stioegl Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Skal kjøpe nytt objektiv til apparatet mitt. HAr kikket litt og kommet over følgende objektiver: Tamron AF 28-300mm F3.5-6.3 XR Di LD MACRO Pentax eller Tamron 18-200mm F3.5-6.3 XR DI II LD Aspherical Macro Pentax På det siste står det at brennvidden tilsvarer 28 - 300 mm i digitalformatet. Hva menes med dette, og hvilket objektiv vil du/dere anbefale? Skal også kjøpe meg et greit og rimelig stativ til apparatet. Noen hotte tips? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Skal kjøpe nytt objektiv til apparatet mitt. HAr kikket litt og kommet over følgende objektiver:Tamron AF 28-300mm F3.5-6.3 XR Di LD MACRO Pentax eller Tamron 18-200mm F3.5-6.3 XR DI II LD Aspherical Macro Pentax På det siste står det at brennvidden tilsvarer 28 - 300 mm i digitalformatet. Hva menes med dette, og hvilket objektiv vil du/dere anbefale? Skal også kjøpe meg et greit og rimelig stativ til apparatet. Noen hotte tips? Siden du har en Pentax har du det som kalles 1.5 crop faktor. Dvs at du må gange brennviddene med 1.5 for å få full frame/35mm ekvivalente brennvidder. Hvis brennvidder generlet ikke sier deg så mye så betyr det at en 28-300mm ikke vil gi vidvinkel på ditt kamera. 18-200 er mer tilpasset bildeformatet til Pentax (og mange andre kameraer med redusert sensorstørrelse) og vil gi deg middels vidvinkel til ganske bra tele. Det betyr ikke at jeg anbefaler deg å kjøpe (eller ikke kjøpe) Tamron 18-200 for det er et objektiv jeg aldri har prøvd, men det er som sagt tilpasset sensorstørrelsen i ditt kamera. Lenke til kommentar
stioegl Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Skal kjøpe nytt objektiv til apparatet mitt. HAr kikket litt og kommet over følgende objektiver:Tamron AF 28-300mm F3.5-6.3 XR Di LD MACRO Pentax eller Tamron 18-200mm F3.5-6.3 XR DI II LD Aspherical Macro Pentax På det siste står det at brennvidden tilsvarer 28 - 300 mm i digitalformatet. Hva menes med dette, og hvilket objektiv vil du/dere anbefale? Skal også kjøpe meg et greit og rimelig stativ til apparatet. Noen hotte tips? Siden du har en Pentax har du det som kalles 1.5 crop faktor. Dvs at du må gange brennviddene med 1.5 for å få full frame/35mm ekvivalente brennvidder. Hvis brennvidder generlet ikke sier deg så mye så betyr det at en 28-300mm ikke vil gi vidvinkel på ditt kamera. 18-200 er mer tilpasset bildeformatet til Pentax (og mange andre kameraer med redusert sensorstørrelse) og vil gi deg middels vidvinkel til ganske bra tele. Det betyr ikke at jeg anbefaler deg å kjøpe (eller ikke kjøpe) Tamron 18-200 for det er et objektiv jeg aldri har prøvd, men det er som sagt tilpasset sensorstørrelsen i ditt kamera. Takker så mye for svar. Det er derfor det står at brennvidden tilsvarer 18-200 i digitalformatet. Vil det si at objektivet 18-200 på min Pentax vil tilsvare en 28-300 på et annet kamera, eller misforstår jeg totalt? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Takker så mye for svar. Det er derfor det står at brennvidden tilsvarer 18-200 i digitalformatet. Vil det si at objektivet 18-200 på min Pentax vil tilsvare en 28-300 på et annet kamera, eller misforstår jeg totalt? Vil ikke si du misforstår, men ikke sikker på at du forstår heller. En 18-200mm tilsvarer ikke generelt 28-300mm på "et annet kamera", tvert imot har de fleste speilrefelkser som selges i dag omtrent like stor sensor som på ditt. Sammenligner du derimot med et kamera som har "full frame" bildebrikke (ca. 24x36mm) eller bruker 35mm film så vil du få tilsvarende en 28-300mm når det gjelder bildevinkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå