Robocoop Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Det er jo snakk om Kongen ofte så da må det vel være etter samlingen av Norge? Etter 1100-1200 tallet. Er de fra sein middelalder, 1400-1600 tallet? Noen som vet noe om det. Eller vet ingen forskere det heller? Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Det som er med folkeeventyr er at det er muntlige fortellinger som har vandret fra generasjon til generasjon en god stund. De ble jo samla av ikke ukjente Asbjørnsen og Moe på 1800tallet, da det var en bølge av innsamling av all slags folkekultur i Europa pga. man var redd for at den skulle forsvinne, som startet rundt midten av 1700tallet. Når en bestemt folkefortelling har oppstått tror jeg er ganske umulig, da sikkert flere fortellinger har gått over ihverandre, noen har forsvunnet etc. Asbjørnsen og Moe var også lærde vis jeg ikke husker feil, og måtte tilpasse folkefortellingene fra lokale varianter og versjoner, til det å skulle bli utgitt samlet. Det kan dog hende at noen forskere har klart å finne noen fortellingers skapelsesøyeblikk, men etter det jeg vet er det ganske usannsynlig Endret 27. november 2009 av SobrietyMisfit Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Asbjørnsen og Moe var på 1800 tallet, bare så det er sagt. - 1852. Men kanskje er det bearbeidelser av historier fra India og Araberne. Det ville vært en skuffelse Lenke til kommentar
Tomeito Skrevet 27. november 2009 Del Skrevet 27. november 2009 Slike historier har vandret/vandrer rundt om kring i verden, de blir tilpasset lokale forhold. Og takk for bemerkningen ang Asbjørnsen og Moe, litt slurving der. Men deres første utgivelser var på 1840tallet. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Det er snakk om konger her og der ja, men det er nok heller småkonger enn én samlet konge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå