Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nett til LAN

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal arrangere et LAN til helgen, og eneste problemet jeg har er ang. å få en kjapp nok linje.

Enkelt og greit, det er 40 plasser på LANet, på plassen det skal være LAN på er det en telenor ADSL linje.

Så da lurer jeg på, kan Telenor tilby en linje for 40stk? 16mbit linja blir vel kanskje litt slapp om det skulle sitte noen **** å laste ned/streame filmer etc.

Er det andre måter å gjøre dette på? Gjelder trossalt kun for 2 dager. Kan man lage en avtale med en lokal ISP om at de leverer en noelunde linje?

Takker på forhånd!

(Beklager om topicen er på feil sted, men rekner med at folk her kan mer om dette en de som er på Lan"avdelingen" kanskje ^^ )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Raskeste Telenor har er 16Mbit. Maks mulig å oppnå på ADSL2+ teknologi er ca 20Mbit netto.

Over dette så har Nextgentel VDSL som potnesiellt kan nå 200/200Mbit i teorien, men selges normalt opp mot 40Mbit i praksis. VDSL er dog veldig avhengig av kort avstand til sentralen. Mer enn 5-700 meter så faller maks mulig hastighet veldig raskt. (for 200/200 som er teoretisk maks måtte du ligge et stenskast unna sentralen omtrent ;) )

Du kan sjekke din linjelengde på Kapaks:

https://metro.telenor.no/metro2-application-kapaks-web/

Over det så må du ha tilgang til fiber.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Okei noen som har erfaringer om dette?

Må jeg ha et spesiellt modem om jeg skal ha en annen ISP enn Telenor?

Si vi blir en 15stk, tror dere 16mbit blir maks sugent? Får evt prøve å sette opp noen cs-compoer så ikke folk klager over nettet =D

Lenke til kommentar
Okei noen som har erfaringer om dette?

Må jeg ha et spesiellt modem om jeg skal ha en annen ISP enn Telenor?

Si vi blir en 15stk, tror dere 16mbit blir maks sugent? Får evt prøve å sette opp noen cs-compoer så ikke folk klager over nettet =D

For ADSL så får du enten en PPPOA linje eller PPPoE. PPPoE støttes av så og si alle rutere. PPPoA derimot er litt mer uvanlig, og du må kanskje bruke ISPens modem dersom ditt eget ikek støtter det. Desverre før du ikke velge hva du får - det er mest avhengig av hva utstyr som står i den lokale sentralen. De fleste ISPer gir deg jo modem med i pakken så det er jo ikke så problematisk uansett.

16Mbit kan være mer nen nok det, avhengig av hva du bruker det til. Til surfing og spilling så er det mer enn nok båndbredde selv for en stor gruppe mennesker, men èn enkelt bruker som laster ned store filer er jo nok til å svelge hele båndbredden. Jeg ville annbefalt å sette en regel om at det ikke er lov til å bruke fildelingsprogrammer på LANet (utenom det som evt. går over LAN), ellers vil linjen fort bli ubrukelig for alle. Begrens bruken til spilling og lett nettsurfing så skal det gå på et vis.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har selv vært med på å arrangere LAN med en ustabil 16/16mbit linje, og det gikk faktisk greit. Poenget er at du bør sette opp lokale servere slik at folk slipper å gå via nettlinjen. Blokkering av P2P er også veldig smart da det holder at én person ødelegger for alle.

Hvilken målgruppe er det? Er det gamerlan eller er det mer "hardcore" brukere?

Lenke til kommentar

Dette er da et kommunalt bygg, tho ikke nett fra kommunen da det ikke er kontorer eller lignende der. Men rekner med at en av ikt-karene i kommunen er på god talefot med Telenor og kan få fiksa en 16mbit linje :)

Er det ikke noe vansklig å sette opp en brannmur for p2p, da du kan bruke mange random porter for å få tilgang til torrents? Har ikke sett noe på dette, så kan for alt jeg vet hende jeg har svaret på det etter 2 google søk.

Ang leie av nett og forskjellige routere etc., så blir det fort litt stress da dette faktisk skal skje til helgen^^

Men tusen hjertlig for alle svar :)

OT: Om noen har erfaringer med å sette opp en p2p brannmur tar jeg hjertlig imot en PM på dette.

Lenke til kommentar

Skal du ha den nettlinjen må det skje ASAP! Hender faktisk det tar to uker å få satt opp en linje.

På LANet vi kjørte hadde vi en WRT54GL med DD-WRT, denne tok seg av blokkeringsbiten og burde fungere for ditt bruk også. Men ble litt mye last på den, så neste gang skal jeg gå for en dedikert maskin med pfsense eller lignende distro.

Lenke til kommentar

Det er rett at det er vanskelig å blokkere ale mulige P2P programmer. Enten må det dyp pakke inspeksjon til elers vil du alltid glippe på noen...

Men det du kangjøre er jo å ha stangt alt utenom port 80 som default, så får folk heller si i fra at de skal bruke den-og-den porten. Avhengig av om administratorer vil være tilgjengelig hele tiden, og avhengig av størrelsen og "intimiteten" på LANet så er dette dog ikke mulig i praksis.

Endring av linje kan potensiellt ta lang tid ja, så fiks det ASAP. Ikke alle linjer kan endres hastighet på elektronisk. Noen må faktisk sendes folk ut i sentralen for å endre på, og da tar det ørten ganger lengre tid pg.a montørbestillinger osv. osv.

-Stigma

Lenke til kommentar

Nettet ble 2000/400, altså rimligste fra Telenor, gikk ikke ann å spille online, men ingen brydde seg da alle koste seg med source/1.6 lokalt.. viste seg at Telenor var eneste ISPen som hadde linje dit, og at de trengte 2 uker til å "skru" opp hastigheten.

Og er vel det mest praktiske å sette opp en brannmur med alt untatt port80 stengt som du sier og ta det derifra :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...