Shocktrauma Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hører noen påstår at uttørking av skrivehodene er et problem på Epson sine skrivere og at om dette skjer så må sriveren sendes inn til service. Noe hold i dette ??? Dette er ikke spesielt for bare et merke, men dessverre alle. Hvor raskt eller hvor ofte avhenger av hvor sporadisk din bruk av printeren er - og uflaks. Printer du daglig kan du godt la printeren stå på 24/7. De fleste printere trekker bare noen få watt i standbymodus. Skriver du ut en gang hver 14 dager bør du slå av printeren. Skrivehodet står i "beredskapsmodus" og har lettere for å tørke ut eventuelle blekkdråper (les: pikoliter) som gjenstår i skrivehodet enn om hodet skyves ned og på plass i sitt "lukkede" miljø. Jeg har tatt meg den tid til å "motbevise" TorVidles gjennomtenkte synsing om Canons absolutt billigere forbruk og papir. Canon iPF 5100 14495,- Canon 9500 MkII 7495,- Epson 3880 13495,- Epson 2880 6995,- Blekk: Canon iPF 5100 Antall: 12 stk Pris per stk: 640,- Pris per sett: 7680,- Antall ml per patron: 110 ml Pris per ml: 5,81,- Canon 9500 MkII Antall: 10 stk Pris per stk: 140,- Pris per sett: 1400,- Antall ml per patron: 11 ml Pris per ml: 12,7,- Epson 3880 Antall: 9 stk Pris per stk: 512,- Pris per sett: 4608,- Antall ml per patron: 80 ml Pris per ml: 6,4,- Epson 2880 Antall: 9 stk Pris per stk: 135,- Pris per sett: 1215,- Antall ml per patron: 11 ml Pris per ml: 12,3,- Papir: Canon Semi Gloss A3+ Antall: 20 stk Pris 516,- Pris per ark: 25,8,- Epson Premium Semi Gloss A3+ Antall: 20 stk Pris: 509,- Pris per ark: 25,45,- Epson Premium Luster A3+ Antall: 100 stk Pris: 1500,- Pris per ark: 15,- Canon Pro Platinum (Super) Glossy Antall: 10 stk Pris: 299,- Pris per ark: 29,90,- Epson Premium Glossy Antall: 20 stk Pris: 554,- Pris per ark: 27,70,- Canon Fine Art "Museum" Antall: 20 stk Pris: 949,- Pris per ark: 47,45,- Epson Velvet Fine Art Antall: 20 stk Pris: 865,- Pris per ark: 43,25,- Epson Traditional Photo Paper (Barytt)*** Antall: 25 stk Pris: 1020,- Pris per ark: 40,80,- Canon Pearl rull 17" Lengde: 30 meter Pris: 1170,- Pris per meter: 39,- Pris per ark****: 18,80,- Epson Luster rull 17" Lengde: 30 meter Pris: 1110,- Pris per meter: 37,- Pris per ark****: 17,90,- *** Barytt er i sin egen klasse hva gjelder kvalitet. Canon, hvor er Deres baryttpapir? **** Ca 62 ark per rull à 483mm (A3+) Priser: Fotovideo.no Hvordan kan det ha seg at over 65% av "bransjen" benytter seg av Epsons produkter om de er dyrere, tregere og har dårligere utvalg? Sideburn: Forskjellen på 1440 dpi og 2880 dpi går på dråpestørrelsen printeren legger på papiret. På 1440 dpi legger printeren en dråpe i normal størrelse og en større dråpe. På 2880 dpi legger printeren to dråper i normal størrelse. Derav "mer detaljer", men dette er høyst avhengig av papirtype. På vanlig Luster-papir ser jeg liten eller ingen forskjell. På blant annet baryttpapir er forskjellene adskillig mer synlige. Printeren (Epson 3800) vil bruke ca 90% lengre tid på 2880 dpi printing. Blekkbruken stiger IKKE 50%, men ca 15%. Dette i følge logg over blekkforbruk via printer og software. Lenke til kommentar
Sideburn Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Sideburn: Forskjellen på 1440 dpi og 2880 dpi går på dråpestørrelsen printeren legger på papiret. På 1440 dpi legger printeren en dråpe i normal størrelse og en større dråpe. På 2880 dpi legger printeren to dråper i normal størrelse. Derav "mer detaljer", men dette er høyst avhengig av papirtype. På vanlig Luster-papir ser jeg liten eller ingen forskjell. På blant annet baryttpapir er forskjellene adskillig mer synlige. Printeren (Epson 3800) vil bruke ca 90% lengre tid på 2880 dpi printing. Blekkbruken stiger IKKE 50%, men ca 15%. Dette i følge logg over blekkforbruk via printer og software. Takk for svar! Ja, jeg er med på den, men det jeg lurte på er hvordan denne "oppløsningen" vil stå seg mot en printer (A3+) som oppgir oppløsning på 4800 x 2400 dpi? Er det et skjæringspunkt for hvor store/små utskriftene bør være for å komme unna med denne lavere oppløsningen? -Når blir forskjellen i detaljgjengivelse synlig (A6, A5, A4, A3, A2?)? Burde jeg fortsatt ha en mindre skriver med høyere oppløsning for å skrive ut mindre utskrifter, eller blir dette bare teoretisk interessant? Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Hører noen påstår at uttørking av skrivehodene er et problem på Epson sine skrivere og at om dette skjer så må sriveren sendes inn til service. Noe hold i dette ??? Dette er ikke spesielt for bare et merke, men dessverre alle. Hvor raskt eller hvor ofte avhenger av hvor sporadisk din bruk av printeren er - og uflaks. Printer du daglig kan du godt la printeren stå på 24/7. De fleste printere trekker bare noen få watt i standbymodus. Skriver du ut en gang hver 14 dager bør du slå av printeren. Skrivehodet står i "beredskapsmodus" og har lettere for å tørke ut eventuelle blekkdråper (les: pikoliter) som gjenstår i skrivehodet enn om hodet skyves ned og på plass i sitt "lukkede" miljø. Jeg har tatt meg den tid til å "motbevise" TorVidles gjennomtenkte synsing om Canons absolutt billigere forbruk og papir. Canon iPF 5100 14495,- Canon 9500 MkII 7495,- Epson 3880 13495,- Epson 2880 6995,- Blekk: Canon iPF 5100 Antall: 12 stk Pris per stk: 640,- Pris per sett: 7680,- Antall ml per patron: 110 ml Pris per ml: 5,81,- Canon 9500 MkII Antall: 10 stk Pris per stk: 140,- Pris per sett: 1400,- Antall ml per patron: 11 ml Pris per ml: 12,7,- Epson 3880 Antall: 9 stk Pris per stk: 512,- Pris per sett: 4608,- Antall ml per patron: 80 ml Pris per ml: 6,4,- Epson 2880 Antall: 9 stk Pris per stk: 135,- Pris per sett: 1215,- Antall ml per patron: 11 ml Pris per ml: 12,3,- Papir: Canon Semi Gloss A3+ Antall: 20 stk Pris 516,- Pris per ark: 25,8,- Epson Premium Semi Gloss A3+ Antall: 20 stk Pris: 509,- Pris per ark: 25,45,- Epson Premium Luster A3+ Antall: 100 stk Pris: 1500,- Pris per ark: 15,- Canon Pro Platinum (Super) Glossy Antall: 10 stk Pris: 299,- Pris per ark: 29,90,- Epson Premium Glossy Antall: 20 stk Pris: 554,- Pris per ark: 27,70,- Canon Fine Art "Museum" Antall: 20 stk Pris: 949,- Pris per ark: 47,45,- Epson Velvet Fine Art Antall: 20 stk Pris: 865,- Pris per ark: 43,25,- Epson Traditional Photo Paper (Barytt)*** Antall: 25 stk Pris: 1020,- Pris per ark: 40,80,- Canon Pearl rull 17" Lengde: 30 meter Pris: 1170,- Pris per meter: 39,- Pris per ark****: 18,80,- Epson Luster rull 17" Lengde: 30 meter Pris: 1110,- Pris per meter: 37,- Pris per ark****: 17,90,- *** Barytt er i sin egen klasse hva gjelder kvalitet. Canon, hvor er Deres baryttpapir? **** Ca 62 ark per rull à 483mm (A3+) Priser: Fotovideo.no Hvordan kan det ha seg at over 65% av "bransjen" benytter seg av Epsons produkter om de er dyrere, tregere og har dårligere utvalg? Sideburn: Forskjellen på 1440 dpi og 2880 dpi går på dråpestørrelsen printeren legger på papiret. På 1440 dpi legger printeren en dråpe i normal størrelse og en større dråpe. På 2880 dpi legger printeren to dråper i normal størrelse. Derav "mer detaljer", men dette er høyst avhengig av papirtype. På vanlig Luster-papir ser jeg liten eller ingen forskjell. På blant annet baryttpapir er forskjellene adskillig mer synlige. Printeren (Epson 3800) vil bruke ca 90% lengre tid på 2880 dpi printing. Blekkbruken stiger IKKE 50%, men ca 15%. Dette i følge logg over blekkforbruk via printer og software. Verden har gått fremover som jeg sa før. Og i følge denne http://www.printerville.net/2008/09/14/eps...o-r2880-review/ ser det ut til at Epson kan være et bedre valg på A3+ (selv den siden ser ut til å være rimelig fan av epson), men det er vanskelig å finne noe seriøse sammenligninger mellom de to A3+ printerne. Ser og at problemet med tette dyser går stadig igjen angående Epson i div forum. En skulle tro det var en saga blott nå, og er noe som aldri har hendt med mine Canonprintere (eller HP). I tillegg må en fysisk bytte ut den vanlige svarte patronen med en matt når det er nødvendig, noe som ikke behøves på Canon. Spørsmålet blir da hvor ofte må en veksle på de svarte patronene? Når det gjelder A2 printerne så er det enda mer komplisert, men føler foreløpig at der kan Canon ha overtaket, dessuten støtter ikke Epson rull på 3880 hvis jeg ikke tar helt feil? I såfall er det føler jeg et minus av betydning for en A2 printer. Ellers takk for mye info. Tor Lenke til kommentar
Inc Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Når det gjelder A2 printerne så er det enda mer komplisert, men føler foreløpig at der kan Canon ha overtaket, dessuten støtter ikke Epson rull på 3880 hvis jeg ikke tar helt feil? I såfall er det føler jeg et minus av betydning for en A2 printer. Ellers takk for mye info. Tor 3880 har ikke rull nei. Minuset vil da være i form av kostnad i forbruk av papir og ikke muligheten for større utskrift i retning lengde. Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 (endret) En ting du ikke tenker på Tor, og det er at Epson 38x0 er den MINSTE A2-printeren på markedet. By far! Modellen er beregnet som DESKTOP og ikke selvstående. Skal du ha rull går du opp på storebroren Epson 48x0. Du får også 220ml patroner... som gjør det hele enda billigere i lengden. Jeg kjører rull på min 3800, men da med custom made oppheng for rull. Kutting av ark går veldig raskt på arkkutter Det er ikke særlig billigere med rull enn løse ark dessverre, men det er svært mye mer hendig med rull. DET er jeg enig i. Og selvfølgelig sin Inc påpeker, utskrift i lengden. Når det gjelder skifte mellom Photo og Matte black så bunner dette ut i hvilket medie du skriver ut på. De aller fleste skriver ut på blanke medier og bruker derfor kun Photo Black. Ser ingen problemer med løsningen da 2880 vil være handikappet mht størrelse. Skal du krympe patronene går volumet per patron ned. Skal du øke størrelsen på printeren blir det hele dyrere. Ikke optimalt for enkelte, men om man åpner øynene litt så forstår man også hvorfor det hele er slik. Den siden du linker til har jo bare Epson-printere som topp tre. Ironisk nok? Endret 27. desember 2009 av Shocktrauma Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 En ting du ikke tenker på Tor, og det er at Epson 38x0 er den MINSTE A2-printeren på markedet. By far! Modellen er beregnet som DESKTOP og ikke selvstående. Skal du ha rull går du opp på storebroren Epson 48x0. Du får også 220ml patroner... som gjør det hele enda billigere i lengden. Jeg kjører rull på min 3800, men da med custom made oppheng for rull. Kutting av ark går veldig raskt på arkkutter Det er ikke særlig billigere med rull enn løse ark dessverre, men det er svært mye mer hendig med rull. DET er jeg enig i. Og selvfølgelig sin Inc påpeker, utskrift i lengden. Når det gjelder skifte mellom Photo og Matte black så bunner dette ut i hvilket medie du skriver ut på. De aller fleste skriver ut på blanke medier og bruker derfor kun Photo Black. Ser ingen problemer med løsningen da 2880 vil være handikappet mht størrelse. Skal du krympe patronene går volumet per patron ned. Skal du øke størrelsen på printeren blir det hele dyrere. Ikke optimalt for enkelte, men om man åpner øynene litt så forstår man også hvorfor det hele er slik. Den siden du linker til har jo bare Epson-printere som topp tre. Ironisk nok? Som jeg har sagt er jeg åpen for merke, og ingen evig fan av Canon. Jeg vil bare ha den printeren som jeg føler vil gi meg mest igjen. Ironisk ja, men jeg følte vel at den linkete siden var mye epson uansett. Jeg så mer på dataene og ikke minst speeden, der imponerte epson dersom det stemmer(?) for tidligere var de en snigle på det området, mens i følge den siden var de nå kjappest? Når det gjelder A2 så har jeg plass nok til frittstående. Og føler vel at skal jeg gå opp til A2 bør ikke lengden begrenses til løse ark, tror jeg. Du sier (og jeg har lest det samme av andre) at du har mekket et opplegg for rull, men få du nyttet lengden, eller begrenser printeren dette til samme som løse ark? Nei merkelig at prisen ikke blir merkbart lavere med rull? Spørsmålet A3 kontra A2 er jo om hva fornuften mener. Formatet er jo en annen verden, men også prisene. Og jeg driver ikke med salg. Da jeg for flere år siden gikk opp fra A4 til A3 virket det stort. I dag når jeg er vant med A3 føles det ikke særlig stort lenger. Synd at neste steg opp skal være såpass mye mer kostbart, tross alt er det kun bredde vi snakker om. Mulig at fremtiden vil gi forbrukerutgaver av A2 når volumet da kan jekkes opp. 2880 har opplegg for rull, men jeg husker ikke om jeg fant ut om den kan nytte den ekstra lengden som da er mulig? Og canvas, hva menes med det i denne sammenhengen? Papir som ser ut som lerret, eller ekte lerret? Jeg antar at forbruket, pris per lik størrelse papir blir likt på en A3 og en A2 printer? Men denne dingsen måtte vel være kjekk å ha? Tor Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Ingen problem å printe godt over flere meter. Mange løsninger. En av måtene er f.eks å dele opp et bilde i tre ved hjelp av guide lines i Photoshop. Cropper bildet i tre og printer tre bilder etter hverandre uten å kutte arket. Diverse RIP's som støtter svært lange prints, men koster flesk. Igjen: Skjønner ikke hastverket ditt når printen må tørke i opp mot 24 timer for optimalt resultat. IPF 8000 holder igjen printen i 15 min før den kutter papiret - med mindre du tvinger frem kutting. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Ingen problem å printe godt over flere meter. Mange løsninger. En av måtene er f.eks å dele opp et bilde i tre ved hjelp av guide lines i Photoshop. Cropper bildet i tre og printer tre bilder etter hverandre uten å kutte arket. Diverse RIP's som støtter svært lange prints, men koster flesk. Igjen: Skjønner ikke hastverket ditt når printen må tørke i opp mot 24 timer for optimalt resultat. IPF 8000 holder igjen printen i 15 min før den kutter papiret - med mindre du tvinger frem kutting. Finnes det ikke en mer "offisiel" metode for langprint uten å måtte ty til macgyver-metoder ? Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Det hele avhenger av driveren, programvaren og operativsystemet. "Offisielt" sett er det maks lengde på 95cm på 38x0, men metoden jeg beskrev kan du skrive ut så langt du orker. Du kan bruke ColorByte ImagePrint RIP som gir deg 8.5 meter printlengde. QuadTone RIP gir deg ca 325 meter. PS: For de som er smarte nok til å bruke QImage for interpolering av bildene sine for best mulig resultat på prints så støtter dessverre ikke QImage mer enn Epsons 95cm. Lenke til kommentar
ramses Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Ja nå går det mot jul igjen, og i den forbindelse hadde jeg tenkt å kjøpe julegave. Ja riktig , til meg selv ja Jeg snuser derfor litt på Epson R2880 og lurer på om noen her har noen erfaring med den eller eventuelt forslag til alternativ . mvh. Snekker`n Har kjøpt Canon 9500ProII, og fikk den fra nettshop uka før jul. (3 uker etter bestilling). Foreløpig kommentar: - Pen printer og innstallasjonen gikk veldig greit. - Jeg er svært fornøyd med svarthvittbildene. Her har jeg masse muligheter og god kontroll. - Fargebilder. Et sant helvete. Finner ikke ut av fargene, spesiellt rød og gult og oransje. Dette er vanskelig og mye å lære og forstå. Spennende, men irriterende. Tidligere bestillte jeg papirprinter fra Lømork og senere en kompis da Lømork la ned. Printing er et eget fag oppdager jeg. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Det hele avhenger av driveren, programvaren og operativsystemet. "Offisielt" sett er det maks lengde på 95cm på 38x0, men metoden jeg beskrev kan du skrive ut så langt du orker. Du kan bruke ColorByte ImagePrint RIP som gir deg 8.5 meter printlengde. QuadTone RIP gir deg ca 325 meter. PS: For de som er smarte nok til å bruke QImage for interpolering av bildene sine for best mulig resultat på prints så støtter dessverre ikke QImage mer enn Epsons 95cm. Synes det er litt snodig at epson har skippet opplegg for rull på 3880 når de har det på printeren et hakk under? Kan det være noen årsaker som har med selve printeren å gjøre? F.eks at den går varm eller noe etter så og så lenge? Finner liksom ikke noe fornuft i det å skippe rull på den størrelsen printer? Automatisk vil de vel da kanskje miste noen kunder bare fordi de har tenkt ulogisk? Canon's i samme lei har jo rull, og prisene på de to printerene er omtrent like vel(?) Tor Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 Ja nå går det mot jul igjen, og i den forbindelse hadde jeg tenkt å kjøpe julegave. Ja riktig , til meg selv ja Jeg snuser derfor litt på Epson R2880 og lurer på om noen her har noen erfaring med den eller eventuelt forslag til alternativ . mvh. Snekker`n Har kjøpt Canon 9500ProII, og fikk den fra nettshop uka før jul. (3 uker etter bestilling). Foreløpig kommentar: - Pen printer og innstallasjonen gikk veldig greit. - Jeg er svært fornøyd med svarthvittbildene. Her har jeg masse muligheter og god kontroll. - Fargebilder. Et sant helvete. Finner ikke ut av fargene, spesiellt rød og gult og oransje. Dette er vanskelig og mye å lære og forstå. Spennende, men irriterende. Tidligere bestillte jeg papirprinter fra Lømork og senere en kompis da Lømork la ned. Printing er et eget fag oppdager jeg. Hva er problemet med fargene? Jeg forstod ikke det helt. Har hatt flere canonprintere og standardoppsett osv funker som regel 100% safe. Vanligvis er det bare å plugge i printeren, sette i patronene, legge inn programvaren og printe i vei. Fargejusteringer osv pleier jeg ta på selve bildene før utskrift dersom det er noe jeg ønsker å justere. Tor Lenke til kommentar
fototim Skrevet 28. desember 2009 Del Skrevet 28. desember 2009 - Fargebilder. Et sant helvete. Finner ikke ut av fargene, spesiellt rød og gult og oransje. Dette er vanskelig og mye å lære og forstå. Spennende, men irriterende. Tidligere bestillte jeg papirprinter fra Lømork og senere en kompis da Lømork la ned. Printing er et eget fag oppdager jeg.Har du kalibrert skjermen din? Å ha kontroll på fargene på skjerm er en absolutt forutsetning for å oppnå kontroll over farger ved utskrift. Lenke til kommentar
Sideburn Skrevet 30. desember 2009 Del Skrevet 30. desember 2009 Sideburn: Forskjellen på 1440 dpi og 2880 dpi går på dråpestørrelsen printeren legger på papiret. På 1440 dpi legger printeren en dråpe i normal størrelse og en større dråpe. På 2880 dpi legger printeren to dråper i normal størrelse. Derav "mer detaljer", men dette er høyst avhengig av papirtype. På vanlig Luster-papir ser jeg liten eller ingen forskjell. På blant annet baryttpapir er forskjellene adskillig mer synlige. Printeren (Epson 3800) vil bruke ca 90% lengre tid på 2880 dpi printing. Blekkbruken stiger IKKE 50%, men ca 15%. Dette i følge logg over blekkforbruk via printer og software. Takk for svar! Ja, jeg er med på den, men det jeg lurte på er hvordan denne "oppløsningen" vil stå seg mot en printer (A3+) som oppgir oppløsning på 4800 x 2400 dpi? Er det et skjæringspunkt for hvor store/små utskriftene bør være for å komme unna med denne lavere oppløsningen? -Når blir forskjellen i detaljgjengivelse synlig (A6, A5, A4, A3, A2?)? Burde jeg fortsatt ha en mindre skriver med høyere oppløsning for å skrive ut mindre utskrifter, eller blir dette bare teoretisk interessant? Jeg bumper mitt eget spørsmål, da debatten raste videre uten at jeg føler jeg fikk noe svar på dette... Lenke til kommentar
se# Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 Nå har Imaging Resources test 9500 Mk II http://www.imaging-resource.com/PRINT/CP95KII/CP95KII.HTM Lenke til kommentar
Shocktrauma Skrevet 16. januar 2010 Del Skrevet 16. januar 2010 (endret) Sideburn: Jeg har ikke et fasitsvar til deg, men mindre printere (utskrifter) har som regel mindre dråpestørrelse som gir tettere plassering og derav mer "detaljer". Du vil neppe se mer "skarphet" i printen, men heller jevnere overganger. På større prints vil oppløsningen kunne gjøres mindre (større blekkdråper) siden betraktningsavstanden er lengre ved større prints. Igjen vil jeg understreke at dette er høyst avhengig av papirtype. Vanlig glossy/semiglossy/luster-papir vil ikke vise særlige forskjeller. Dyrere papir som Epson Traditional Photo Paper og en del av Harman Baryta-serien vil vise tydelige forskjeller på 2880 dpi og 1440 dpi. Igjen må bildet være oppskalert riktig og inneholde nok informasjon. Standardoppløsningen i 1440 dpi printmodus er 360 dpi på bildet. 2880 dpi interpolerer opp til 720 dpi****. Derfor bør man være flink nok til å oppskalere bildene sine med riktige algoritmer. Bicubic smoother er bedre til forstørring enn Nearest neightbour i Photoshop. TorVidle: Nå har jeg pratet med flere brukere av Canon iPF-serie og de deler en felles bekymring. Dette gjelder skrivehodene på printeren. Når en dyse tettes så oppfatter softwaren i printeren dette. Hvert skrivehode har noen ekstra dyser i reserve som "reruter" blekket fra den tette til en reservedyse - selv under print. Problematikken er når man har brukt opp disse reservedysene og må kjøpe nye skrivehoder. I USA prater vi om $1200. Når det installeres nye printerhoder i printeren så forkaster printeren blekkpatronene du har og så må du installere et helt sett med nye patroner. Totalt sett kommer kostnaden opp i godt over 2/3 av en ny printer. Epson er kanskje "litt dyrere" som spytter noe blekk gjennom dysene ved sjekk og rens, men til gjengjeld er hodet "evigvarende". **** Måtte arrestere meg selv. Kun sammen med bruk av "Finest detail" i printerdriveren. Endret 16. januar 2010 av Shocktrauma Lenke til kommentar
Sideburn Skrevet 17. januar 2010 Del Skrevet 17. januar 2010 Sideburn: Jeg har ikke et fasitsvar til deg, men mindre printere (utskrifter) har som regel mindre dråpestørrelse som gir tettere plassering og derav mer "detaljer". Du vil neppe se mer "skarphet" i printen, men heller jevnere overganger. På større prints vil oppløsningen kunne gjøres mindre (større blekkdråper) siden betraktningsavstanden er lengre ved større prints. Igjen vil jeg understreke at dette er høyst avhengig av papirtype. Vanlig glossy/semiglossy/luster-papir vil ikke vise særlige forskjeller. Dyrere papir som Epson Traditional Photo Paper og en del av Harman Baryta-serien vil vise tydelige forskjeller på 2880 dpi og 1440 dpi. Igjen må bildet være oppskalert riktig og inneholde nok informasjon. Standardoppløsningen i 1440 dpi printmodus er 360 dpi på bildet. 2880 dpi interpolerer opp til 720 dpi****. Derfor bør man være flink nok til å oppskalere bildene sine med riktige algoritmer. Bicubic smoother er bedre til forstørring enn Nearest neightbour i Photoshop. **** Måtte arrestere meg selv. Kun sammen med bruk av "Finest detail" i printerdriveren. Takk for infoen. Regnet nesten med at det var slik du beskriver det også. Jeg må sette meg godt inn i dette med oppskalering, skjønner jeg Lenke til kommentar
Flames Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Noen av dere med Epson som har erfaring med blekksettene fra inkrepublic? R2880 i-INK2 with 900ml Pigment Ink Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå