Gå til innhold

Hvor langt skal stangen ned på benkpress?


Knife

Anbefalte innlegg

 

Sånn trener du korrekt benk, enkelt og greit. Er posisjoneringen som har noe å si. Helt ned er det som gjelder...alt annet er ikke en ordentlig repp

Er delte meiniger her som i alt anna.

 

I konkurransar er det greit, der SKAL du heilt ned i kassa, eg veit ikkje kor mange her på forumet som faktisk konkurrerar.

Når det gjeld trening er det delte meininger personleg har eg brukt å gå heilt ned, men eg har høyrt frå mange kjelder at det kan vere bedre for skuldrene å ikkje gå heilt ned så eg prøvar det no.

Strengt tatt har eg ganske korte armare så for min del kan eg ikkje tenkje meg at det gjer nokon vidare forskjell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt ned er det som gjelder...alt annet er ikke en ordentlig repp

 

Kan diskuteres ;)

 

Hva skal diskuteres ? Alt annet enn en benkpress repp helt ned til brystet er ikke en ordentlig repp. I alt som er av konkurranser blir det tatt helt ned og de som klager over skulderplager l;fter rett og slett feil...sjekk videoen jeg postet et par hakk opp her.

 

Vel, for ganske mange, så kommer benkpressen til et punkt hvor skuldrene mer eller mindre låser seg ut. Jeg hadde dette problemet, og følte rett og slett at skuldrene mine ble overtrent når jeg trente militærpress og benkpress på samme dag. Var veldig nære å få skulderproblemer av dette ifølge min lege.

 

Så nå trener jeg benkpress og stopper løftet 1-2cm over brystet, og skuldrene mine er helt fine. Jeg tar også en dag i måneden hvor jeg trener med stopp, altså legger baren på brystet. Og selvfølgelig, max reps skal berøre brystet.

 

Jeg konkurrerer ikke styrkeløft. Har jeg valget mellom å trene med 110kg 1 cm over brystet, eller 100kg med stopp, velger jeg 110kg. Brystet mitt får uansett like bra belastning, selvom skuldrene får litt mindre.

 

Du kan også se på det slik; Hva med dem med store bryst? Eller de som er så flinke til å possisjonere seg at ROM blir mye kortere?

 

Helt ned er det som gjelder...alt annet er ikke en ordentlig repp

 

Kan diskuteres ;)

Det blir isåfall som halve knebøy, halve benkpress er vell en god betegnelse ;)

 

Vel, kan ikke si meg helt enig her. Halve benkpress vil jeg tolke som om du skulle stoppe på 90 grader. Og dette er langt ifra hva jeg er ute etter.

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat mye delte meninger om det her vil jeg si...sånn generelt...det er YPPERST få jeg har pratet med som trener seriøst som ikke tar benkpress helt ned til kassa...

 

og DMN....det er vel heller at du kjører benkpress med lite bakovertrekte skuldre og skulderpress/OH press på samme dag som kan ha skapt de skulderskadene dine. En kompis som løfter veldig bra i forhold til kroppsvekt sleit masse med skulderskader (vi snakker kortisonsprøyter og det som er) helt til vi kommer over Diesel Crew og korrekt benkløfteteknikk...nå har han ikke merket noenting på over halvannet år.

Lenke til kommentar

Traff ein kar på trening i dag som stoppa langt over brystkassa, så eg spurte kvifor.

Han svarte at han fekk så vondt i skuldrene av å gå lenger ned.

Fekk han til å presse skuldrene skikkeleg bak og trekke godt med luft inn i kassa og vips stanga fint plassert på brystkassa.

Tru ein del nybegynnarar slit med akkurat dette, dersom du ikkje brukar skikkeleg teknikk blir brystkassa di ein god del lavare -> skulderplager.

Lenke til kommentar
For noen blir 90 grader halve benkpress, men som sagt så kommer det helt an på oppspenn og hvor kraftig brystkasse du har, for min del så når jeg 90 grader i albuene så tocher jeg brystkassa siden jeg er relativt kraftig.

 

 

For meg blir 90 graders benkpress halve benkpress :p

 

I min vennekrets er ikkje løftet godkjent viss den ikkje toucher brystet

Endret av Juriloo
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er posisjoneringen som har noe å si. Helt ned er det som gjelder...alt annet er ikke en ordentlig repp

 

Enda mer trolling som vanlig.

 

Hvorfor skal du teste maksløft?

du skal jo bli stor og skadefri og ikke skrive tall overalt?

 

Konkurranse - helt ned

Ikke konkurranse - så langt ned som du kommer på et gulv.

 

'

Merk at

så langt ned som du kommer på et gulv.

Er det samme som de med korte armer løfter bare at man ikke ser det pga de har korte armer.

 

Senke lenger ned med lange armer er noe eget kun de med lange armer gjør og dette er grunnen til at flesteparten i konkurranse har korte armer, de med lange bare skader seg og kan ikke stille.

Lenke til kommentar
Senke lenger ned med lange armer er noe eget kun de med lange armer gjør og dette er grunnen til at flesteparten i konkurranse har korte armer, de med lange bare skader seg og kan ikke stille.

Nja, i konkurranser har du en god del med lange armer og, men de er sjelden de beste ;) Det er ingen automatikk i å skade seg om du har lange armer, selv om sannsynligheten for å skade seg er høyere for en med lange armer enn en med korte. Både jeg og makkern har lange armer, vi konkurrerer i styrkeløft og har så langt slitt minimalt med skader, MEN det forutsetter bl.a at vi har droppet så og si all pressing over hodet, dips, vi kjører en god del smalbenk og ikke kun vanlig benk, kjører mye roøvelser og skadeforebyggende øvelser og da går det egentlig greit :)

 

Ift muskelvekst vil jeg si at floorpress er ei bedre øvelse enn vanlig benkpress.

Lenke til kommentar

I steden for å teste og se om man får skader kan man jo trene for å unngå dem.

Med tanke på at de med skader blir friske av å stoppe der ryggen stopper med albuene.

 

Det betyr jo ikke at man vil garantert få skade av å senke helt ned.

Men nå er jo du en konkurrerende utøver, og da må du jo senke helt ned.

Endret av War
Lenke til kommentar

Joda, enig i den, men en må alltid veie risikoen mot nytte, mitt tilsvar var mest myntet på at det virka som du sa at det praktisk talt er ingen styrkeløftere med lange armer. Ift benk så er de smale variantene, armhevinger og floorpress helt klart bedre alternativer for svært mange, men jeg har noen idrettsutøvere i min stall som kjører benk på tross av lange armer, det gjelder å se an teknikk, tidligere skader og mulig nytte av øvelsa. De fleste vil nok si at jeg er langt inne i den forsiktige leieren siden jeg kategorisk er mot bruken av vanlige sit-ups, mageliggende rygghev, upright rows og endel andre for meg selv og de jeg trener.

Lenke til kommentar

Selv om Sandvik og Fagerli gikk hver for seg pga uenigheter. :woot:

Nå er det også forskjell på 30-70 kg nybegynner-trening på for eks 5x5 VS 200kg treninger.

Her inne regner jeg med at man må hendvende seg til den generelle massen som trener som en hobby.

 

Større ryggen blir, dypere vil man senke, større kassa blir , dypere vil man senke (teoretisk) og når man er sterk nok for 150kg så senker man nok mer en nå på for eks 80kg på samme prinsipper.

Lenke til kommentar

Jeg har trent i gode 5-6 år og løfter gode 150 på benken. Aldri hatt noe problem med å gå helt ned. Hva mener du skal være faren med det ?

 

Skulder-relaterte skader fra benk (har en kompis som har slitt mye med det og han tar over 2x kroppsvekt i benk) kommer i min erfaring fra dårlig teknikk og framskutte skuldre under øvelsen. Noe som blir grundig gjennomgått i vidoen jeg linket til tidligere og nevnt av andre bla Hvalder.

 

Det er som de berømte kvartbøyene (eller egobøyene som jeg kaller det)...bevegelsen må gjennomføres komplett...

Lenke til kommentar

Merk at en med korte armer som senker helt ned og

en med lange armer som stopper for eks 7cm over brystet har senket like langt.

Det er den samme måten begge nå trener på.

 

De som senker albuene langt bak ryggen setter skulderen i en posisjon ingen med korte armer vil komme i/ overbelastning av rotatormuskler og skulderkapsel.

 

Nå kan man røyke og bli 95 år også men det er ikke anbefalt.

En "kvartbøyer" kan også være for eks prioritering av triceps / finne svake ledd i øvelsen og er ikke nødvendigvis "juks i benken"

Nå trener man da for å stimulere og ikke demonstrere.

 

Fagerli og de han jobber med internasjonalt anbefaler dette da de som trener sånn ikke får skader i samme hyppighet samt de som har skader blir friskere og når massen blir like god eller bedre om man ikke skader seg så ser jeg ingen grunn til å ikke trene sånn om man ikke skal konkurrere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...