Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor er sex med egen søster ulovlig?

Farhad_

Anbefalte innlegg

I 99.999.999 av 100 millioner tilfeller tror jeg ikke det finnes noen seksuell tiltrekning mellom søsken av motsatt kjønn overhodet, heller ikke blant de som er oppvokst fraskilt

Faktum er at barn som tilbringer sine seks første leveår sammen får en slags mental sperre mot seksuell tiltrekning overfor hverandre. Det igjen har å gjøre med den store faren for misdannelser, som gjør at naturen favoriserer dem som helst oppsøker partnere med et visst minimum av genetisk ulikhet fra en selv. For ordens skyld er det også et maksimum — man må være genetisk kompatible også for å kunne få avkom.

Hvis et søskenpar derimot lever atskilt disse første årene er det intet i veien (mentalt) for at de skulle kunne bli seksuelt tiltrukket av hverandre. Dette finnes det iallfall noen kjente tilfeller av rundt om i verden (søsken som ikke visste de var søsken, som har møttes og blitt forelsket som hvem som helst ellers), men det er jo tross alt ikke noe som skjer ofte. Det er mye som skal stemme på én gang, derfor må statistikk på dette (f.eks. dine 99 av 100 millioner, formodentlig tatt ut av luften) tas med en bøtte salt — eller ikke i det hele tatt.

Disse parene blir naturligvis uglesett så det holder i og med at langt de fleste syns det er grusomt ekkelt. Noen av dem har også barn, normalt friske barn (det er slett ikke umulig, men likefullt er det risikosport).

Forbud mot incest bør opprettholdes på grunn av den store faren for misdannelser hos barnet. Enkelt og greit. Men kanskje burde man opprette forbud mot å få barn hos andre med tilsvarende risiko av andre grunner (hvis det finnes) — noe annet ville vært ren diskriminering.

Grunnen til at de fleste av oss syns familiesex er ekkelt er dermed også ganske enkel: Det har å gjøre med denne mentale sperra. Derav utsagn som følgende:

jeg ligger ikke med søstra mi, bare tanken er motbydelig!

Så vet du litt mer om hvorfor du syns det er motbydelig. ;)

Edit:

Her: http://en.wikipedia.org/wiki/Westermarck_effect

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I 99.999.999 av 100 millioner tilfeller tror jeg ikke det finnes noen seksuell tiltrekning mellom søsken av motsatt kjønn overhodet, heller ikke blant de som er oppvokst fraskilt.

Jeg mener å ha hørt at den du tiltrekkes mest av er deg selv. Med andre ord så vil du bli tiltrukket av din egen søster dersom dere ligner hverandre. Hvis du da, som nevnt i tidliggere innlegg, har levd adskilt hele barndommen og det der så vil du fort bli tiltrukket av søsteren din.

Lenke til kommentar
Jeg mener å ha hørt at den du tiltrekkes mest av er deg selv. Med andre ord så vil du bli tiltrukket av din egen søster dersom dere ligner hverandre. Hvis du da, som nevnt i tidliggere innlegg, har levd adskilt hele barndommen og det der så vil du fort bli tiltrukket av søsteren din.

???? Det kalles narcissisme å være tiltrukket av seg selv. Jeg er ikke tiltrukket av meg selv, hvertfall. Vi levde ikke adskilt i barndommen. Jeg kan likevel med 99.99 % sikkerhet si at jeg ikke hadde funnet søsteren min tiltrekkkende om, jeg så ikke visste at det var søsteren min engang. Ja, faktisk. Dere kan ta meg på ordet. Det betyr ikke at søstra er stygg. Hun har vel et helt normalt utseende. Jeg kan bare snakke for meg selv, men tror folk flest burde kunne kjenne seg igjen.

@TrondH86: Takk, takk. Men jeg visste allerede grunnen til at søsken flest ikke tiltrekkes av hverandre.

Lenke til kommentar
Jeg kan likevel med 99.99 % sikkerhet si at jeg ikke hadde funnet søsteren min tiltrekkkende

Det samme kan du si om alle jenter. Prosentvis er det forsvinnende få man er tiltrukket av i så stor grad som vi snakker om her.

Edit: Strengt tatt vet du ikke hva du hadde tenkt og følt hadde du møtt henne for første gang som voksen.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
@TS og Flimzes, har dere selv søsken av ulikt kjønn? Dersom ikke, så vet dere ikke hva dere snakker om. Jeg har en søster ca. 2 år yngre enn meg. Helvete kan gjerne fryse til is og det ville fortsatt vært fullstendig uaktuelt; jeg ligger ikke med søstra mi, bare tanken er motbydelig! I 99.999.999 av 100 millioner tilfeller tror jeg ikke det finnes noen seksuell tiltrekning mellom søsken av motsatt kjønn overhodet, heller ikke blant de som er oppvokst fraskilt. Det finnes altså en sperre hos folk flest, det er som andre nevnte tidligere gode grunner til.

Ærlig talt, makan til tull! Tøyseargumentasjonen mener jeg dere kan ta med dere i en båt og ro laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt ut på havet med.

Les tråden.

Uansett så må jeg spørre om relevansen, jeg har da familie som ikke er søsken. Og om noen skulle kommet her og sagt at de likte å ha sex med moren sin, så hadde jeg ikke sagt noe på det, jeg finner det motbydelig å ha sex med min egen mor, og det slipper jeg også, men om han liker det, hva har jeg med det å gjøre? Hvorfor skal jeg bry meg? Så lenge det ikke blir barn altså.

Folk burde få gjøre det de vil med hverandre, så lenge det er samtykkende og ikke påvirker andre.

Din mening er tross alt fullstendig irrelevant for over 6 milliarder mennesker.

Lenke til kommentar
Og om noen skulle kommet her og sagt at de likte å ha sex med moren sin, så hadde jeg ikke sagt noe på det, jeg finner det motbydelig å ha sex med min egen mor, og det slipper jeg også, men om han liker det, hva har jeg med det å gjøre? Hvorfor skal jeg bry meg? Så lenge det ikke blir barn altså.

Hvorfor har vi fartsgrenser? Burde være greit å kjøre så fort man vil. Så lenge man ikke skader noen altså.

;)

Lenke til kommentar
Og om noen skulle kommet her og sagt at de likte å ha sex med moren sin, så hadde jeg ikke sagt noe på det, jeg finner det motbydelig å ha sex med min egen mor, og det slipper jeg også, men om han liker det, hva har jeg med det å gjøre? Hvorfor skal jeg bry meg? Så lenge det ikke blir barn altså.

Hvorfor har vi fartsgrenser? Burde være greit å kjøre så fort man vil. Så lenge man ikke skader noen altså.

;)

Vanskelig å se forskjeller på hva som ikke er skadelig og hva som er skadelig ser jeg.

Lenke til kommentar
TrondH86: Det er da heller ikke ulovlig med f.eks råkjøring på lukket bane. Så da skulle jo det ikke ha noe å si med incest om det f.eks ikke kunne bli barn av det. (sterilitet, eller lignende).

Godt poeng. Hvis du kan eliminere risikoen eller redusere den til et akseptabelt nivå er det selvfølgelig ingen grunn til å opprettholde et forbud. Argumentet mitt holder kun dersom det faktisk er snakk om høy risiko.

Lenke til kommentar

Jeg skulle tro retten ville ha funnet et slikt forhold akseptabelt dersom sterilitet kunne dokumenteres, om ikke annet. Hvis det da i det hele tatt er interessant å anmelde i utgangspunktet; jeg vet ikke hvor hardt de egentlig bryr seg om sånt.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Gjest Gjest_mannemann

Selv synes jeg sex med søster er akseptabelt bare begge er villige. Selv er jeg veldig tent på min søster og tenker ofte på henne når jeg masturberer. Hadde det vært lovlig og hun hadde villet, hadde jeg nok hatt sex med henne hver gang jeg hadde sjansen.

Jeg er en helt normal mann i 30-årene, har ett vanlig liv og en bra jobb. Ingenting galt med meg.

Lenke til kommentar

Loven er litt rar.

Fritt sitert:

"Den som etter fylte 18 år har seksuell omgang med sine søsken skal straffes med fengsel inntill 1 år."

To momenter:

1: Loven hindrer ikke misbruk kamuflert som frivillighet:

Voldtekt er voldtekt, og vi har andre straffelover for det -- dessuten, HVIS noen ufrivillig blir voldtatt av sin bror eller søster, så står det svart på hvitt at BEGGE KAN straffes, som i motsetning til paragrafer om voldtekt.

Jeg sier ikke at jeg tror at noen faktisk kunne blitt straffet for å bli voldtatt av sine søsken, MEN loven er flåsete, OG voldekt er BEDRE dekket under andre lover, da mennesker kan bruke denne sære loven til å SKJULE voldtekt ved å innbille offeret at BEGGE TO blir straffet hvis den voldtatte går ut med anklage.

I verste fall kan jo faktisk det skje OM anklageren ikke blir trodd.

OG det er som nevnt ikke straffbart for mennesker under 18.

2: Loven er åpenbart til for å forhindre innavl.

MEN nå som abort er mulig, og sterilisering er mulig -- burde ikke loven forandres til "Når søsken med viten om sitt slektskap får barn sammen skal de straffes med fengsel i inntil 1 år" -- i stedet for å bli straffet for å simpelthen bare å ha sex?

Loven rammer også søsken av samme kjønn, som ikke KAN få barn med misdannelser.

Loven rammer også søsken som ikke har samleie, men som har sex.

C:

Hva med eneggede tvillinger -- de er jo samme person, splittet fra hverandre tidlig i livet.

Hva med siamesiske tvillinger før de er separert?

Hva med siamesiske tvillinger etter de har blitt separert og begge overlevde?

...

Hva med siamesiske tvillinger hvor den ene halvparten har vært hjernedød hele livet-- etter at de har blitt separert? Det er jo teknisk sett også den gjenlevende tvillingen sin kropp, så ville det vært straffbart i henhold til lover om nekrofili?

...

...

...

...

Min mening:

Dette er en lov som burde være uoffisiellt inaktivert, slik som blasfemiparagrafen.

Vi vil ikke ha noe av at media kommer ut med dette på førstesiden, MEN når to voksne mennesker fylt 18 år har sex sammen så er det ingen som har noe med det å gjøre med mindre de skader noen; Med mindre de faktisk får et barn.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

@Red Frostraven:

Foreslår at du leser gjennom følgende så får du svar/utdypende forklaring på en god del av det du nevner:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/dok/re....html?id=311956

Noe som slo meg:

1. Forhindring av innavl veier ikke så tungt som man skulle tro.

Utvalget viser til at seksuelle forbindelser mellom så nærstående slektninger fortsatt er uønsket ut fra samfunnsmessige hensyn, selv om det opprinnelige arvebiologiske hensyn har mindre vekt i dag enn tidligere. Forbudet fungerer imidlertid som en beskyttelse av barn og unge mot handlinger som ofte har karakter av alvorlige seksualovergrep. Det er grunn til å anta at allmennheten fortsatt oppfatter slike forhold som støtende.

Det er også mye snakk om blant annet adoptivforhold og andre ikke-biologiske forhold (straffbart på lik linje), noe som ville være meningsløst dersom forbudet kun var til for å unngå innavl. Ærlig talt syns jeg dette er rart i og med at mye vi kan gjøre kan virke støtende på mange, uten at det er straffbart av den grunn. Spesielt når det er snakk om noe man gjør i ytterst privat sfære. Dersom dette veier såpass tungt burde f.eks. utøvende homofili også være forbudt, i og med at det virker minst like støtende på svært mange.

2. Forbudet mot samleie mellom søsken:

Bestemmelsen har sin praktiske betydning ved frivillige samleier mellom voksne mennesker.

Viktig å merke seg.

Min mening:

Dette er en lov som burde være uoffisiellt inaktivert, slik som blasfemiparagrafen.

§ 197. Den som har seksuell omgang med slektning i nedstigende linje, straffes med fengsel inntil 5 år. Som slektning i nedstigende linje regnes biologiske og adopterte etterkommere.
Straffeloven § 197 foreslås opphevet som overflødig.

Med forbehold. Jeg er usikker på om §197 er endret slik at denne uttalelsen gjelder noe helt annet. Loven per i dag er jo slik den er etter eventuelle endringer foreslått nettopp her. Det virker dog logisk at det er denne som foreslås opphevet.

Uansett; det finnes betydelig flere nyanser enn det loven alene gir inntrykk av. Heldigvis. ;)

Selv synes jeg sex med søster er akseptabelt bare begge er villige. Selv er jeg veldig tent på min søster og tenker ofte på henne når jeg masturberer. Hadde det vært lovlig og hun hadde villet, hadde jeg nok hatt sex med henne hver gang jeg hadde sjansen.

Jeg er en helt normal mann i 30-årene, har ett vanlig liv og en bra jobb. Ingenting galt med meg.

Av nysgjerrighet, hva er aldersforskjellen på dere og vokste dere opp sammen (først og fremst innenfor dine seks første leveår)?

Jeg tenker selvsagt på Westermarck-effekten.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
hvorfor er det sånn at det er ulovlig å ha sex med sin egen søster om begge to er over 18 og gjør det av fri vilje?!!

Gjør det om du vil ingen stopper deg.

Ser for meg at søstra de for seg en type og du sier "haha hu har jeg pult! xD "

Nei, men jeg tror det kan skape konflikter i familien og i forholde mellom dere om dere har sex med hverandre.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...