Gå til innhold

USB til UART kommunikasjon

Anbefalte innlegg

Hei igjen..

På skolen nærmer jeg meg å begynne på årsoppgaven som skal leveres rundt Mars, jeg går 3. klasse IT (Almen påbygging), og oppgaven kan handle om stort sett det man vill innen IT.

Først og fremst valgte jeg å lage en mmorpg motor, men siden jeg ser det som relativt enkelt, og at det er noe jeg har gjort før, bestemte jeg meg for å prøve noe nytt. Jeg driver nå å gjør litt research rundt det mer hardware relaterte innen programmering.

Jeg har et relativt enkelt mål til å begynne med, det jeg vil er å kunne styre kretser, skru av å på en motor eller lys med en applikasjon på pc'en der kommunikasjonen skal gå gjennom USB.

Etter å ha googlet en stund ang dette temaet snublet jeg borti en ganske interessant youtube film:

Denne filmen forklarer hvordan jeg kan bygge en USB til UART, så her kommer spørsmålene trillende ettersom videoen ikke forklarer mer enn hvordan man bygger denne "chipen".

Spørsmål:

1. Enkelt og greit, er det noen som har relativt gode kunnskaper rundt temaet? Vel, om du er snill og ønsker å dele dine kunnskaper med meg, ta gjerne kontakt gjennom PM, eller denne E-mailen: [email protected], eller legg meg til på msn: [email protected]
  2. Grunnen til at jeg postet dette under c/c++ delen er fordi jeg har sett en development kit som heter PICKit, kan jeg bruke dette til kommunikasjon med UART'en?
  3. Vet noen om noen gode tutorials jeg kan se på ang. PICKit, eller eventuelt andre tutorials for bedre måter å gjøre dette på?
  4. Kan noen fortelle meg hvor jeg skal starte!????!?!?

Jeg tar imot all hjelp med stor takknemlighet!

Endret av WirelessDice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er da mye enklere å lage noe slikt enn en mmorpg motor, du burde ikke ha noen problemer med det ^^

Dessuten er vel dette elektronikk/digitalteknikk og ikke IT.

Nå har jeg kun holdt på med software relatert programmering tidligere, i ca 5-6 år. Det er først nå jeg prøver bevege meg litt ut av boksen, og jeg har ingen anelse om hvor jeg skal starte! Om du kan dette og vet hvordan det gjøres, ta gjerne kontakt ^^

Og det med IT greiene.. Jeg går på steinerskolen, så det er kanskje litt overfladisk hva som menes med IT, men det skal jo stort sett gå ut på programmering..

Lenke til kommentar
Denne filmen forklarer hvordan jeg kan bygge en USB til UART, så her kommer spørsmålene trillende ettersom videoen ikke forklarer mer enn hvordan man bygger denne "chipen".

Hva mener du med "chipen"!????!?!?... tenker du på ICen eller kretskortet!????!?!?

Grunnen til at jeg postet dette under c/c++ delen er fordi jeg har sett en development kit som heter PICKit, kan jeg bruke dette til kommunikasjon med UART'en?

Ikke for å være frekk, men utfra spørsmålet så virker det som om du ikke vet hva en uart er? Tar jeg feil?

For å snakke med en uart trenger du i utgangspunktet bare en tilgjengelig serieport, så hvis du har det eller en usb til serieport (usb til uart) så har du det du trenger.

Det finnes riktignok biblioteker som kan gjøre jobben enklere, men du kan jo også bare bruke ferdige programmer i starten..... Noe du burde gjøre!!

Vet noen om noen gode tutorials jeg kan se på ang. PICKit, eller eventuelt andre tutorials for bedre måter å gjøre dette på?

Det finnes mange ferdig kort som burde passe til ditt behov og så å si alle har et forum det du kan få hjelp de enkle ting som du nevner. Jeg kjenner ikke til så mange, men jeg har et ATNGW100 kort (veldig overkill til din oppgave) som med noen drivere kan klare jobben din veldig bra.

Det er flere her på forumet som sikkert har et bedre forslag.

Kan noen fortelle meg hvor jeg skal starte!????!?!?

Spør folk på forumet under (generell programmering og elektronikk) om de har et kort å ambefalle for deg. Når du har gjort det så velg et kort og se/spør på forumet for å få besvart dine spørsmål. Så er det bare å jobbe.

Lykke til

Lenke til kommentar
Ikke for å være frekk, men utfra spørsmålet så virker det som om du ikke vet hva en uart er? Tar jeg feil?

For å snakke med en uart trenger du i utgangspunktet bare en tilgjengelig serieport, så hvis du har det eller en usb til serieport (usb til uart) så har du det du trenger.

Det finnes riktign......

Tusen takk for svar.

For å være helt ærlig har jeg ikke mye peiling på hva jeg snakker om, det er nettopp derfor jeg vil begynne med dette. Og når jeg skrev "Chipen", mente jeg hele greia.

Uansett, jeg skal prøve å gjøre det du anbefalte meg å gjøre, så får jeg se hvor jeg kommer med det :)

Gjerne kom med flere innspill, jeg føler jeg trenger mye mer info før jeg kan begynne på prosjektet.

Lenke til kommentar

En ting som er greit, er at dersom du har noen kroner å bruke på dette, finnes det masse USB-enheter du kan bruke for slikt. Da slipper du å rote med elektronikken selv, og kan konsentrere deg om programmeringen.

Her er noen USB-releer du kan bruke til å skru av og på ting med

http://www.phidgets.com/products.php?category=9

Du finner andre hendige USB-duppedingser på samme siden.

Lenke til kommentar

@GeirGrusom

Takk for hjelpen, men det aC linka til var bare helt perfekt til det jeg tenkte, det var også masse nyttig på den siden, biblioteker, tutorials etc.. Det var heller ikke så dyrt for det Nano boardet heller. Så mange tusen takk, tror jeg klarer meg selv herfra.

@aC

Den siste filmen du linka til var sykt awesome, hadde vert kult å få til noe liknende, men det er isåfall langt fram i tid :D

Lenke til kommentar
<snip>

Her er noen USB-releer du kan bruke til å skru av og på ting med

http://www.phidgets.com/products.php?category=9

Du finner andre hendige USB-duppedingser på samme siden.

Noe ala det er vel egentlig ikke så dumt i å med at du slipper å mekke med drivere(strøm drivere) og slik.... Bare ren sw glede :).

Litt info.

Siden du normalt kan trekke veldig lite (50ma eller noe i den dur) strøm direkte fra styre elektronikken trenger du en forsterker som gjør at du kan bruke signalet til å gjøre noe fysisk (styre led eller små reler).

En drivere en en type IC som forsterker signalet slik at du kan trekke mer ampere (strøm).

Edit: Ser at jeg var litt treig til å svar :(

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...