B5234T Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Kjøpte for en ukes tid siden en bruktbil av en kar i Båtsfjord, og siden jeg bor på Vestlandet, ble denne sendt med hurtigruten. Selger fortalte meg at bilen nettopp var eugodkjent og bilen var helt i orden. Jeg spurte om ting som f.eks kollisjonskader og lekkasjer. Så kom bilen: Bilen gjorde godt førsteinntrykk, fra 10 meters avstand. Nærmere fant jeg ut at bilen hadde store feil. Hele høyresiden var ripa opp, det var gjort barnehagearbeid med lakkskader og takluken lakk som en sil. Etterhvert brukte jeg bilen litt, og ble stoppet i teknisk kontroll hos statens vegvesen og fikk bruksforbud pga at fjærene var kappet.. Hvordan kan dette ha gått gjennom eu godkjenning?? Jeg ble heller ikke fortalt at bilen hadde kappede fjærer/feil fjærer. Kan jo og nevne at turboen var slitt, lakk olje, og at bilen bruker mer olje enn bensin.. Hva gjør jeg?? Kan jeg heve kjøpet? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hva sier kontrakten da? Lenke til kommentar
B5234T Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 "Selges som den er".. Men har jo lest litt om skjulte feil og mangler som ikke selger sa til meg Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hva står det om tilstand der da? Eller har du det bare muntlig at bilen er i god stand? Lenke til kommentar
B5234T Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Ingenting av det jeg har listet opp over her, er nevt i kontrakt eller muntlig.. Bare at bilen nettopp er eu godkjent, og deler som følgte med.. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Hmm, og det ene punktet i kontrakter er oppfylt med andre ord. Du kjøper den usett og har ikke ett ord om tilstand i kontrakten... Har du noen sms-er, mail e.l som beskriver bilen fra selger? Hva slags bil, hvor gammel er den og hva ga du? Ga du 3000,- så stiller jo det saken i ett annet lys enn om du ga langt over markedspris for tilsvarende bil i god stand. Selgeren er og regne som privatperson og ikke en som driver kjøp og salg av biler i større skala? Endret 23. november 2009 av agvg Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hvis den nylig er eu godkjent ville jeg vertfall finni ut hvilket verksted som har gjort det og konfrontert dem med de kappa fjærene. Slikt skal ikke gå gjennom eu godkjenning. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Tja, er han en slik luring kan han ha byttet fjærer etter godkjenningen. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 du har altså kjøpt en bil usett? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Hva gjør jeg?? Skriv "Kjøp aldri bil usett!" på en lapp og fest den på innsiden av utgangsdøra slik at du ser den hver gang du går ut. Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Å kjøpe bil usett er ikke noe sjakktrekk, men gjort er gjort. Du har forhåpentligvis lært noe! Jeg har selv kjøpt bruktbil med "skjulte feil "som jeg oppdaget i etterkant. Pratet litt med en bekjent som jobber på et advokatkontor, og hun sa det var vanskelig å kreve tilbake penger eller heve kjøpet. Forsto det sånn at loven legger ansvaret på kjøperen. De hadde mange klienter med samme problem! Du kan selvsagt kontakte selgeren og prøve å løse det på egen hånd, men det kommer du neppe langt med. Når det gjelder EU-godkjenninga og fjørene, så kan de være satt på etter godkjenninga, det kan ha vært en vennetjeneste med i bildet, eller så kan bilen ha blitt godkjent med kappa fjører. Jeg har en bil som ble EU-godkjent med 60mm senkesett, som ikke var godkjent og skrevet inn i vognkortet. Lenke til kommentar
st162 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Når bilen selges "som den er" har men vel egentlig ikke så veldig mye å komme med i ettertid. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Har man ikke 30 dager returett da? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Har man ikke 30 dager returett da? 30 dager returrett på en bruktbil solgt mellom to private? Tror ikke det, du. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Det har ingenting å si at det står "som den er" i salgskontrakten hvis det er mangler som selger må ha vært oppmerksom på og ikke har opplyst om. - Betingelsen er at bilen er i vesentlig dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med utifra pris og alder samt beskrivelsen fra selger. Kjøpsloven gjelder for salg av brutkbil mellom privatpersoner. - Jeg foreslår at du får noen til å ta en titt på bilen og vurdere hva som er vesentlig dårligere enn du hadde grunn til å regne med, og deretter fremsetter krav om dekning av disse utgiftene ovenfor selger subsidiært heving av kjøpet. Informasjon fra forbrukerrådet; http://forbrukerportalen.no/rettighetsarti...ine_rettigheter Endret 7. desember 2009 av kjetilkl Lenke til kommentar
Blårens Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Det skal opplyses om betydelige skader og mangler på en bil før den selges Å når du får kjøreforbud så er det betydelig feil Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 ... og da har "Selges som det er" INGENTING å si! Har vært der selv med knust oljepumpe og turbo Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Slik det fremstår her, virker det klart at selger skal fikse eller betale for reperasjon av dette. Husk at selger må gis anledning til å reparere dette selv før du gjør det, hvis ikke kan han med retten på sin side nekte å betale for reperasjonen. Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) altså... han har kjøpt bilen usett! ingen som gjør det med mindre du kjenner og stoler på selgeren. her har han kun seg selv å takke spør du meg. Endret 7. desember 2009 av Simkin Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Men allikevel, blir du lovt noe så skal det holdes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå