Gå til innhold

Minnefrekvens

Anbefalte innlegg

Jeg må bare få avklart en sak.

Jeg har lest i enkelte (veldig få) tråder her på forumet at folk anbefaler å kjøpe 333 MHz minne (PC2700) fremfor 400 MHz minne (PC3200) til nForce2 hovedkort på grunn av at man da kjører synkront.

Men vil ikke 400 MHz minnet kjøre på 333 MHz når FSB er satt til 166? Da vil vel dette være synkront, eller er jeg helt på jordet? :)

PS: i845PE brikkesett har FSB på 133 (533). Da vil vel 333 MHz minne ikke være synkront? Men vil da 266 MHz minne (PC2100) være det rette valget hvis man på død og liv skal kjøre synkront?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Neida du er ikke helt på jordet.

Jeg har et Abit NF7-S hovedkort med en XP2500+ cpu som har en buss på 333mhz (2x166).

Jeg har så kjøpt PC3200 DDR ram som er god for 400Mhz.

På dette kortet kan du sette to brikker synkront slik at de kjører med 400Mhz istedetfor 333Mhz som prossessoren kjører på.

I praksis har det derimot vist seg at dette har minimal betydning for ytelsen og jeg har derfor satt minnebrikkene til å kjøre synkront med cpu.

Dette er bakoverkompatibelt i hastighet slik at du kan kjøre 400mhz ram på 333mhz, eller 266mhz.

Fordelen med å kjøpe PC3200 Ram er at du har en del å gå på vis du skal overklokke.

Jeg kjører nå på 187mhz x 2, noe som er godt innenfor spesifikasjonene til ram brikkene mine.

Anbefaler deg å kjøpe PC3200 ram da har du noe å gå på ved senere oppgraderinger eller overklokking.

Lenke til kommentar

Takk Vyper! Det var det jeg ville få avklart. men hvordan er det med i845PE brikkesettet?

De aller fleste HK produsenter anbefaler 333 MHz minne mens FSB er som default satt til 133, blir ikke minnet da kjørt på 266 MHz hvis man ikke overklokker eller gjør andre justeringer?

Lenke til kommentar
Takk Vyper! Det var det jeg ville få avklart. men hvordan er det med i845PE brikkesettet?

De aller fleste HK produsenter anbefaler 333 MHz minne mens FSB er som default satt til 133, blir ikke minnet da kjørt på 266 MHz hvis man ikke overklokker eller gjør andre justeringer?

Nå kjenner jeg ikke til det brikkesettet, men går ut i fra at minnet kjører med dobbel hastighet som CPU, og da skulle det holde med 266Mhz Ram.

Kansje noen som har mere peiling på akkurat dette kan korrigere meg vis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Tester har vist at AMD-K7 arkitekturen har lite å hente på å kjøre minnet asynkront høyere enn FSB. Dette blant annet fordi det blir større latency mellom minnet og CPU. I tillegg vil minnet nøyaktig fylle opp den båndbredden CPUen kan ta til seg ved samme frekvens... begge er jo bruker samme antall dataoverføringer pr hz, og samme busbåndbredde.

På P4 derimot får man ikke like store latency økninger, i tillegg har alltid FSB hatt større båndbredd enn det som var tilgjengelig fra minnet. Uansett hvor mye du prøver, så klarer du ikke få utnyttet 200Mhz DDR ram fullt ut mot en 166Mhz FSB ... Alt over 166Mhz, vil til en viss grad, bare være overskudd man ikke får utnyttet. Ergo blir det ingen/liten ytelsesøkning.

P4 med 533FSB klarer jo å skuffe unna alt to stykk 133Mhz (DDR) minnekanaler kan levere... en 133Mhz (DDR) kanal vil jo sultefore en P4. Og er det noe P4 elsker, så er det båndbredde... NetBurst-arkitekturen er veldig båndbredde krevende, mye mer enn K7 og nå også K8.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...