flopflop Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Skal til Sør-Afrika i nærmeste fremtid og tenker på å oppgradere kameraparken til da. Var der i 2003 og mitt IxusV2 klarte liksom ikke helt å fange solnedgangen slik den fremstod (se nederst)... Har i dag et Olympus E-510 med kitobjektiv. Er glad i å ta HDR-bilder og ser for meg at jeg kan nyte godt av et kamera med bracketing-funksjon som har EV steg på 2 og ikke 1, slik E-510 har. Sliter med lite dynamisk omfang på enkelte billedserier, men så er jeg nok ikke tidenes fotograf heller. Har sett litt på Canon 450D /500D, er det verdt å bytte til dette? (sammenholdt med punktet nedenfor) Jeg synes 40D/50D blir litt for dyr. Videre ønsker jeg å utvide med flere objektiver, i hvert fall en telelinse til safari etc til å begynne med. Jeg bør jo da med fordel bestemme meg for et av Olympus/Canon ettersom objektivene ikke passer "hverandre" og føler jeg da står ved et slags veiskille hva kamerahus angår. Noen som kan anbefale noen objektiver, gjerne da til et eventuelt Canon-bytte? Ser vel for meg at jeg ender i en lavere prisklasse, 2-3000 kroner eller noe slikt. Muligens rotete beskrevet, men håper min problemstilling er noenlunde forståelig. Takker for alle svar Motivet som hadde fortjent en bedre skjebne: Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hvilket du skal velge skal ikke jeg si,men til canon 450D/500D kan du jo kjøpe en Tamron AF SP 17-50mm F2.8 https://prisguiden.no/product.php?product...7&cat_id=24 Blir den for dyr så kan du jo velge std objektivet,pass bare på at du får det med IS https://prisguiden.no/product.php?product...3&cat_id=24 En rimelig og god tele finner du i denne: EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS https://prisguiden.no/product.php?product...4&cat_id=24 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Å bytte fra Olympus til Canon kun for å få en bedre bracketing funksjon synes jeg virker noe forhastet. Har du prøvd å finne ut hvorfor du ikke får til det resultatet du ønsker? Bruker du RAW eller JPEG? Har du lånt en Canon og/eller en Nikon og sett om de gir deg det du er ute etter? Hvor god er din forståelse av forholdet mellom lukkertid, blender og iso i forhold til lyset? Har du et godt stativ, så kan du i mange tilfeller bruke manuellt og ta 3 eksponeringer slik du ønsker. Det er dyrt å bytte system. Kit-objektivet til Canon blir triste greier sammenlignet med det du har nå. Særlig i byggekvalitet. Og en god normal-zoom med IS er ikke rimelig på Canon. Holder du deg til Olympus, så vil en ZD 70-300mm gi deg veldig mye for pengene. Tom Lenke til kommentar
dags Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 På safari er E-510 kombinert med ZD 50-200mm helt supert. Hvorfor: 1. IS i kamerahuset. 2. Svakt lavpassfilter kan gi deg skarpere bilder med større detalj gjengivning. 3. Fleksibilitet i støyfilter. 4. Pålitelig AF og lysmåler for sentrum-/spot vekting. Viktig på safari! I fjor var jeg selv på safari i Krüger og Zimbabwe. Tok en haug av bilder i bushen på frihånd. Jeg brukte også et Nikon D300. Under brukbare lysforhold var det etter på svært vanskelig å si hvilket bilde som ble tatt med hvilket kamera. I tussmørke var D300 klart bedre... Lenke til kommentar
# offline Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Har i dag et Olympus E-510 med kitobjektiv. Er glad i å ta HDR-bilder og ser for meg at jeg kan nyte godt av et kamera med bracketing-funksjon som har EV steg på 2 og ikke 1, slik E-510 har. Sliter med lite dynamisk omfang på enkelte billedserier, men så er jeg nok ikke tidenes fotograf heller. Har sett litt på Canon 450D /500D, er det verdt å bytte til dette? (sammenholdt med punktet nedenfor) Jeg synes 40D/50D blir litt for dyr. Seriøst? Du må lære deg å bruke kameraet ditt. Jeg bruker selv AEB. 3 eksponeringer med -1, 0 og +1 holder for det meste. Jeg har som regel ikke stativ med når jeg benytter meg av AEB. Med stativ synes jeg det er like greit å gjøre det manuelt, noe jeg håper du vet hvordan du gjør. Lenke til kommentar
flopflop Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Takker for tilbakemeldinger. Har da forstått det slik at jeg holder meg til E-510 foreløpig og heller konsentrerer meg om å bli en bedre fotograf. Som tomsi42 antyder er det nok mest å hente her. Var egentlig noe slik jeg ville ha svar på. Har bestilt ZD 50-200mm nå og håper å få testet ut dette på fotballkamper i England 11-12 desember. Kan noen i samme åndedrag gi meg en pekepinn på om jeg i tillegg burde investere i en vidvinkellinse og i så fall hvilken? Har pr i dag kun kit-objektivet. Har sett igjennom bildene et par av dere har lagt ut. Veldig inspirerende! Edit: 70-300mm, ikke 50-200 Endret 24. november 2009 av flopflop Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 hvis du bor i nærheten av en elkjøp express butikk så kan det muligens lønne seg å kansellere bestillingen og heller kjøpe 50-200 der. De hadde den til 8500 sist jeg var innom - og det var SWD versjonen. Når det gjelder vidvinkel så kommer det litt an på hvor vidt du vil ha det. Såvidt jeg vet så er det 3 alternativer (+ sigma 10-20?) 7-14 9-18 11-22 alle tre skal være gode objektiver, 9-18 er den billigste, men har ikke værtetting (ikke at det spiller så stor rolle ettersom du ikke har værtettet hus). 7-14 koster så mye at det kanskje er uaktuelt? 11-22 skal være utrolig bra hvis den er vid nok for deg. Til en tur av typen du skal på så ville jeg valgt 9-18. Den er lettere og mindre + at den gir deg noen millimeter ekstra i forhold til 11-22. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå