Gå til innhold

Div spørsmål rundt bytte av kamera. Olympus -> Canon

Anbefalte innlegg

Skal til Sør-Afrika i nærmeste fremtid og tenker på å oppgradere kameraparken til da. Var der i 2003 og mitt IxusV2 klarte liksom ikke helt å fange solnedgangen slik den fremstod (se nederst)...

Har i dag et Olympus E-510 med kitobjektiv. Er glad i å ta HDR-bilder og ser for meg at jeg kan nyte godt av et kamera med bracketing-funksjon som har EV steg på 2 og ikke 1, slik E-510 har. Sliter med lite dynamisk omfang på enkelte billedserier, men så er jeg nok ikke tidenes fotograf heller. Har sett litt på Canon 450D /500D, er det verdt å bytte til dette? (sammenholdt med punktet nedenfor) Jeg synes 40D/50D blir litt for dyr.

Videre ønsker jeg å utvide med flere objektiver, i hvert fall en telelinse til safari etc til å begynne med. Jeg bør jo da med fordel bestemme meg for et av Olympus/Canon ettersom objektivene ikke passer "hverandre" og føler jeg da står ved et slags veiskille hva kamerahus angår. Noen som kan anbefale noen objektiver, gjerne da til et eventuelt Canon-bytte? Ser vel for meg at jeg ender i en lavere prisklasse, 2-3000 kroner eller noe slikt.

Muligens rotete beskrevet, men håper min problemstilling er noenlunde forståelig. Takker for alle svar

Motivet som hadde fortjent en bedre skjebne:

post-109245-1259006843_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilket du skal velge skal ikke jeg si,men til canon 450D/500D kan du jo kjøpe en Tamron AF SP 17-50mm F2.8

https://prisguiden.no/product.php?product...7&cat_id=24

Blir den for dyr så kan du jo velge std objektivet,pass bare på at du får det med IS

https://prisguiden.no/product.php?product...3&cat_id=24

En rimelig og god tele finner du i denne: EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS

https://prisguiden.no/product.php?product...4&cat_id=24

Lenke til kommentar

Å bytte fra Olympus til Canon kun for å få en bedre bracketing funksjon synes jeg virker noe forhastet.

Har du prøvd å finne ut hvorfor du ikke får til det resultatet du ønsker? Bruker du RAW eller JPEG? Har du lånt en Canon og/eller en Nikon og sett om de gir deg det du er ute etter? Hvor god er din forståelse av forholdet mellom lukkertid, blender og iso i forhold til lyset?

Har du et godt stativ, så kan du i mange tilfeller bruke manuellt og ta 3 eksponeringer slik du ønsker.

Det er dyrt å bytte system. Kit-objektivet til Canon blir triste greier sammenlignet med det du har nå. Særlig i byggekvalitet. Og en god normal-zoom med IS er ikke rimelig på Canon.

Holder du deg til Olympus, så vil en ZD 70-300mm gi deg veldig mye for pengene.

Tom

Lenke til kommentar

På safari er E-510 kombinert med ZD 50-200mm helt supert.

Hvorfor:

1. IS i kamerahuset.

2. Svakt lavpassfilter kan gi deg skarpere bilder med større detalj gjengivning.

3. Fleksibilitet i støyfilter.

4. Pålitelig AF og lysmåler for sentrum-/spot vekting. Viktig på safari!

I fjor var jeg selv på safari i Krüger og Zimbabwe. Tok en haug av bilder i bushen på frihånd. Jeg brukte også et Nikon D300. Under brukbare lysforhold var det etter på svært vanskelig å si hvilket bilde som ble tatt med hvilket kamera. I tussmørke var D300 klart bedre...

Lenke til kommentar
Har i dag et Olympus E-510 med kitobjektiv. Er glad i å ta HDR-bilder og ser for meg at jeg kan nyte godt av et kamera med bracketing-funksjon som har EV steg på 2 og ikke 1, slik E-510 har. Sliter med lite dynamisk omfang på enkelte billedserier, men så er jeg nok ikke tidenes fotograf heller. Har sett litt på Canon 450D /500D, er det verdt å bytte til dette? (sammenholdt med punktet nedenfor) Jeg synes 40D/50D blir litt for dyr.

Seriøst? Du må lære deg å bruke kameraet ditt.

Jeg bruker selv AEB. 3 eksponeringer med -1, 0 og +1 holder for det meste. Jeg har som regel ikke stativ med når jeg benytter meg av AEB. Med stativ synes jeg det er like greit å gjøre det manuelt, noe jeg håper du vet hvordan du gjør.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger. Har da forstått det slik at jeg holder meg til E-510 foreløpig og heller konsentrerer meg om å bli en bedre fotograf. Som tomsi42 antyder er det nok mest å hente her. Var egentlig noe slik jeg ville ha svar på. Har bestilt ZD 50-200mm nå og håper å få testet ut dette på fotballkamper i England 11-12 desember.

Kan noen i samme åndedrag gi meg en pekepinn på om jeg i tillegg burde investere i en vidvinkellinse og i så fall hvilken? Har pr i dag kun kit-objektivet.

Har sett igjennom bildene et par av dere har lagt ut. Veldig inspirerende!

Edit: 70-300mm, ikke 50-200

Endret av flopflop
Lenke til kommentar

hvis du bor i nærheten av en elkjøp express butikk så kan det muligens lønne seg å kansellere bestillingen og heller kjøpe 50-200 der. De hadde den til 8500 sist jeg var innom - og det var SWD versjonen.

Når det gjelder vidvinkel så kommer det litt an på hvor vidt du vil ha det. Såvidt jeg vet så er det 3 alternativer (+ sigma 10-20?)

7-14

9-18

11-22

alle tre skal være gode objektiver, 9-18 er den billigste, men har ikke værtetting (ikke at det spiller så stor rolle ettersom du ikke har værtettet hus).

7-14 koster så mye at det kanskje er uaktuelt?

11-22 skal være utrolig bra hvis den er vid nok for deg.

Til en tur av typen du skal på så ville jeg valgt 9-18. Den er lettere og mindre + at den gir deg noen millimeter ekstra i forhold til 11-22.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...