Gå til innhold

Tamron 17-50mm f/2.8 VC - Dårlig eksemplar!? (D50 Kit > Tamron)

Anbefalte innlegg

Hei!

Har testet mitt Tamron 17-50mm f/2.8 VC litt... Det virker som om objektivet jeg fikk lider av en rekke problemer. Selv det gamle kitobjektivet til den gamle D50'n min (bildene er tatt med D300), et Nikkor 18-55mm F/3.5-5.6 er skarpere, spesielt rundt kantene! Dette kan da ikke være normalt?

Jeg har satt opp en liten nettside der du kan se forskjellene i 100%crop ved å flytte markøren over bildet. Alle bildene er også lagt ved i full oppløsning og størrelse helt i bunn av nettsiden.

Setter veldig pris på svar! Angreretten går ut tirsdag 24. nov, men det går vel alltids ann å få byttet det i et tilsvarende senere også om det viser seg at det er produksjonsfeil. Hva syns du det ser ut som?

http://teddyen.net/diverse/tamron1750f28vc/index.html

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Returner den og finn en brukt Nikon 17-55 f/2.8... Det der så ikke bra ut.

Bildekvaliteten minner meg om Sigmas 18-50mm f/2.8 som jeg hadde en ganske kort stund. Sammenlignet med Nikon 16-85 var den ganske dårlig syns jeg (Sigma-eksemplaret jeg hadde hadde blitt justert).

Solgte den videre til en som hadde andre Sigma fra før av og han ble fornøyd med den.

Lenke til kommentar

Har sendt inn returforespørsel. Hentet pakken halv åtte på en tirsdag kveld for to uker siden så er drøyt 12 timer i forkant av toukersfristen. Bør gå bra mtp angrerett... Neste eksemplar vil jeg prøve hos Japan Photo før jeg kjøper, dette kom fra Amentio der jeg ikke hadde mulighet til å prøve på forhånd. Folk mener at jeg kan få et eksemplar som nå yter dårligere i midten, men altså, usj, jeg kan ikke ha et som yter så dårlig i kantene. Jeg plasserer jo sjeldent hovedmotivet klin i midten heller.

Lenke til kommentar

Testet et annet i butikken i dag, men syns det later til at CA er et stort problem på dette... Forventer ikke at det skal være sylskarpt ved 2.8, men dette er i overkant uskarpt!? Har aldri brydd meg nevneverdig om slike sammenligninger før, men syns det er dumt å gi drøyt 4000 for et objektiv som er uskarpt helt opp til f/8.

post-50769-1259285751_thumb.jpg

post-50769-1259285829_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Testet et annet i butikken i dag, men syns det later til at CA er et stort problem på dette... Forventer ikke at det skal være sylskarpt ved 2.8, men dette er i overkant uskarpt!? Har aldri brydd meg nevneverdig om slike sammenligninger før, men syns det er dumt å gi drøyt 4000 for et objektiv som er uskarpt helt opp til f/8.

Har lest et par brukertester av dette objektivet i Canon versjon og det tar veldig skarpe bilder allerede fra f3.5. Har ikke problemer med CA heller. Tror nok du har vært uheldig med begge objektivene dine. Eller så er utgaven for Nikon dårligere enn Canon kanskje.

Lenke til kommentar

Det første bildet er skarpt. Men ved kort avstand til motivet og full blenderåpning blir dybdeskarpheten liten. Det andre bildet er tatt med 1/30 sek lukkertid, så det er ikke rart det er uskarpt. Tror ikke du kan skylde på objektivet ut i fra disse bildene.

Lenke til kommentar

Det første klager jeg ikke på skarpheten i, men syns mengden CA var vel i overkant. Vet at det er vanlig i områder ute av fokus, men selv mitt Nikon Series E fra 1979 er bedre på full åpning! Dette var også en gjenganger på resten av bildene jeg tok, dette var faktisk det første objektivet jeg hadde bedre på. Det siste bildet er tatt med stativ, lukkerforsinkelse etter at speilet vippes opp og 2 sekunds timer. Det finnes ikke kamerarystelser, jeg fokuserte med AF-C midt på reklameflippen men fokus havnet noe lengre bak.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...