Gå til innhold

Hvor sansynlig er det å få lån som selvstendig næringsdrivende?

Stingah

Anbefalte innlegg

Hei

Har de siste to årene jobbet innen psykisk helse opp til 100%, og på siden bygget opp en bedrift som drives rundt en nettbutikk.

For 6 mnd. siden besluttet jeg å slutte i jobben for å fullt å helt satse på nettbutikken, noe som betalte seg. Nettbutikken omsetter for omkring 200 000 i måneden nå, og jeg har en fortjeneste som er meget god. Har vel anslått en fortjeneste på rundt 40% uten at jeg kan vise til noen skikkelige tall på dette.

Jeg skal nå kjøpe leilighet for første gang, så lurer jeg på, hvor vanskelig vil det være å få lån?

Jeg har regnskapsfører, og får hver 2. måned en resultatrapport fra han hvor det står veldig tydelig hvor mye jeg omsetter for, og hva jeg sitter igjen med. Er dette den dokumentasjonen jeg kan legge fram?

Som nevnt så har jeg ikke satset noe på denne nettbutikken før nå de siste månedene, så kan jo ikke vise så lang tilbake. F.eks 2007 og 2008 var omsetningen på rundt 70-80 000, altså ikke mye å vise til.

Jeg skal jo og begynne å studere om halvannet år.

Jeg har tenkt som så; prøve å ta lån "hjemme", der jeg opprinnelig kommer fra. Her kjenner banken familien min svært godt, og jeg vet at fattern kjenner hun som sitter å avgjør hvem som får lån og ikke. Hvor mye har dette å si? Er i Sparebank 1 forøvrig.

Har tenkt å bygge opp en egenkapital på ca. 500 000 iløpet av det neste året, og sikter på å kjøpe leilighet for mellom 1,5 og 2 mill.

Har og samboer som vil betale husleie til meg. Det er jo og noe som må fram.

Setter kjempepris på noen innspill osv :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har regnskapsfører, og får hver 2. måned en resultatrapport fra han hvor det står veldig tydelig hvor mye jeg omsetter for, og hva jeg sitter igjen med. Er dette den dokumentasjonen jeg kan legge fram?

Høres absolutt ut som relevant dokumentasjon, i tillegg til selvangivelser og regnskapstall siste år.

Som nevnt så har jeg ikke satset noe på denne nettbutikken før nå de siste månedene, så kan jo ikke vise så lang tilbake. F.eks 2007 og 2008 var omsetningen på rundt 70-80 000, altså ikke mye å vise til.

Det er et problem. Banken er opptatt av din fremtidige inntekt. For små privatkunder gjør ikke banken noe stort analysearbeid. Da serman som regel på historisk inntekt siste tre år og tar et snitt av dette og antar at fremtidig inntekt vil ligge rundt dette. Det er kjernen i vurderingen også er det natuligvis varianter av dette.

For meg virker det som at nettbutikken din er av en helt annen type inntektsgivende arbeid enn det du har hatt før, og da blir det vanskelig å bruke historiske tall. Mao. vanskelig å få lån.

Hvis du søker om et lite lån, så kan det tenkes at banken tenker at du uansett vil tjene godt nok.

En annen ting bankene liker er stabilitet! Stabile inntekter (og gjerne med litt økning hvert år) er en vinner hos de fleste banker. Da blir det enkelt for banken å fremskrive inntekten din.

Jeg skal jo og begynne å studere om halvannet år.

Da ville jeg tenkt meg om to ganger før jeg tok opp lån nå. Vil du da legge ned nettbutikken? Redusert drift ihvertfall vil jeg tro. Mister du kundene du har? Vil du kunne gjenoppta butikken når studiene er ferdig eller har markedet da løpt fra deg?

Jeg har tenkt som så; prøve å ta lån "hjemme", der jeg opprinnelig kommer fra. Her kjenner banken familien min svært godt, og jeg vet at fattern kjenner hun som sitter å avgjør hvem som får lån og ikke. Hvor mye har dette å si? Er i Sparebank 1 forøvrig.

For den fornuftige banken burde det ha fint lite å si. Slik du skisserer det kunne en nesten få inntrykk av hun i banken vil gjøre faren din en "venne-tjeneste" (mao. korrupsjon). Det vil kunne sett henne og deg i en alvorlig situasjon dersom det oppdages.

Familien din burde bare telle i den grad de faktisk er villige til å stå på lånet sammen med deg eller stille tilleggssikkerhet. Antagelig tenker banken din det slik også, men den kan godt gi inntrykk av de nære kontakter teller så lenge ting er greit.

Ellers tror jeg ikke at det er et sjakktrekk å nevne for banken at du om kort tid ikke har tenkt til å ha inntekt.

Har tenkt å bygge opp en egenkapital på ca. 500 000 iløpet av det neste året, og sikter på å kjøpe leilighet for mellom 1,5 og 2 mill.

Har og samboer som vil betale husleie til meg. Det er jo og noe som må fram.

Samboere som betaler husleie er en inntekt som banken trolig ikke vil ta med. Kommer du til å drive hard inkasso-virksomhet hvis/når samboer ikke betaler husleie? Hvis/når samboer flytter ut, kommer du da til å få leid ut hennes side av senga til samme pris som nå?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...