Gå til innhold

Problem med å åpne bankkonto

Autofil

Anbefalte innlegg

Jeg har en kamerat som har opprettet et NUF firma innen et håndtverkyrke.

Jeg nevnte for han at han da ikke kan bruke privatkontoen som før, da han hadde enkeltperson foretak, samt han er lovpålagt å ha Skattetrekkskonto.

Han dro til banken, og hadde med seg pass og ny-strøken firmaattest.

Etter å ha besøkt fire forskjellige banker ga han opp.

Ingen av bankene ville la han opprette konto hos dem, med begrunnelse om at de ikke var særlig interessert i NUF firmaer.

Så da lurer jeg på hva er vitsen for en bank å være restriktiv på dette feltet.

Han søkte ikke om kreditt eller lån.

Om han senere går konkurs, hva skulle det ha å si for banken? De taper jo ikke penger.

Og i den forbindelse husker jeg at samboeren min har ei venninne som ikke fikk konto for noen år siden, på grunn av at hun hadde betalingsanmerkninger. Hva er poenget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg nevnte for han at han da ikke kan bruke privatkontoen som før, da han hadde enkeltperson foretak, samt han er lovpålagt å ha Skattetrekkskonto.

Ingen av bankene ville la han opprette konto hos dem, med begrunnelse om at de ikke var særlig interessert i NUF firmaer.

Om han senere går konkurs, hva skulle det ha å si for banken? De taper jo ikke penger.

Og i den forbindelse husker jeg at samboeren min har ei venninne som ikke fikk konto for noen år siden, på grunn av at hun hadde betalingsanmerkninger. Hva er poenget?

Påenget her er at de som starter opp NUF`er stort sette er kjeltringer hele gjengen! Ingen banker vil ha kjeltringer som kunder. Det er pr dags dato alt for mange som driver useriøs virksomhet som NUF. Dette fordi det er får dårlig kontroll fra skattemyndighetene.

Se Brreg.no for mer info. Over halvparten av registrerte NUF i Norge har fortsatt ikke levert godkjent årsregnskap for 2008!

Lenke til kommentar

Påenget her er at de som starter opp NUF`er stort sette er kjeltringer hele gjengen! Ingen banker vil ha kjeltringer som kunder. Det er pr dags dato alt for mange som driver useriøs virksomhet som NUF. Dette fordi det er får dårlig kontroll fra skattemyndighetene.

Se Brreg.no for mer info. Over halvparten av registrerte NUF i Norge har fortsatt ikke levert godkjent årsregnskap for 2008!

Jeg kan til dels være enig med deg der.

En av norges største kjeltringfirmaer, som IF, er jo et NUF selskap....

Lenke til kommentar

"Han dro til banken, og hadde med seg pass og ny-strøken firmaattest."

Mange banker er faktisk usikre på de nye kravene for dokumentasjon for NUF, i tillegg til det dårlige ryktet de har.

Opplysningene som kreves med den nye hvitvaskingsloven er:

-Informasjon om samtlige eieres navn, adresse og eierandel i selskapet som NUF’et er en del av.

-Notarialbekreftet firmaattest for ”morselskapet”, eller

-Utskrift av firmaattest hvor advokat bekrefter riktigheten av innholdet.

(forbehold for at jeg har glemt noe her, for jeg har ikke åpnet på NUF selv)

Mange NUF får jo ikke originaldokumentene men de kan bestille kopier elektronisk. Og så må de som kompisen din ha med seg personlig legitimasjon.

Anbefaler å plukke ut en bank, ringe deres bedriftsavdeling og så avtale å møte/levere inn papirene i en lokal fillial. Så kan heller bedriftsavdelingen lage til kontoen osv. - de kan det som regel mye bedre enn "banken på hjørnet".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...