janingar Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hei! Har søkt litt rundt i forumet uten å helt finne svaret jeg er ute etter. Etter at foreldra fikk ny PC tenkte jeg å enkelt konvertere den gamle PC'en om til en backup-server som skal motta backup over internett. Tenkte å sette inn et kontrollerkort og 2 stk. 1 TB-disker i denne, noe som gir plass til rimelig mye backup. Har ikke tenkt å speile disse, men la de fungere som to enkelt-disker. Så det jeg trenger noen forslag eller anbefaling til er: Hvilke harddisker er egnet? Ser på WD Green som et alternativ. Noen anbefaling til et kontrollerkort for å koble til disse? Så det som er vanskeligst å finne noe om. Noe forslag eller anbefaling til et program som lar deg ta backup og sende denne via internett til backup-serveren? bør helst være noe gratis-program, men kan også være et som koster, bare det ikke blir for dyrt. Eller vil det beste være å bruke to programmer? Et som oppretter forbindelse til serveren og et annet til å kjøre backup gjennom forbindelsen? Blir glad for svar Jan Ingar. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hva med fx True Image Home og sende pakken over ftp? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Cobian kan også bruke FTP. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Takk for svar Har lest om True Image Home, det virker interressant, men tror jeg venter med det. Skal teste Cobian. Når det gjelder kontroller-kort for å koble til harddiskene, er det noen produsenter som er verdt å anbefale? eller er kvaliteten rimelig grei på alle. Et annet spm. den backup-serveren står tilkoblet ADSL fra Telenor, og er jo kjent at Telenor ikke tilbyr statisk IP i privat-abonnentene sine. Kan dette bli et stort problem å finne igjen serveren? eller skifter denne IP forholdsvis sjeldent? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Jeg har ett kontrollerkort du skal få for 500,- (har solgt HDD-kabinettet). Se annonse. Det har 4 SATA 2 porter. Jeg var ikke fornøyd med RAID-løsningen, derfor selger jeg det. Men det fungerte utmerket som dom kontroller. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 ftp er ikke helt ideelt alene. Siden du sender dataene over nett så er det greit med en løsning som har kryptering. Selv bruker jeg rsync+ssh, men det egner seg kun om man har linux/bsd/solaris-erfaring. Hvorfor ikke bruke speiling på diskene? Lenke til kommentar
janingar Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 Har ganske lite erfaring med Linux. Kan nok sette opp noe der, men vil i såfall bli mye prøving og feiling i starten. Jeg la merke til at Cobian kan kryptere dataene, men hvor sikkert er jeg usikker på. Vi skal være 4 brukere av de 2 diskene, tenkte derfor på ca. 500 GB per pers, men er litt usikker på hvor stort behov alle har. Selv vil jeg ha behov for å lagre minst 100 GB av gangen. Likevel er det nok kanskje plass nok selv om jeg speiler de. For å øke plassen litt, ville 1,5 TB være noe å satse på, eller hva er best størrelse kontra pris? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå