Gå til innhold

Diverse spørsmål angående macroobjektiv (canon 450D)

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg tenker på å kjøpe et macroobjektiv rundt jul, og har derfor diverse spørmål i forbindelse med dette.

Jeg har ikke tenkt til å ta bilder av små raske insekter (sannsynligvis ikke insekter i det hele tatt), så jeg tenkte at en brennvidde på rundt 60 mm er greit. Det vil jo da være lettere å bruke det håndholdt også, og det egner seg også kanskje bedre til bilder som ikke er macro enn ett med en brennvidde på rundt 100 mm. Jeg har derfor sett litt på Canon EF-S 60mm f/2.8 USM Macro, Tamron SP AF 60mm F/2.0 Macro og Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro.

Canonobjektivet kan jeg muligens få noe rabatt på, så det blir nok billigst, er det da noen grunn til å velge et av de andre?

Hvordan er det egentlig å bruke de håndholdt? Er det mulig å få til macrobilder håndholdt i godt lys?(Det burde da være mulig) Jeg har et stativ som fungerer greit nok (med canon eos 450D og 18.55 IS hvertfall), men det er fint hvis jeg ikke er avhengig av dette hele tiden.

Og hvordan er det med solblender, er dette "obligatorisk"? Det er vel sikkert lurt, men jeg synes det er litt dyrt (tatt i betraktning at det kun er en plastbit). Jeg har ikke all verdens penger å rutte med, med tanke på at jeg fortsatt går på skole (og russetiden nærmer seg, heh...). UV-filter kommer jeg ikke til å kjøpe, for jeg har ikke helt troen på at det beskytter noe særlig, og jeg blir nok nødt til å prioritere å kjøpe en ny kamerabag.

Sist men ikke minst, jeg har ikke ekstern blits. Er det da umulig å få bra macrobilder (av f.eks. blomster)? Det er absolutt en ting jeg ønsker meg, men jeg har nok ikke råd på en stund. Vil en Speedlite 430 EX II fungere greit med objektivene ovenfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke sett noen tester påTamron 60mm f/2 enda; men hvis den er på nivå med 90mm-en; så tror jeg ville vurdert den først. Grunnen er at den har f/2 som største blender. Det kommer godt med når du bruker objektivet til portretter.

Canon 60mm f/2.8 og Sigma 70mm f/2.8 er også gode kandidater. Canon sin har fått veldig mye skryt; men Sigma er også veldig god, samtidig som den også passer fullformats kameraer som 5D MkII.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg synes Sigma sin 70mm f/2.8 er det absolutt klart beste valget. Objektivet er konstruert for 35mm/fullformatkamera og yter rett og slett utrolig bra på fullformat såvel som mindre bildebrikker.

Autofokusen er treg og objekivet blir lengre jo nærmere du fokuserer, men du blir belønnet med høyere lysstyrke (1 1/2 blendersteg lystap på 1:1, Canon sin er vel på ca 2 steg)) og adskillig vassere oppløsningsevne. Mindre vignettering er det også siden det ikke er konstruert utelukkende for mindre bildebrikker.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Bare så det er sagt så kommer jeg ikke til å oppgradere til FF med det første (ikke de nærmeste årene hvertfall). Det har jeg virkelig ikke råd til :p

tomsi42: Ja, det at tamronen har f/2 som største blender gjør den veldig attraktiv, men kan det forsvare prisen?

Shocktrauma: Ah, det har ikke intern fokusering (er det det det heter?)? Er det mulig å overstyre autofokusen (full-time manual focus, i mangel på et norsk uttrykk) på den?

Nei, det skal ikke være lett å velge objektiv, altså!

Lenke til kommentar

Nei, objektivet har ikke intern fokusering. IF vil forkorte brennvidden når du nærmer deg nærgrensen. Den har ikke fulltids manuellfokus, da må du vippe over bryteren på MF. Sistnevnte er kanskje det kjedeligste, men optisk sett er objektivet per dags dato det skarpeste objektivet (85mm f/1.2 L når heller ikke opp mot den) du kan få. 9 blenderlameller sørger for meget fin bokeh.

Et makro-objektiv på 70mm (fullformat) er verken spennende eller nytt for noen. Derfor må det en del til for å vinne både TIPA og EISA Awards (Beste objektiv) slik objektivet har gjort.

Men helt klart er ikke EF-S 60mm f/2.8 dårlig, men objektivet har noen svakheter i forhold til Sigmaen. USM er jo kjapp nok og fokusringen er fin. :)

Lenke til kommentar
Ok, tusen takk for hjelpen :) Jeg får forhøre meg om hva jeg kan få canon 60mm for før jeg bestemmer meg, men jeg utelukker ikke sigmaen.

Jeg fikk selv et kjempetilbud på Canon sin 60mm som jeg slo til på her om dagen. Og så langt må jeg si meg strålende fornøyd!

Jeg klarer fint å ta skarpe håndholdte bilder utendørs i dagslys, men innendørs må jeg hjelpe til med blitzen eller ha noe støtte.

Og med tanke på blits og solblender må du nesten vurdere litt selv. Skal du bruke objektivet til 1:1 makrobilder skaper ofte solblenderen problemer i form av at den skygger mye for motivet. Det er jo ganske kort nærgrense på dette objektivet, det er vel ca 9 cm fra ytterste glasselement, og solblenderen tar 4-5 av disse. Dette med den korte nærgrensen gjør også at du enten må reflektere lyset ned fra blitsen, eller få denne av hot-shoen på kameraet. Selv på full spredning når ikke min 580 ned.

Mvh

Jim

Lenke til kommentar

Selv har jeg Canon EF-S 60mm f/2.8 USM Macro. Har ikke prøvd noen av de andre så der kan jeg ikke uttale meg om mye.

Men jeg kan se deg at man kan fint få gode bilder håndholdt med den uten at man trenger masse lys. Jeg har ikke solblender og ikke ekstern blits. Hvor mye dette ville forbedret bildene er jeg ikke sikker på men et "must" er det ikke.

Jeg er veldig fornøyd med Canon EF-S 60mm f/2.8 USM Macro. Den er rask og skarp. Legger ved et jeg tok i sommer. Det er tatt med 450D, håndholdt, uten solblender eller blits. Jeg synes det så absolutt er godkjent kvalitet. (Skulle brukt litt mindre blender akkurat der da)

http://fc00.deviantart.net/fs47/i/2009/228...45_by_Hixit.jpg

Lenke til kommentar

JimE: Ok, ja, tenker at jeg må hjelpe til med noe innendørs, så det er ikke noe problem. Du har vel rett, og jeg kan jo kjøpe dette senere dersom det er behov for det.

EspenEn: Wow, kjempefint bilde! Bra, jeg har ikke så lyst til å drasse med meg stativ overalt.

Jeg heller litt mot canon sin på grunn av pris (for en som ikke har jobb utgjør faktisk 500-800kr en relativt stor forskjell), men sigmaen er fristende siden den visstnok er superskarp.

Jeg har hørt en del sigmaobjektiver sliter med fokusen (må til justering), gjelder det denne også?

Lenke til kommentar

Når du skal bruke objektivet til makro, så betyr brennvidden først og fremst hvor lang arbeidsavstanden til motivet skal være. 50-60mm er genialt til blomster, 180 eller så er toppers til insektsfotografering. 100mm er en mellomting, brukandes til begge deler.

Kjøper du EF-S 60mm er minste fokusavstand 20cm, mens EF 100mm har 30cm. Se tabell her.

Lenke til kommentar

Jeg endte opp med å få et canon ef-s 60mm f/2.8 macro i gave, og er veldig fornøyd så langt :) Vi fikk det visst ganske mye billigere enn prisene i butikker, og når canonen allerede var det billigste alternativet var det ikke lenger noen tvil. Jeg kunne valgt å legge på en del penger selv, og gå for et av de andre alternativene, men jeg syntes ikke de var verdt rundt 2000kr mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...