Biler Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 hvor mange dager skal man ha mørke kjøring?? og hvor mange timer..? og hva man skal? skal ha det over imårn så gleder meg litt Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Kan skuffe deg med å si at det er ganske tørt. 1. Først en halv time teori om diverse regler 2. Litt kjøring og demonstrering av riktig lysbruk i mørket ved f.eks motorstop. Hvor synlig du blir osv med og uten refleks 3. Kjøring på landevei hvor du skal lære å bruke fultlys. Når du skal slå det av og på 4. Oppsumering. Det varer vel i ca 2 timer. Endret 23. november 2009 av Gryterett Lenke til kommentar
Hellyner Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 hvor mange dager skal man ha mørke kjøring?? og hvor mange timer..? og hva man skal? skal ha det over imårn så gleder meg litt Du gjør ikke så mye, du sitter på mens kjørelæreren kjører. En liten samtale før og etter. Og alt skjer vel på en kveld om jeg husker rett. Som regel har kjøreskolen en lang strekke utenfor allmenvei som opplegget skjer på. Det var slik det var hos oss i allefall. Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Varer i ca 3 timer, og er kunn en gang. Da jeg hadde det for et par uker siden, hadde vi først ca 45 min med teori, før vi gikk ut og satte oss i noen biler. Deretter kjørte vi rundt og sjåføren fortalte, før vi etterpå skulle si i fra når han skulle dempe lysa/ ta på fjernlys... Vil si det var vert pengene, ettersom det fikk meg til å begynne å bruke refleks Bortsett fra det, så var det noen dyre timer... Edit_ Trodde jeg skulle bli først til å svare Endret 23. november 2009 av Heigren Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Mørkekjøring er ekstremt fort gjort. Du kjører ikke selv engang. Da jeg hadde mørkekjøring, fyllte de en Opel Zafira med elever, og kjørte langs en løype. En kjørelærer førte bilen. Han betjente lysene, og viste oss hvor stor forskjell det er på fjernlys og nærlys i forskjellige tilfeller. Alt du trenger å gjøre er å nyte turen, og prøve å lære noe. Mørkekjøring er ingenting å frykte. Det er bare en kjøretur der du er passasjer. Slik var det i hvert fall i 2006, da jeg tok lappen. Lenke til kommentar
Biler Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 oj oj oj, jeg gleder meg ikke til mørke kjøringa men at jeg starter med lappen.. men etter trafikkal og mørke kjøring og første hjelp hva blir det? jeg trodde det vare bare kjøre timer og glatt kjøring og langkjøring og teori og sist oppkjøring, men hørte noen snakka om forbikjøring eller noe? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Da jeg tok lappen i 2006 kombinerte de langkjøring og forbikjøring. Det var en lang kjøretur med en spisepause midt inni. Det var to Opel'er fra samme trafikkskole som var ute og kjørte samtidig. Mens vi kjørte langkjøringen (som bare er en lang kjøretur) drev vi og foretok lovlige og kontrollerte forbikjøringer av hverandre. Ingen stress. Du skal ikke bli jagerpilot. All opplæring skjer på lovlig og fornuftig måte. Lenke til kommentar
Biler Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 men hva er forbikjøringa a kjønner ikke helt hva det er Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Det går ut på å kjøre forbi den andre bilen. Du sakal altså kjøre bilen som du gjør i alle andre kjøretimer. Forskjellen er at trafikkskolen har to biler ute samtidig, og dere går gjennom den samme modulen samtidig. Du møter aldri den andre kjøre-eleven, men dere skal altså ta langkjøring og forbikjøring samtidig, på den samme veien. Dere skal kjøre en lang tur i hver deres bil, og kjøre forbi hverandre hver gang øvrig trafikk og veimerking tillater det. Kjørelæreren som sitter ved siden av de forteller deg når du skal kjøre forbi den andre skolebilen. Dere skal ikke kjøre forbi andre biler, medmindre kjørelæreren sier det. De to skolebilene kjører bare forbi hverandre hele tiden. Dette foregår på offentlig vei med trafikk. Du skal altså kombinere langkjøring (som er en test i utholdenhet) med en masse forbikjøringer. Du og jenta i den andre bilen lærer altså å kjøre forbi hverandre, og å bli forbikjørt. Bruk a blinklys, hastighetstilpasning osv... Eleven i den andre bilen er i samme situasjon som deg, og dere skal ikke bare kjøre forbi den andre, men også la den andre kjøre forbi på en korrekt måte. Ingen stress. Det er gøy. En meget realistisk kjøretime som er endel lengre enn de fleste vanlige kjøretimer. Den foregår på landeveien, i stedet for å kjøre gjennom kryss og rundkjøringer hele tiden. En fin avveksling. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Det var to Opel'er fra samme trafikkskole som var ute og kjørte samtidig.Mens vi kjørte langkjøringen (som bare er en lang kjøretur) drev vi og foretok lovlige og kontrollerte forbikjøringer av hverandre. Hadde det på samme måte på første dagen med langkjøring så vidt jeg kan huske. Virket som kjørelærerene der hadde et realistisk syn på unge gutter med ny lapp i hånden og innså at det var bedre at vi lærte å kjøre forbi trygt, enn at vi nødvendigvis holdt oss pinlig nøyaktig til fartsgrensen underveis i forbikjøringen. Dette er noe jeg praktiserer i dag også, om jeg først skal ta en forbikjøring skal den gjøres unna på kortest mulig tid. Denne videoen viser det jeg mener er svært gode forbikjøringer, i form av at de er kontrollerte og trygge. Ligg litt bak bilen du skal forbi, se frem i trafikken, og bygg opp litt fart før man begynner selve forbikjøringen. Endret 25. november 2009 av Atald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå