Gå til innhold

Forslag til program / løsning for å sende backup over internett

janingar

Anbefalte innlegg

Hei!

Har søkt litt rundt i forumet uten å helt finne svaret jeg er ute etter.

Etter at foreldra fikk ny PC tenkte jeg å enkelt konvertere den gamle PC'en om til en backup-server som skal motta backup over internett. Tenkte å sette inn et kontrollerkort og 2 stk. 1 TB-disker i denne, noe som gir plass til rimelig mye backup. Har ikke tenkt å speile disse, men la de fungere som to enkelt-disker.

Så det jeg trenger noen forslag eller anbefaling til er:

Hvilke harddisker er egnet? Ser på WD Green som et alternativ.

Noen anbefaling til et kontrollerkort for å koble til disse?

Så det som er vanskeligst å finne noe om. Noe forslag eller anbefaling til et program som lar deg ta backup og sende denne via internett til backup-serveren? bør helst være noe gratis-program, men kan også være et som koster, bare det ikke blir for dyrt.

Eller vil det beste være å bruke to programmer? Et som oppretter forbindelse til serveren og et annet til å kjøre backup gjennom forbindelsen?

Blir glad for svar :)

Jan Ingar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar :)

Har lest om True Image Home, det virker interressant, men tror jeg venter med det. Skal teste Cobian.

Når det gjelder kontroller-kort for å koble til harddiskene, er det noen produsenter som er verdt å anbefale? eller er kvaliteten rimelig grei på alle.

Et annet spm. den backup-serveren står tilkoblet ADSL fra Telenor, og er jo kjent at Telenor ikke tilbyr statisk IP i privat-abonnentene sine. Kan dette bli et stort problem å finne igjen serveren? eller skifter denne IP forholdsvis sjeldent?

Lenke til kommentar

Har ganske lite erfaring med Linux. Kan nok sette opp noe der, men vil i såfall bli mye prøving og feiling i starten.

Jeg la merke til at Cobian kan kryptere dataene, men hvor sikkert er jeg usikker på.

Vi skal være 4 brukere av de 2 diskene, tenkte derfor på ca. 500 GB per pers, men er litt usikker på hvor stort behov alle har. Selv vil jeg ha behov for å lagre minst 100 GB av gangen.

Likevel er det nok kanskje plass nok selv om jeg speiler de. For å øke plassen litt, ville 1,5 TB være noe å satse på, eller hva er best størrelse kontra pris?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...