Gå til innhold

Hvor langt skal stangen ned på benkpress?


Knife

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, jeg merket faktisk at jeg begynte å overtrene skuldrene mine når jeg berørte brystet eller trente med stopp.

 

Med mindre du konkurrerer er det ingen vits i å berøre brystet med stangen, hele tida. Du kan finne ut din ideelle løftelengde ved å legge deg på gulvet, possisjonere deg som om du skal trene benk og løfte ned mot brystet. Der albuene treffer gulvet har du din ideelle løftelengde. Hos meg blir dette akkurat ovenfor brystet, og akkurat nok til at skuldrene mine ikke får for høy belasting på oppløftingsfasen.

 

Men det avhenger jo selvfølgelig av hva du trener for og målene dine. Enkelte som mener at for ren kroppsbygging så kan det hjelpe å stoppe litt før brystet, men sliter du med bunnpossisjonen, og har som mål å konkurrere i styrkeløft, så sier det seg selv at du burde gå helt ned.

 

Men jeg mener at variasjon er nøkkelen her.

Endret av DMN
Lenke til kommentar

Har hørt om det der albumene ned osv. 90 grader.

 

men er det sant da? Ikke lengre ned enn det? WOO.. FIKK MEG EN NY MAKS OG GREIER, 90KG!

 

btw, han treningsveilderen sa at jeg burde gå så lang ned som jeg klarer fordi jeg ikke aktiverer hele brystet med 90 grader.

 

jeg skal ikke bli med i noe konkurannse nei, målet mitt er å få større bryst.

Lenke til kommentar

Heh, hva som er en godkjent maks pleier vel å være ganske omdiskutert i vennekretser som kjemper mot hverandre :p

 

Men for å si det sånn, så har som regel ikke de som jobber på treningsstudioet peiling. Har sett såkalte veiledere som aldri rører knebøy og markløft, og veiledere som anbefaler nybegynner å trene knebøy i smith maskiner. Hadde faktisk en bitteliten spinkel veileder en gang, som sa jeg gjorde biceps curlsene mine feil, når jeg trente cheat curls.

Lenke til kommentar

Ganske enig der. Vi har en god del treningssveildere der jeg går, han enne utbørt når jeg tok 100kg i knebøy at knebøy var dårlig for knærene og at jeg burde ta knebøy apperatet !

 

Men ellers han enne som sa at jeg burde gå lenger ned har jeg full tillit til, han er en av norges beste i Teakwon-do i vektklassen sin, og ikke nok med det. Faktisk en veileder som tar markløft og knebøy!

Lenke til kommentar

Stanga bør touche nedre del av brystet, litt under brystvortene, vinkelen mellom overarm og midje bør sett ovenfra være rundt 45 grader. Om den blir mindre blir det mer som å løfte smalbenk hvor triceps og fremside skulder jobber mer, men de fleste gjør feil og får albuene alt for høyt opp rundt 90 grader, noe som stort sett bare aktiverer bryst og ikke triceps. Hilsen styrkeløfter ;)

Lenke til kommentar
Prøvde meg på 90kg i benk idag, gikk rett til helvette.

 

Jeg og treningsskameraten min prøvde, treningskameraten fikk den ned men ikke opp, jeg fikk den halveis ned men opp :p

Får vel prøve igjen om noen månder.

 

 

Har hørt om det der albumene ned osv. 90 grader.

 

men er det sant da? Ikke lengre ned enn det? WOO.. FIKK MEG EN NY MAKS OG GREIER, 90KG!

 

btw, han treningsveilderen sa at jeg burde gå så lang ned som jeg klarer fordi jeg ikke aktiverer hele brystet med 90 grader.

 

jeg skal ikke bli med i noe konkurannse nei, målet mitt er å få større bryst.

 

 

Forklar ? du klarte ikke 90 kilo, men så klarte du det ?

Lenke til kommentar
Da klarte jeg ikke 90kg, hehe.

 

Vel, så til vanlig trenger jeg bare å gå ned 90 grader, er det noe fordel å gå lengre ned?

Det er for de fleste tyngre å gå helt ned, du får bedre trening av brystmusklene om du går helt ned, MEN enkelte som sliter med skulderplager kan få smerter av å gå helt ned.

 

Om du uansett ikke går helt ned så vil floorpress være en langt bedre øvelse er nå min mening ;)

Lenke til kommentar
Helt ned er det som gjelder...alt annet er ikke en ordentlig repp

 

Kan diskuteres ;)

 

Hva skal diskuteres ? Alt annet enn en benkpress repp helt ned til brystet er ikke en ordentlig repp. I alt som er av konkurranser blir det tatt helt ned og de som klager over skulderplager l;fter rett og slett feil...sjekk videoen jeg postet et par hakk opp her.

Lenke til kommentar

Hvis du begynner å måle benk når du bare går ned 90 grader med albuene, da lurer du jo bare deg selv.

 

Hvis du ser på videoer hvordan man skal utføre benkpress, og en person demonstrer med 20 kilo stanga, går han helt ned til brystet og hele veien opp. Så hvorfor skal det være noe forskjell når man løfter tyngre vekter.

 

Jeg mener Touche brystet og så opp igjen.

Lenke til kommentar
Men legg merke til vinkelen i albuene hans, er vel ikke 90 grader en gang siden han har så stort bryst/korte armer:p

 

 

Har du bra oppspenn og ei solid kasse så blir vinkelen ofte rundt 90 grader, har du ei lita kasse og elendig oppspenn slik de fleste har så blir vinkelen vesentlig annerledes.

 

Nå så ikke jeg på den videoen før nå, men som jeg sa i posten rett over her. Når man viser hvordan korrekt benkpress skal utføres, på nesten alle videoer hvor de viser med lette vekter, går stangen helt ned til brystet og opp igjen, og det mener jeg er riktig, fordi det skal ikke ha noe si om du legger på mere vekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...