det med seg, det var en god porsjon ironi i dette. Basert på egen erfaring, tar det rundt 20-30 sekunder å finne frem og få "pakket ut" kniven fra Leatherman'en min når den ligger nedpakket i sliren).

Lenke til kommentar
Joda, for dette gjelder især en Leatherman som er slått sammen og ligger i sliren sin. Hvordan foregår en slik potensiell slosskamp?

Står det i instruksene til Leatherman verktøy at de "Utelukkende skal brukes i rene slåsskamper når hensikten er å stikke andre menneskelige objekter"?

Eller kan det tenkes de også kan brukes for å skade andre også i andre situajsoner hvor tiden tillater at man tar kniven ut av sliren og åpner kniven?

Forsåvidt er 20-30 sekunder for å gjennomføre en slik operasjon forbeholdt Leatherman rookies.

(For de som ikke fikk det med seg, det var en god porsjon sarkasme i dette.)

Forøvrig var mitt forrige innlegg et svar på SaitekQs frustrasjon over "disse knivlovene", ikke om Lov om Letherman.....

Lenke til kommentar

Jeg går selv rundt med Leatherman på meg til enhver tid (kun unntak når jeg drikker og skal på byen) så har lurt på det samme. Sjekket med faren til en venninne som er politimann hva risikoen her egentlig var.

Tilbakemeldingen jeg fikk der var at selv om de har lov til å gi deg bot og greier så ville de høyst sannsynlig aldri gjøre dette så lenge du oppfører deg som "folk" og ikke gir inntrykk av at du vil bruke denne til noe "skummelt". Om du er beruset og/eller vi snakker nattestid så kan det nok endre seg.

Denne infoen er basert på en enkelt politimanns mening i forhold til hva han og de fleste av hans kolleger ville gjort i Bergen, så det trenger selvfølgelig ikke å gjelde andre steder og 100% sikker er du aldri, men det var i det minste den infoen jeg hadde mulighet til å bidra med :)

Lenke til kommentar

Du sier til motstanderen din: "Vent et øyeblikk, jeg må finne frem Leatherman'en min fra slira, så skal jeg åpne den slik at jeg får ut et knivblad. Deretter må jeg legge sammen tang-delen slik at jeg har et skaft på min 5cm lange kniv. Så må du stå stille slik at jeg kan skjære deg.."

(For de som ikke fikk det med seg, det var en god porsjon ironi i dette. Basert på egen erfaring, tar det rundt 20-30 sekunder å finne frem og få "pakket ut" kniven fra Leatherman'en min når den ligger nedpakket i sliren).

det tar ikke akkurat 20-30 sek får å få ut bladet.... tar ikke mer en 1 sek.... søk på leatherman skeletool på youtube så ser du hvilken jeg har.....

Lenke til kommentar
Basert på egen erfaring, tar det rundt 20-30 sekunder å finne frem og få "pakket ut" kniven fra Leatherman'en min når den ligger nedpakket i sliren.

det tar ikke akkurat 20-30 sek får å få ut bladet.... tar ikke mer en 1 sek.... søk på leatherman skeletool på youtube så ser du hvilken jeg har.....

Svært så opphengt alle ble i om "Leatherman" er "definert" som drapsvåpen eller på annen måte er "feil" i denne diskusjonen. TS spurte om politiet kunne ta hans "Leatherman", ikke om de kunne ta hans 12" samekniv som han vifter rundt med i gågata en lørdags formiddag rett før jul.

Les hva jeg har uthevet, så kan du jo f.ex filme deg selv gjøre den prosedyren jeg beskriver på ett sekund med din superfantastiske skeletool. (Forøvrig har jeg egentlig ikke "Leatherman" men en "lookalike" av merket Bahco).

(Legg gjerne klippet ut på ju-tub og lenk det hit etterpå) ;)

Lenke til kommentar
Bare lurte på om politiet kan ta fra meg min leatherman hvis jeg har den i lommen?

kjøpte en leatherman skeletool i dag og lurer på om jeg kan ha den i lommen hvis jeg blir visitert av politiet...

For å svare så enkelt som mulig, som andre også har gjort:

1: Ja, de kan ta den fra deg om du ikke har en god grunn til å ha den med deg.

2: Det er ikke sikker de faktisk gjør det likevel om du går rundt med den på dagtid og ikke vifter med den.

3: Absolutt ikke ta den med på kveldstid når du går på byen! Blir du tatt risikerer du en saftig bot, og bruker du den i selvforsvar eller i voldssammenhenger blir straffen enda høyere. La den ligge hjemme, og gjør oss alle en tjeneste. (Jeg jobber som dørvakt, og har aldri opplevd at det å dra fram kniv har virket deskalerende på en konflikt, snarere tvert i mot. Motparten finner som regel noe han selv kan bruke som våpen, og da har vi plutselig en situasjon som en mye mer alvorlig enn en ren nevekamp.)

Lenke til kommentar
[...]Hvis du har en ulovlig pistol, og bruker denne i selvforsvar, går du ikke fri.

Joda, om du dreper noen med en ulovlig pistol og vilkårene for nødverge (selvforsvar) er oppfylt vil du ikke bli dømt for drap. Men du kan selvfølgelig fremdeles bli dømt for "ulovlig våpenbesittelse", "våpen på offentlig sted" og lignende...

Lenke til kommentar
Norge og disse reglene. :realmad:

Hva hjelper disse knivlovene egentlig for?

Visst jeg finner ut jeg skal skade noen med en kniv, tror du jeg bryr meg om en liten lov som sier at jeg ikke har lov å bære kniv over viss cm? Nei.

Eneste denne loven gjør er å bruke unødvendig politiressurser.

Merkelig kva folk finn på i fylla....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...