sharkbite Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Bare lurte på om politiet kan ta fra meg min leatherman hvis jeg har den i lommen? kjøpte en leatherman skeletool i dag og lurer på om jeg kan ha den i lommen hvis jeg blir visitert av politiet... takker for alle svar... Lenke til kommentar
TMB Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Så du har planer om å bli visitert av politiet? Hvor stor er sjansen for å bli det, liksom. Endret 24. november 2009 av timb Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Tror ikke du bør bekymre deg med mindre du har grunner til å bekymre deg. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 En sik kniv kan føre til et fint opphold på glattcelle med dertil pris for oppholdet (les forelegg). Ja, det er forbudt å gå med letherman uten aktverdig grunn. Eller for å sitere Borgarting Lagmannsrett (LB2002-954): Etter lagmannsrettens oppfatning må en « mini-Leatherman », som etter det opplyste er utstyrt med et lite knivblad, ca 3,5 cm langt, en neglefil og en liten saks, falle inn under lovens uttrykk « kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser ». Den omstendighet at gjenstanden selges som et nøkkelanheng fratar ikke gjenstanden de egenskaper som er avgjørende i så måte, og selv en liten skarp kniv med knivblad på ca 3,5 cm er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Med andre ord en mye mindre kniv enn det du har, med et knivblad på kun 3.5 cm. Bestemmelsen om forbud mot kniv er noe som også overholdes strengt. Lenke til kommentar
sharkbite Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 men det er jo egentlig en tang:S.... jeg vet at den har en kniv, men det er til bruk som et verktøy... jeg har den ikke med meg for å stikke eller skade noen... Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Problemet er at den inneholder en kniv. Fjern knivdelen og det skal gå bra. Dvs. knekk av eller skjær vekk knivbladet. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Om du har den med deg for å brukes som verktøy, og du kan sansynliggjøre for politiet at du faktisk bruker den ofte som et verktøy, vil jeg tro at de ser på det med skjønn, alt etter situasjonen. Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Norge og disse reglene. Hva hjelper disse knivlovene egentlig for? Visst jeg finner ut jeg skal skade noen med en kniv, tror du jeg bryr meg om en liten lov som sier at jeg ikke har lov å bære kniv over viss cm? Nei. Eneste denne loven gjør er å bruke unødvendig politiressurser. Endret 24. november 2009 av SaitekQ Lenke til kommentar
sharkbite Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Problemet er at den inneholder en kniv. Fjern knivdelen og det skal gå bra. Dvs. knekk av eller skjær vekk knivbladet. tror du virkelig at jeg skal knekke av knivbladet på en leatherman til nermere 900kr? halooOoOoo er ikke fulstenig idiot heller Norge og disse reglene. Hva hjelper disse knivlovene egentlig for? Visst jeg finner ut jeg skal skade noen med en kniv, tror du jeg bryr meg om en liten lov som sier at jeg ikke har lov å bære kniv over viss cm? Nei. Eneste denne loven gjør er å bruke unødvendig politiressurser. Damn straight Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Ja altså du har 3 valg slik jeg har forstått det. 1. Du tar ikke med letherman'en ut i offentlighet. 2. Du tar den med i offentligheten, blir tatt, får en saftig bot, samt kanskje trøbbel med onkel politi. 3. Du knekker av knivbladet. Lenke til kommentar
sharkbite Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Så du mener at hvis jeg tar den med meg i offentlig så er det 100% sikkert at jeg kommer til å miste leatherman'en.... jeg mente HVIS jeg blir visitert av politiet.... kan de da ta den fra meg? Lenke til kommentar
Erigon Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Enig med SaiteQ om dine 3 options. Og KVTL's utdrag fra Lagmannsretten skulle jo gjøre det klart. Ser jo nesten ut som om du kan demontere den og ta av knivbladet. Uten at jeg vet. Du får la den ligge i bilen, båten eller i verktøykassa. Kan nok muligens ta den med på jakt, fiske eller fjelltur. Tror ikke du trenger den hverken på dans eller i butikken. Eventuelt at du får selge den og bruke pengene på det som går i stykker hele tiden Endret 24. november 2009 av Erigon Lenke til kommentar
j-- Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Du forstår vel nå at det er dumt av deg å dra med deg den nye fine lommekniven din over alt? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Så du mener at hvis jeg tar den med meg i offentlig så er det 100% sikkert at jeg kommer til å miste leatherman'en.... jeg mente HVIS jeg blir visitert av politiet.... kan de da ta den fra meg? Inndragning etter straffeloven § 35 kan skje alt som har vært gjenstand for en straffbar handling såfremt det er i samsvar med formålet i straffebudet. Formålet med § 390a er å redusere potensialet for grovt skadeverk mot person. You do the math. Ellers kan den inndras etter § 37b hvis det er fare for at den vil bli brukt til en straffbar handling. Hva hjelper disse knivlovene egentlig for? Ville du ha et svar på det, eller var spørsmålet retorisk med det formål at du skulle få lov til å rase litt fra deg og vise hvor fælt vi har det i kongeriket? Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 http://www.ba.no/nyheter/krim/article4635269.ece Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Ikke noen stor "nyhet" at uteleiggere får ha kniv på seg, de har som kjent en aktverdig grunn som oftest. Men trådstarter derimot kan jeg se vanskelig ha en aktverdig grunn. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 tror du virkelig at jeg skal knekke av knivbladet på en leatherman til nermere 900kr? halooOoOoo er ikke fulstenig idiot heller Ble litt nysjerrig nå; på en skala fra 0-100, hvor idiot anser du deg selv for å være? Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 tror svar på dine spørsmål er rimelig godt besvart i denne tråden: Norsk knivlov - ufattlig irreterende Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Med mindre du går rundt i byen med kniven tror jeg ikke det skal være serlig fare, hold gjerne hele kniven inni bokselomma og ikke la den henge på lommekanten som på bildet. Kan forsåvidt si at jeg aldri i mitt liv (19) år har blitt sjekket for slik av politiet. ALDRI. Jeg har dog blitt sjekket når jeg skal inn på div events (vakter, ikke politi), men da har man skjeldent med seg kniv uansett. Personlig har jeg aldri med meg kniv med mindre jeg trenger det, dvs, "aldri". Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Bestefaren min gikk alltid med lommekniv, han brukte den til å skjære tuppen av sigaren med. Det vil jeg kalle en aktverdig grunn. Du burde altså begynne å røyke sigarer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå