Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet ta fra meg leatherman hvis jeg har den i lommen?

sharkbite

Anbefalte innlegg

jeg har ca altid i arbeidstiiden tollekniv(7-8cm blad ca) i baklommen eller en av lommene nedover foten på buksa så den er synlig, ofte rundtom i ærend i sentrum blandt annet innom politistasjonen og aldri fått noe kommentar eller reaksjon fra verken vektere eller politi når den har vært synlig.

ca annenhver håndtverker jeg ser på bussen på vei til/fra som skifter når hjemme går med synlig kniv, skulle politiet slå ned på alt over 3,5cm kunne de jo tjent en formue i bøter sto de på bussterminalene i morgentimene.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg har ca altid i arbeidstiiden tollekniv(7-8cm blad ca) i baklommen eller en av lommene nedover foten på buksa så den er synlig, ofte rundtom i ærend i sentrum blandt annet innom politistasjonen og aldri fått noe kommentar eller reaksjon fra verken vektere eller politi når den har vært synlig.

jeg gjetter på du ikke har lest linken jeg la til den andre tråden som omhandler dette emnet.

i første innlegget står det.

straffeloven § 352a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

Tilføyd ved lov 11 juni 1993 nr. 79, endret ved lov 28 juni 2002 nr. 53.

Lenke til kommentar

Den der kniv/våpenloven er jo egentlig helt på bærtur.

Satt på (kniv)spissen (pun intended), hva når du kjøper en 12" samekniv på jernvaren. Hvordan skal du få den med deg hjem når du må passere/gå via følgende offentlige steder: Ut av butikken - gjennom sentrum - i busskø - på bussen - fra bussens stoppested til hjem?

I-d-i-o-t-i-s-k. Selv er jeg ikke redd for å bære en Leatherman eller annet tilsvarende verktøy rundtomkring. Vet aldri når det dukker opp situasjoner hvor jeg har bruk for de forskjellige verktøyene i "The Ultimate Tool".

(Siden jeg alltid går i "arbeidsklær", så ser det jo ut som jeg hele tiden har "aktverdig grunn". ;)

Lenke til kommentar
men i forbindelse med arbeid er vel i arbeidstiden/på jobb?

og skumleste litt ja :(

det er vel det som er ment ja. men vis du går i et antrekk som gir intrykk av at du er i arbeid(eller annet aktverdig formål) så tviler jeg på at politiet tenker så veldig hardt over at du har kniv. vis ikke tidspunkt og sted blir veldig mistenkelig :p

Endret av stich_it
Lenke til kommentar
Bestefaren min gikk alltid med lommekniv, han brukte den til å skjære tuppen av sigaren med. Det vil jeg kalle en aktverdig grunn. Du burde altså begynne å røyke sigarer.

Finnes nå spesialverktøy som er mer egnet til den slags bruk. Spesialverktøy man kan bære uten noen risiko.

Lenke til kommentar
I-d-i-o-t-i-s-k. Selv er jeg ikke redd for å bære en Leatherman eller annet tilsvarende verktøy rundtomkring. Vet aldri når det dukker opp situasjoner hvor jeg har bruk for de forskjellige verktøyene i "The Ultimate Tool".

(Siden jeg alltid går i "arbeidsklær", så ser det jo ut som jeg hele tiden har "aktverdig grunn". ;)

La den ligge i handleposen i uåpnet emballasje da vel.

EDIT: Og med kvittering fra butikk.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar
men i forbindelse med arbeid er vel i arbeidstiden/på jobb?

og skumleste litt ja :(

det er vel det som er ment ja. men vis du går i et antrekk som gir intrykk av at du er i arbeid(eller annet aktverdig formål) så tviler jeg på at politiet tenker så veldig hardt over at du har kniv. vis ikke tidspunkt og sted blir veldig mistenkelig :p

jo er vel ganske naturlig for de fleste håndtverkere få litt spillerom der, men jeg går generelt i "sivile" klær med hettegenser og kakis eller hva de heter på fint som har lommene nedover beina, og aldri fått noen kommentar eller blitt spurt om kniven.

har opplevd når jeg dro rett fra jobb til flesland for og hente brodern få gå rundt metaldetektoren inn til hallen siden såpass mye skruer/verktøy på meg, men hadde vel ikke fått gjøre samme i dagens paranoide verden.

ville vel måtte starte plukke ut samtlige skruer fra en milliard lommer nå, bare ta av hele buksen og la den gå igjennom blir vel fyfy for uanstendighet.

Lenke til kommentar
Så du mener at hvis jeg tar den med meg i offentlig så er det 100% sikkert at jeg kommer til å miste leatherman'en.... jeg mente HVIS jeg blir visitert av politiet.... kan de da ta den fra meg?

Nei, det mener jeg ikke. Men sjansen er jo der for å bli tatt, men den er som sagt liten.

Lenke til kommentar

Jeg bor heldigvis ikke i Oslo, og kommer nok heller aldri til å flytte dit.

Jeg gjentar meg selv: Den såkalte "knivloven" er i-d-i-o-t-i-s-k.

Før han der bush-fjompen kom og voldtok hele verden i sin såkalte "war on terror" kunne man ha med seg en foldekniv i lomma inn på flyet sålenge knivbladet var under 10cm langt.

Lenke til kommentar

Øh, nei. Forbudet har eksistert siden 1993. Lovendringen i 2002 skjerpet straffen fra fengsel i inntil 3 måneder til fengsel i inntil 6 måneder (noe som bl.a. muliggjør sivil pågripelse). Lovendringen ble utredet av en arbeidsgruppe nedsatt 3. august 2001, og de arbeidet med statistikk fra 1993 til 2001. Dette forbudet har sin begrunnelse i mer utstrakt bruk av grov vold.

Arbeidsgruppen sendte inn sin utredning 27. september 2001, og nevnte kun kort i sin avslutning noe om terrorangrepet 11. september. Resten av grunnlaget er ren, skjær, norsk kriminalstatistikk.

Så hvis du har tatt med deg kniv på et fly har du nok gjort noe ulovlig, gitt...

Lenke til kommentar
Så hvis du har tatt med deg kniv på et fly har du nok gjort noe ulovlig, gitt...

Ikke jeg i så fall. Den ble oppdaget i en sånn der hyle-portal. Jeg tenkte, "fankern, der ryker kniven min". Men neida, han hyle-portal-vakten som ble forevist foldekniven kom frem til at bladet var under 10cm og dermed lovlig. Dette var i januar 1996. (Husker det godt, for da reiste jeg på et jobbintervju for min dengang viktigste og beste jobb).

Lenke til kommentar
Satt på (kniv)spissen (pun intended), hva når du kjøper en 12" samekniv på jernvaren. Hvordan skal du få den med deg hjem når du må passere/gå via følgende offentlige steder: Ut av butikken - gjennom sentrum - i busskø - på bussen - fra bussens stoppested til hjem?

Da har du en aktverdig grunn ... Oversatt til ord vi forstår, "god grunn". Du har en god grunn til å gå med kniven om du skal frakte den hjem fra butikken/bursdag/jobben.

For dem som ikke har forstått det, hvis du har en påvist grunn til å gå med denne kniven, så kan man ha den.

Å gå rundt med den i tilfelle du må skjære deg ut av spindelvevet til Spideman er ingen god grunn. Heller ikke fordi du har en mistanke om at noen du kjenner har en skrue løs, for da skal du vel ikke bruke knivbladet? At den har skrujern, neglefil og tang er ingen god grunn til å gå rundt med kniv.

Lenke til kommentar

Hadde faktisk pakket en Leatherman i håndbagasjen ved en feiltagelse da jeg reiste med fly i USA og ble tatt i sikkerhetskontrollen. Likefullt fikk jeg ta den med inn i kabinen da det mente det var et "verktøy". Tror egentlig ikke de hadde ment det om de hadde undersøkt den nærmere fordi dette var en av de større variantene som inneholdt to knivblad, ett vanlig og et serratert. MEN dette var før 9/11. Idag kan man bare glemme slikt.

På den annen side, før 9/11 ble jeg også stoppet i sikkerhetskontrollen og fratatt en liten laserpeker som jeg hadde i nøkkelknippet. Var ikke snakk om at jeg fikk ta med en så farlig ting som en LASER(!) inn i kabinen.

Lenke til kommentar
Ikke jeg i så fall. Den ble oppdaget i en sånn der hyle-portal. Jeg tenkte, "fankern, der ryker kniven min". Men neida, han hyle-portal-vakten som ble forevist foldekniven kom frem til at bladet var under 10cm og dermed lovlig. Dette var i januar 1996. (Husker det godt, for da reiste jeg på et jobbintervju for min dengang viktigste og beste jobb).

At noe ikke er (var) forbudt etter luftfarts-sikkerhetsregler utelukker ikke at samme handling likevel kan være forbudt etter en annen lov. Sikkerhetsvaktene på flyplassene bryr seg kun om førstnevnte, som kan være både strengere (forbudet mot væskebeholdere over en viss størrelse, f.eks.) og slappere enn straffeloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...