Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan politiet ta fra meg leatherman hvis jeg har den i lommen?

sharkbite

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En sik kniv kan føre til et fint opphold på glattcelle med dertil pris for oppholdet (les forelegg).

Ja, det er forbudt å gå med letherman uten aktverdig grunn.

Eller for å sitere Borgarting Lagmannsrett (LB2002-954):

Etter lagmannsrettens oppfatning må en « mini-Leatherman », som etter det opplyste er utstyrt med et lite knivblad, ca 3,5 cm langt, en neglefil og en liten saks, falle inn under lovens uttrykk « kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser ». Den omstendighet at gjenstanden selges som et nøkkelanheng fratar ikke gjenstanden de egenskaper som er avgjørende i så måte, og selv en liten skarp kniv med knivblad på ca 3,5 cm er egnet til bruk ved legemskrenkelser.

Med andre ord en mye mindre kniv enn det du har, med et knivblad på kun 3.5 cm. Bestemmelsen om forbud mot kniv er noe som også overholdes strengt.

Lenke til kommentar

Norge og disse reglene. :realmad:

Hva hjelper disse knivlovene egentlig for?

Visst jeg finner ut jeg skal skade noen med en kniv, tror du jeg bryr meg om en liten lov som sier at jeg ikke har lov å bære kniv over viss cm? Nei.

Eneste denne loven gjør er å bruke unødvendig politiressurser.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar
Problemet er at den inneholder en kniv. Fjern knivdelen og det skal gå bra. Dvs. knekk av eller skjær vekk knivbladet.

tror du virkelig at jeg skal knekke av knivbladet på en leatherman til nermere 900kr? halooOoOoo er ikke fulstenig idiot heller

Norge og disse reglene. :realmad:

Visst jeg finner ut jeg skal skade noen med en kniv, tror du jeg bryr meg om en liten lov som sier at jeg ikke har lov å bære kniv over viss cm? Nei.

Eneste denne loven gjør er å bruke unødvendig politiressurser.

Damn straight

Lenke til kommentar

Enig med SaiteQ om dine 3 options.

Og KVTL's utdrag fra Lagmannsretten skulle jo gjøre det klart.

Ser jo nesten ut som om du kan demontere den og ta av knivbladet. Uten at jeg vet.

Du får la den ligge i bilen, båten eller i verktøykassa.

Kan nok muligens ta den med på jakt, fiske eller fjelltur.

Tror ikke du trenger den hverken på dans eller i butikken.

Eventuelt at du får selge den og bruke pengene på det som går i stykker hele tiden :D

Endret av Erigon
Lenke til kommentar
Så du mener at hvis jeg tar den med meg i offentlig så er det 100% sikkert at jeg kommer til å miste leatherman'en.... jeg mente HVIS jeg blir visitert av politiet.... kan de da ta den fra meg?

Inndragning etter straffeloven § 35 kan skje alt som har vært gjenstand for en straffbar handling såfremt det er i samsvar med formålet i straffebudet. Formålet med § 390a er å redusere potensialet for grovt skadeverk mot person. You do the math.

Ellers kan den inndras etter § 37b hvis det er fare for at den vil bli brukt til en straffbar handling.

Ville du ha et svar på det, eller var spørsmålet retorisk med det formål at du skulle få lov til å rase litt fra deg og vise hvor fælt vi har det i kongeriket?

Lenke til kommentar

Med mindre du går rundt i byen med kniven tror jeg ikke det skal være serlig fare, hold gjerne hele kniven inni bokselomma og ikke la den henge på lommekanten som på bildet.

Kan forsåvidt si at jeg aldri i mitt liv (19) år har blitt sjekket for slik av politiet.

ALDRI.

Jeg har dog blitt sjekket når jeg skal inn på div events (vakter, ikke politi), men da har man skjeldent med seg kniv uansett.

Personlig har jeg aldri med meg kniv med mindre jeg trenger det, dvs, "aldri".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...