Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er sex med egen søster ulovlig?

Farhad_

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke noen kristen. Hvem har sagt noe om Bibelen i denne sammenheng? Folk som argumenterer mot incest er "kristne"? Du argumenterer som en tulling.

Du ser jo ikke poenget! Han mente selvsagt ikke at du er kristen, det var en sammenligning. Ingen har sagt noe om bibelen, men du fører en sirkelargumentasjon som likner den kristne sirkelargumentasjonen. Han argumenterer ikke som en tulling, det er bare du som ikke forstår poenget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg liker dine reflekterede og gjennomtenkte innlegg, du er velkommen å prøve igjen når du har funnet et holdbart argument ;)

Greit. Jeg har allerede sagt mitt om denne saken. Om dere vil kalle det jeg sier for ureflekterte personangrep fordi dere ikke liker det som blir sagt og er uenige, så greit for meg.

EDIT: og siden du tar det opp, så er jeg smartere enn 99% av verdens befolkning i følge mensa, så det stemmer nok ;)

Klart du er. Du tilhører "eliten". Jeg er imponert.

Lenke til kommentar
Jeg liker dine reflekterede og gjennomtenkte innlegg, du er velkommen å prøve igjen når du har funnet et holdbart argument ;)

Greit. Jeg har allerede sagt mitt om denne saken. Om dere vil kalle det jeg sier for ureflekterte personangrep fordi dere ikke liker det som blir sagt og er uenige, så greit for meg.

Det er ikke fordi vi er uenige, det er fordi du presenterer din egen mening som fakta, totalt uten begrunnelser. Eller du har to begrunnelser

"det blir mer voldtekt" - Seriøst?

"Det er ulovlig fordi det er ulovlig" - Åh dæven...

Kom med et argument i stedenfor trolling, så kanskje du bli bedre mottatt ;)

EDIT: og siden du tar det opp, så er jeg smartere enn 99% av verdens befolkning i følge mensa, så det stemmer nok ;)

Klart du er. Du tilhører "eliten". Jeg er imponert.

Det var du som tok det opp...

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar
Hvorfor er trådstarters spørsmål i det hele tatt diskutert ? Innavl og slikt er jo ikke akkurat ønskelig. For ett trolle spørsmål

Fokuset er vel på sex, og ikke forplantning i denne sammenheng, eller for å dra det lenger - om to søsken forelsker seg i hverandre, og vil ha sex (men ikke barn), hvem skal egentlig ha rett til å nekte dem den gleden?

HVorfor skal det være opp til noen andre enn dem å bestemme det?

Lenke til kommentar

Kunne like gjerne spurt deg om det samme.

Kan ikke se at ett eneste av dine argumenter om temaet holder vann.

Kom med ETT bra argument om hvorfor søsken-sex burde være lov. "Så lenge det ikke volder skade og produserer barn, hvorfor ikke..." holder ikke, og har igrunnen vært ditt eneste syltynne alibi gjennom hele debatten! Er det ikke veldig lett å sitte og si dette før det hadde blitt gjennomført i praksis? Dårlig for en med selverklært IQ på 160 eller høyere.

Lenke til kommentar

Mensa erklært iq på 140 eller høyere for å være presis, og det er fortsatt du som tok det opp ;)

Jeg sa: Hvem har rett til å bestemme over andre menneskers samtykkende seksualliv? Uavhengig av hvem de har sex med?

Sex med foreldre kan jeg godt forstå at er forbudt, pga manipulasjon og maktforhold, men hvem er du til å bestemme at to søsken ikke kan ha sex med hverandre, du har da ingenting med det å gjøre uansett, er ikke seksuallivet privat?

Så lenge det ikke volder andre skade, eller påvirker andre i det hele tatt, hvorfor skal vi da forby to mennesker å gjøre det de har lyst til?

Dette er noen ganske fundamentale spørsmål, og er langt i fra syltynne alibier (vet du en gang hva det ordet betyr? :ermm: )

Jeg vil også påstå at det er langt bedre argumenter enn: "DEt er ulovlig fordi det er ulovlig" og "Det er ulovlig fordi det er ekkelt, og dermed basta" eller "Det bare er sånn, fordi jeg sier det"

Lenke til kommentar
Kunne like gjerne spurt deg om det samme.

Kan ikke se at ett eneste av dine argumenter om temaet holder vann.

Kom med ETT bra argument om hvorfor søsken-sex burde være lov. "Så lenge det ikke volder skade og produserer barn, hvorfor ikke..." holder ikke, og har igrunnen vært ditt eneste syltynne alibi gjennom hele debatten! Er det ikke veldig lett å sitte og si dette før det hadde blitt gjennomført i praksis?

Hvorfor er sex mellom samtykkende voksne tilregnelige individer galt?

Svar på det spørsmålet, for å se hvem som må bevise noe.

VI påstår ikke at det er galt. Det er det du som gjør, og da må DU forklare HVA som er galt med dette og hvorfor.

Argumentet FOR at det IKKE BURDE VÆRE ULOVLIG, er at det er snakk om noe som to voksne tilregnelige mennesker gjør med hverandre, som ikke skader dem eller andre -- og som ikke er til sjenanse for noen.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432
Sex med foreldre kan jeg godt forstå at er forbudt, pga manipulasjon og maktforhold, men hvem er du til å bestemme at to søsken ikke kan ha sex med hverandre, du har da ingenting med det å gjøre uansett, er ikke seksuallivet privat?

Så du tror ikke det kan "foregå" (i mangel på bedre ord) manipulasjon og maktforhold blant søsken? Den tanken må du revurdere.

Lenke til kommentar

Så du tror ikke det kan "foregå" (i mangel på bedre ord) manipulasjon og maktforhold blant søsken? Den tanken må du revurdere.

Ikke i nærheten av like stor grad som via foreldre. - Hvis to søsken krangler, så er det ikke sånn at den ene av dem plutselig sier at de skal slutte, nå er det nok, og så slutter det. Derimot om en forelder sier det, så slutter de.

Ser du forskjellen?

Vi diskuterer vel også her søsken over 16 år, som ikke har noen særlig makt ovenfor hverandre lenger.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Ikke i nærheten av like stor grad som via foreldre. - Hvis to søsken krangler, så er det ikke sånn at den ene av dem plutselig sier at de skal slutte, nå er det nok, og så slutter det. Derimot om en forelder sier det, så slutter de.

Ser du forskjellen?

Vi diskuterer vel også her søsken over 16 år, som ikke har noen særlig makt ovenfor hverandre lenger.

For og se det på en annen måte: Hvem tror du en 16 åring ser mest opp til, sin far/mor, som er både gamledagse, kjedelige, teite, og alt det man som ofte syns om sine foreldre på den tiden.

Eller, sitt eldre søsken som man kansje ser opp til, og beundrer. Som er kul, med kule venner, og drar på kule fester ol.

Hvem av de to tror du man kan bli lettest manipulert av? Ser du den?

(nå mener jeg ikke at alle famileforhold er sånn, men ofte)

Ser du forskjellen?

For og se det på en annen måte: Hvem tror du en 16 åring ser mest opp til, sin far/mor, som er både gamledagse, kjedelige, teite, og alt det man som ofte syns om sine foreldre på den tiden.

Eller, sitt eldre søsken som man kansje ser opp til, og beundrer. Som er kul, med kule venner, og drar på kule fester ol.

Hvem av de to tror du man kan bli lettest manipulert av? Ser du den?

(nå mener jeg ikke at alle famileforhold er sånn, men ofte)

Lenke til kommentar

Og slik er det med alle rollemodeller, den kule i klassen kan lett manipulere deg, sjefen på jobben...

Men de har ikke direkte makt over deg, på den måten som foreldre og lærere har. Det er også derfor lærere ikke får lov til å date elever, og antageligvis derfor foreldre ikke får ha seg med barn.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432
Og slik er det med alle rollemodeller, den kule i klassen kan lett manipulere deg, sjefen på jobben...

Men de har ikke direkte makt over deg, på den måten som foreldre og lærere har. Det er også derfor lærere ikke får lov til å date elever, og antageligvis derfor foreldre ikke får ha seg med barn.

Jaha. Det har ingenting med saken, for her var det snakk om sex mellom søsken. Du syns det er forståelig at sex mellom forelder/avkom er forbudt, pga manipulering/maktmisbruk.

Jeg sier at det i mange tilfeller er omvendt, at man kan bli manipulert av sitt søsken. Og at i mange tilfeller har søskenet mer "makt" over sin yngre søsken, enn foreldrene har.

Forstår du?

Lenke til kommentar

Søsken har sjelden veldig mye mer makt over hverandre, enn alle andre venner rundt dem, om en ser opp til en som er et/to år eldre, så har den eldre gjerne muligheten og makten til å manipulere den første. På lik linje med søsken.

Det du tydeligvis ikke skjønner er at det er en helt annen type makt enn foreldre har.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432
Søsken har sjelden veldig mye mer makt over hverandre, enn alle andre venner rundt dem, om en ser opp til en som er et/to år eldre, så har den eldre gjerne muligheten og makten til å manipulere den første. På lik linje med søsken.

Det du tydeligvis ikke skjønner er at det er en helt annen type makt enn foreldre har.

Ja man kan sikkert bli manipulert av noen typer (feile) venner, men det blir ikke på samme måte. Jeg er ikke enig.

Hvilken type makt er det du snakker om?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432
Hvis en forelder gir en ordre, vil en slik ordre "alltid" følges. Foreldre har siste ord stort sett frem til 18 års alder (og ofte enda lenger).

Om søsken gir ordre til hverandre, ender det ofte med slosskamp, eller bare ignorering.

Vel, nå beveger du deg inn i en annen sone, nemlig overgrep.

Lenke til kommentar

Manipulasjon og maktforhold kan det bli mellom storebror og lillesøster òg. Dersom de hadde et seksuelt forhold som i begynnelsen var frivillig, men etterhvert ville lillesøster avslutte forholdet, storebror nekter og etterhvert tvinger han henne til å ha sex med han. Hun tør ikke anmelde, fordi troverdigheten hennes svekkes av at det var frivillig i begynnelsen, det blir ord mot ord og ikke minst at søsken-sex er tabu, lovlig eller ei.

Så lenge det ikke volder andre skade, eller påvirker andre i det hele tatt, hvorfor skal vi da forby to mennesker å gjøre det de har lyst til?

Det er nettopp skade det kan volde. Ikke på kort sikt, men på lengre sikt.

Dette er noen ganske fundamentale spørsmål, og er langt i fra syltynne alibier (vet du en gang hva det ordet betyr? :ermm: )

Jeg vil også påstå at det er langt bedre argumenter enn: "DEt er ulovlig fordi det er ulovlig" og "Det er ulovlig fordi det er ekkelt, og dermed basta" eller "Det bare er sånn, fordi jeg sier det"

Ja, jeg vet hva ordet betyr. Ikke det mest passende i denne sammenheng, men det gir jeg blaffen i. Kanskje du kan ta og slå opp uttrykket 'smart alec' og se hva det betyr, med mindre du ikke allerede vet det, da. En passelig beskrivelse på deg.

La meg ellers si at jeg synes du har rotet deg langt ut på jordet med din argumentasjon, både i diskusjonen mellom både meg og andre her i denne tråden.

Om du rent hypotetisk sett har lyst til å ha deg med søstra eller andre nære slektninger, så for all del. La ikke meg hindre deg. Din stråmannsargumentasjon har jeg forøvrig svært lite til overs for.

Jeg står ved mine meninger. Søsken-sex og/eller annen incest er motbydelig. Dessverre skaper incest mange ofre årlig, dem synes jeg oppriktig talt synd på. Naivt å tro at det ikke hadde oppstått et maktforhold mellom bror og søster òg. Skal tro hva disse ofrene hadde synes om denne tråden her?!!

Endret av KVTL
Fjernet personangrep
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...