GeirGrusom Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 En ting som har plaget meg en stund nå, er hvor lang tid produsenter bruker på å migrere til 64-bit. Gode eksempler på dette er Adobe Flash, Microsoft Silverlight, Microsoft Office og Visual Studio. Er det virkelig så vanskelig å skrive et program som lar seg kompilere til 64-bit uten store problemer? Jeg har da skrevet masse programmer i C++ som temmelig enkelt lar seg porte, hvorfor er det så vanskelig når det kommer til store prosjekter? Hvorfor har de ikke hatt dette i tankene da de begynte? Lenke til kommentar
jarah Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Det kan forklares med at svært mange bruker 32-bit kontra 64-bit. Uansett så vil nok de nyeste Officepakkene samt Adobe o.l bli laget på 64-bit nivå i framover med tanke på at 64-bit blir mer å mer vanlig, særlig nå som Windows 7 kom. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Men hva hindrer dem i å bare rekompilere et program for 64-bit? Det kan da umulig være så utrolig mye jobb. Alle programmene som følger med Windows er 64-bit, hvor mye vanskeligere er det å rekompilere Office til 64-bit arkitektur? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Men hva hindrer dem i å bare rekompilere et program for 64-bit? Det kan da umulig være så utrolig mye jobb.Alle programmene som følger med Windows er 64-bit, hvor mye vanskeligere er det å rekompilere Office til 64-bit arkitektur? Jeg kan se poenget med å porte, Adobe flash og silverlight.. altså ytelse, men hvorfor skal ms porte office og visual studio?... Det blir jo bare mer jobb og lite igjen for den eksta jobben. Det er nok ikke bare det tekniske som hindrer det... Mange ulike linux distroer har jo klart det utmerket å porte seg til 64bit. Lenke til kommentar
Crazymech Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Office 2010 kommer i 64-bit versjon kjører betaen nå. Ellers er eg enig i at tregheten i markedet angående overgangen er treg. Men den er på god vei nå. Folk kjøper mer RAM og får 64 bit operativsystem på kjøpet, så software blir vel mer og mer 64 bit nå. Endret 23. november 2009 av Crazymech Lenke til kommentar
Veix Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Relevant artikkel om hvorfor Visual Studio ikke kommer i 64-bit versjon: http://blogs.msdn.com/ricom/archive/2009/0...it-version.aspx Litt spesielt tilfelle, men den forklarer noen av problemene relatert til overgangen. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Min teori er at det ikke er vanskelig, men at det har fint lite for seg med en ren rekompilering (unntatt når det gjelder ting som flash, som må være 64-bit for å funke skikkelig i en 64-bit browser, her skjønner jeg ikke hvorfor det ikke er gjort mer jobb). F.eks er så godt som alle pakker i en 64-bit linux-distro kompilert som 64-bit, men etter min erfaring gjør det mye software svært ineffektivt mtp. minneforbruk, med ingen observerbar ytelsesøkning. To eksempler jeg har er SpamAssassin og ClamAV (antivirus), som brukte langt over dobbelt så mye minne i 64-bit-versjonen. (For VPSen min med 512MB RAM gjorde det enorm forskjell å installere 32-bit-versjonene av disse - gikk fra å bruke 200MB swap til å bruke 0 swap) 64-bit har absolutt noe for seg, men jeg tror man må gjøre en større jobb med reorganisering av datastrukturer og pekere før det blir virkelig effektivt, og da blir det fort litt mer jobb. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Ofte er det mange sloppy programmerere som tror (eller programmerer som om) at sizeof ( void* ) er lik på 32-bit og 64-bitsystemer, har jeg fått med meg. Bugs på det nivået er nok veldig strevsomt å tracke ned om kodebasen er svær og gammel. Noen bruker litt ASM, som må portes, osv. Jeg vil tro at hvis man koder slik man bør vil porting til 64-bit bare være snakk om rekompilering. 99.9% av all fri software jeg har vært borti har fungert strålende med 64-bit, så er jo ikke vanskelig. Endret 24. november 2009 av TheMaister Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ofte er det mange sloppy programmerere som tror (eller programmerer som om) at sizeof ( void* ) er lik på 32-bit og 64-bitsystemer, har jeg fått med meg. Bugs på det nivået er nok veldig strevsomt å tracke ned om kodebasen er svær og gammel. Noen bruker litt ASM, som må portes, osv. Jeg vil tro at hvis man koder slik man bør vil porting til 64-bit bare være snakk om rekompilering. 99.9% av all fri software jeg har vært borti har fungert strålende med 64-bit, så er jo ikke vanskelig. Jeg kan ikke tenke meg at det er mange (særlig ikke i større selskaper som f.eks. Adobe og MS) som skriver kode som f.eks. antar størrelsen på en void*. Dette vet alle at man ikke skal gjøre, uansett hvor elendig man er til å programmere. Ikke at jeg har noen bedre forklaring, men det syntes jeg hørtes litt vel drøyt ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå