8qk5xlv3 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Syns sex med egen søster/bror blir moralsk og etisk feil. Hvorfor? Ikke bare kom her og si "Liker det ikke" - forklar hvorfor. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Syns sex med egen søster/bror blir moralsk og etisk feil. Hvorfor? Ikke bare kom her og si "Liker det ikke" - forklar hvorfor. Følelser skal man nok absolut få ha i fred, det er din søster, og det ligger en genetisk hardkodet sperre inni alle for å ikke ha lyst til å ligge med søsteren sin, men hos noen er den av diverse grunner ikke funksjonell og de vil derfor ha lyst på søsken likevel. Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Følelser er ikke det samme som etikk. Etikk er noe konkret som man har ett eller annet grunnlag for. Jeg spør hva hans grunnlag for å si det er "moralsk og etisk feil". Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Det er moralskt feil, fordi det går mot det "alle" har hardkodet inn i seg skal føles galt og ekkelt. Det er etisk feil fordi etikken gjerne følger moralen, og om alle opplever det som galt, blir det en enighet om at det er galt (vi er som kjent flokkdyr). Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Det er moralskt feil, fordi det går mot det "alle" har hardkodet inn i seg skal føles galt og ekkelt.Det er etisk feil fordi etikken gjerne følger moralen, og om alle opplever det som galt, blir det en enighet om at det er galt (vi er som kjent flokkdyr). La oss si to søsken blir adskilt fra fødselen og vokser opp hver for seg. Når de møtes igjen som voksne uten å vite at de er søsken, vil de da ikke se på hverandre som mulige seksuelle partnere fordi det er hardkodet inn i seg? Det vil si at dersom man ikke tenker på sex imøte med en annen person så er det en mulighet for at dette er et nært familiemedlem? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Det du beskriver har skjedd flere ganger, at søsken har vokst opp separat og blitt sammen senere. Det jeg beskriver begrenser seg nok kun til de i din veldig umidelbare nærhet (dvs at om du har en adoptivsøster, som du ikke vet er adoptert, vil du oppleve henne som utenkbar) Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Så er det kulturelt og ikke arvelig? Lenke til kommentar
8qk5xlv3 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Interessant. Da kan det faktisk være etisk å utrydde hele folkeslag ved din definisjon! Det er vel ingenting etisk ved å synes noe er "ekkelt". Alvorlig talt. Da hadde det vært uetisk for de fleste av oss med homofili, analsex og innvandrere. Mulig jeg sporer av litt her nå, beklager. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Interessant. Da kan det faktisk være etisk å utrydde hele folkeslag ved din definisjon! Hva var det jeg sa som fikk deg til å gi den konklusjonen? Hvordan kom du fram til det? Det er mye som er kulturelt betinget: språk, oppførsel, moral, religion... hvorfor skulle noe av dette føre til at det er etisk å utrydde folkeslag? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Det har visst vært vitenskapelig bevist at det er arvelig og ikke kulturellt, som en forsvarsmekanisme fra naturens side. 8q: JEg sier ikke at det er min etikk, og det som er etisk riktig for meg. Når det kommer til sex så lever jeg etter regelen la nå folk få gjøre det de vil gjøre i fred. Jeg har da ingenting med det å gjøre. Det finnes ingen ultimat korrekt etikk, den er hele tiden definert av samfunnet. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Det vil si at dersom man ikke tenker på sex imøte med en annen person så er det en mulighet for at dette er et nært familiemedlem. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Det vil si at dersom man ikke tenker på sex imøte med en annen person så er det en mulighet for at dette er et nært familiemedlem. Som jeg sa, naturen virker ikke overnaturlig, om du vet at et annet individ er ditt søsken, så vil du ikke ha lyst på det individet. Men noenting utover det er ikke fysisk mulig å beskytte seg mot, derfor vil det kun fungere så lenge du vet det. Interessant. Da kan det faktisk være etisk å utrydde hele folkeslag ved din definisjon! Hva var det jeg sa som fikk deg til å gi den konklusjonen? Hvordan kom du fram til det? Det er mye som er kulturelt betinget: språk, oppførsel, moral, religion... hvorfor skulle noe av dette føre til at det er etisk å utrydde folkeslag? Det er faktisk helt korekt. Hitler sin etikk sa at det er riktig å drepe jøder. Det kan diskuteres opp og i mente hvorvidt det er en god etikk, men det er utenfor diskusjonen. Lenke til kommentar
Arthemax Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Den sperren fungerer faktisk ved at folk man har vært mye sammen med før 6-årsalderen har man en seksuell sperre mot. Om man blir adskilt ved fødselen så har ikke søsken den sperren mellom hverandre. Og om man vokser opp med folk man ikke er i slekt med får man en sperre mot dem. I Israelske kibbutzer hadde de alle barna i aldersgrupper, hvor ingen endte opp med å gifte seg med noen fra sin egen aldersgruppe. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Det vil si at dersom man ikke tenker på sex imøte med en annen person så er det en mulighet for at dette er et nært familiemedlem. Som jeg sa, naturen virker ikke overnaturlig, om du vet at et annet individ er ditt søsken, så vil du ikke ha lyst på det individet. Men noenting utover det er ikke fysisk mulig å beskytte seg mot, derfor vil det kun fungere så lenge du vet det. Det du sier er at naturen ikke virker overnaturlig. Tidligere beskrev du noe utover det: Det har visst vært vitenskapelig bevist at det er arvelig og ikke kulturellt, som en forsvarsmekanisme fra naturens side. Det du sier her er at biologien i oss hindrer oss i å få seksuell spenning med et annet individ i nær slekt. Jeg kan ingen fakta om dette, men bemerker meg at du argumenterer for at det både er kulturelt og arvelig. Jeg har flere ganger prøvd å beskrive en situasjon dersom det er biologisk. Interessant. Da kan det faktisk være etisk å utrydde hele folkeslag ved din definisjon! Hva var det jeg sa som fikk deg til å gi den konklusjonen? Hvordan kom du fram til det? Det er mye som er kulturelt betinget: språk, oppførsel, moral, religion... hvorfor skulle noe av dette føre til at det er etisk å utrydde folkeslag? Det er faktisk helt korekt. Hitler sin etikk sa at det er riktig å drepe jøder. Det kan diskuteres opp og i mente hvorvidt det er en god etikk, men det er utenfor diskusjonen. Hitler sin etikk er uavhengig av hva vi beskriver her! Alle har sin egen etikk, så hvorfor kommer det da en kommentar om at dersom det er arvelig eller genetisk at vi ikke vil ha sex med søsken, så er det en begrunnelse for folkemord!?!?! Hvordan henger det sammen? Det finnes mange kulturelle og genetiske forskjeller mellom folk. Et folkeslag kan ha andre biologiske egenskaper enn et annet folkeslag. Noen utvikler seg i fellesskap ulikt andre grupper menensker. Ingen slike forskjeller gjør det etisk å utrydde mennesker!!! Endret 10. desember 2009 av Abigor Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg tror det er ulovlig pga stor fare for overgrep innad i familien. Ellers ser jeg ikke noe galt i det, selv om jeg dog ikke kunne tengt meg det selv. Her skal vi vel ikkje tro, her skal man vite. Tro kan man gjøre i kirka Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Jeg har nevnt dette i andre tråder før: I Jared Diamonds bok "Guns, Germs and Steel" nevner han urbefolkningen på Ny Guinea. Der bodde stammer så adskilte at de hadde egne språk og skikker fra stamme til stamme. Disse stammene lå stadig i krig med hverandre, med unntak av to dager i året når de møttes i fred på nøytral grunn. Det var for å utveksle jenter, slik at de sikret seg mot innavl. Det var hverken religion eller moral som lå bak, bare nedarvede skikker. Geir Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Det er hva jeg kaller funfact! Virker som "alle" vet at man ikke skal ha sex med nær familie. Endret 11. desember 2009 av Abigor Lenke til kommentar
Estella! Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 tror vell store grunnen er innavl. så kommer masse moralske grunner osv etter det Lenke til kommentar
Honey Badger Skrevet 10. januar 2010 Del Skrevet 10. januar 2010 Kom nettopp over dette. Selv om det blir en liten bump, synes jeg det var verdt å dele. Lenke til kommentar
RickyRon Skrevet 11. januar 2010 Del Skrevet 11. januar 2010 @TS og Flimzes, har dere selv søsken av ulikt kjønn? Dersom ikke, så vet dere ikke hva dere snakker om. Jeg har en søster ca. 2 år yngre enn meg. Helvete kan gjerne fryse til is og det ville fortsatt vært fullstendig uaktuelt; jeg ligger ikke med søstra mi, bare tanken er motbydelig! I 99.999.999 av 100 millioner tilfeller tror jeg ikke det finnes noen seksuell tiltrekning mellom søsken av motsatt kjønn overhodet, heller ikke blant de som er oppvokst fraskilt. Det finnes altså en sperre hos folk flest, det er som andre nevnte tidligere gode grunner til. Ærlig talt, makan til tull! Tøyseargumentasjonen mener jeg dere kan ta med dere i en båt og ro laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaangt ut på havet med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg