HauksA Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hei! Min søsters macbook 13" kjøpt tidlig i 2008 var nylig på service ved Eplehuset i midtbyen i Trondheim for sprekk i topcasen (ved tastaturet), og fikk etter tre uker den tilbake. Da ville ikke batteriet ta lading. Jeg tok med meg macen og spurte om det var noe de kunne fikse, han sjekket hvor mange ladesykluser macen hadde gått gjennom, og det var 600, for så å avlså både garanti og reklamasjonsrett da Apple kun oppga at batteriene skulle vare 300. Jeg orket ikke kverulere så tok med meg macen hjem, og lurte på hvor mye det kostet for et batteri på ebay. Før jeg sjekket ut dette, så jeg litt nøyere på hvilke rettigheter jeg har. Deretter ringte jeg Apple selv, og fikk beskjed om at jeg først og fremst måtte sjekke at det faktisk var batteriet det var noe feil med, noe jeg testet, og det var det. Han sa at jeg godt kunne reklamere, men at det var så godt som håpløst, siden "det måtte gjennom fire store papirbunker og kunne ta sinnsykt lang tid". For å ruste meg litt før jeg dro tilbake ringte jeg forbrukerombudet og snakket litt med en kar som var veldig enig i meg at en lading per dag ikke var noe annet enn normalt bruk, og at reklamasjonsretten (to år ved normalt bruk på batterier) så absolutt skulle gjelde. Igjen, for å unngå krangel ringte jeg Apple for å høre hva de kunne gjøre med dette, jeg ble satt over til en hyggelig person som etter litt mild overtaling gikk med på å sende meg et nytt batteri. Det jeg nå reagerer på er Eplehusets innstilling til reklamasjonsretten. Greit nok at de prøver å vike seg unna (egentlig ikke, men hva kan man forvente av en forhandler), men når jeg selv påpeker at hvilke krav jeg har, og de fortsatt ikke vil utøve reprasjonen viser det hvor lite de orker å "ofre" for kundene. Når jeg som privatperson relativt enkelt får Apple til å sende meg et nytt batteri, hvor vanskelig hadde det da vært for Eplehuset? Konklusjonen er da, hvis du får avslag av forhandleren, kan det (særlig i tilfeller hos Apple hvor du kan kontakte et 800-nummer) lønne seg å kontakte "fabrikanten" selv. Iallefall finne ut hva du faktisk har rett på, for så å komme tilbake, bedre rustet. Hadde det vært muttern som hadde levert den inn (som det egentlig skulle være) hadde hu gått ut av butikken med et nytt batteri, kjøpt for den nette sum av 1299,- Lenke til kommentar
stc887 Skrevet 28. november 2009 Del Skrevet 28. november 2009 Vel nå har vel ALDRI Apple vært kjent for å følge Norsk lov på garanti/reklamasjoner. Så dette er noe du må leve med når du har kjøpt et Aplle produkt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå