waybck Skrevet 26. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2003 Hei. Jeg jobber med programmering og relativt ressurskrevende programvare. Skal over på 'mobilt' kontor, og da trenger jeg en bærbar pc som kan erstatte skrivebords pc'en min. Det jeg er ute etter er en bærbar pc med 1 GB minne, helst rundt 3 GHz prosessor og skjermkort som støtter minimum 1280 oppløsning, gjerne høyere, da jeg kommer til å bruke ekstern 19" LCD på kontor. Skjermen på den bærbare bør også støtte 1280 da jeg vil jobbe en del utenfor kontor, og helst være min. 15". Er det noen som har noen forslag til en slik pc ? Har problemer med å finne noen tester der skikkelig "råtass" bærbare blir testet, da fokuset oftest er på rimelige bærbare til privat bruk. Tar gjerne imot linker til tester av slike modeller. mvh Eirik Kjølsrud Lenke til kommentar
It's me Skrevet 26. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2003 De har noen kraftmaskiner hvis du konfigurerer dem litt, men det koster, da. http://www.whitebox.no/ Lenke til kommentar
ekren Skrevet 26. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 26. mai 2003 Skal du jobbe mye med en bærbar antar jeg at det kanskje er en ide å velge noe som ikke bråker altfor mye.. og skal du ha mobilt kontor er det sikkert også greit med en relativt lett maskin. Vet ikke hva slags budsjett du har, men tror jeg vil anbefale Acer 800-serien, 1.3 GHz yter vel ca. som en P4 2 GHz, 1,6 yter ca. som en 2.4 GHz. Burde i de fleste tilfeller være tilstrekkelig for de fleste tror jeg. Disse har 15.1" SXGA+ (1400x1050) skjerm. Veldig få bærbare som har 1280x1024 - du kan selvfølgelig finne noe med 1600x1200 skjerm også, men mange synes dette blir litt i meste laget på en 15" skjerm. Har du ubegrenset budsjett er vel IBM Thinkpad T40p kanskje den råeste bærbare på markedet. Lykke til :-) Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 27. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Synd T40 ikke har god nok oppløsning. Acer eller Zepto vil nok være de beste alternativene akkurat nå. Dell har vel også en del maskiner med høy skjermoppløsning og god grafikk. Men det kommer litt ann på tidsperspektivet også. Da jeg kanskje ser for meg at en del av de store produsentene; IBM, Toshiba, Fujitsu-Siemens etc. nok vil komme opp med en del gode Centrinomaskiner muligens med bedre oppløsning i nær fremtid. Uten at jeg har noen særlig dekning for det. Vil kanskje være dumt å stole på min magefølelse :wink: Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 27. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Synd T40 ikke har god nok oppløsning. Acer eller Zepto vil nok være de beste alternativene akkurat nå. Dell har vel også en del maskiner med høy skjermoppløsning og god grafikk. Men det kommer litt ann på tidsperspektivet også. Da jeg kanskje ser for meg at en del av de store produsentene; IBM, Toshiba, Fujitsu-Siemens etc. nok vil komme opp med en del gode Centrinomaskiner muligens med bedre oppløsning i nær fremtid. Uten at jeg har noen særlig dekning for det. Vil kanskje være dumt å stole på min magefølelse :wink: Lenke til kommentar
ekren Skrevet 27. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 T40p har 1400x1050 på 14.1" skjerm, det burde holde for de fleste .-) Men synd det ikke går ann å få en rimeligere modell enn T40p med denne oppløsningen ja.. Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 27. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Ai. Glemte p-versjonen. I så fall ville jeg absolutt kjøpt den. Så fremt budsjettet tillater. Lenke til kommentar
waybck Skrevet 27. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Hei, og takk for svar. Et lite spørsmål først til 'ekren'. Når du sier at en 1.6 yter som en 2.4, hva mener du da ? Kikket litt på whitebox, og de så veldig flotte ut. Der kunne en konfigurere opp det en ønsket, bl.a. med en 3 GHz prosessor. Er denne 3 GHz, eller tilsvarer den også noe annet ? Er det noen som har erfaring med whitebox ? Da tenker jeg på kvaliteten generelt, batteriytelse og viftestøy. All hjelp mottas med takk ! Eirik Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 27. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Har IBM Thinkpad T30. Er veldig fornøyd med min maskin. Oppløsningen på skjermen er 1400x1050 på en 14,1'' skjerm. Synes det er akkurat passe. Se link i sigg for specs eller her for test. Du tuller ikke med en maskin som har trådløsnettverkskort, Bluetooth, 1,8GHz Pentium 4-M-prosessor, DDR RAM og MOBILITY Radeon 7500-grafikkbrikke. Og best av alt; Maskinen veier litt over 2kg. Hvem kan lage noe slikt? Det må være mesteren selv, IBM. Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 27. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Vil du lære om Centrino? Les; http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.html?i=1800 Lenke til kommentar
ekren Skrevet 27. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Med at en Centrino 1.6 yter som en P4M 2.4 GHz mener jeg at arkitetkuren på Centrino er annerledes enn P4, blant annet med 1 MB cache, slik at maskinen yter bedre pr. MHz - dette viser hvertfall en del tester. Jeg skulle likt å vite hvilke programmer du har tenkt å kjøre som krever noe særlig mer enn dette - tror det er svært lite å hente i å gå for f.eks en desktop 2.8 GHz i forhold til en Centrino 1.6 GHz. Har ikke selv prøvd whitebox, men har et inntrykk av at dette i hovedsak er desktop-erstattere, men uten typiske bærbar-egenskaper. Dette medfører at de er store og tunge, og støyer en del. I tillegg har jeg inntrykk av at den teknisk kvaliteten (design, materialer osv) ikke er helt på høyden. Men at det er mye rå ytelse for penga, det er det vel ikke tvil om. Har selv en Compaq EVO N800C som jeg er svært godt fornøyd med, absolutt en maskin å anbefale! Ellers har jeg prøvd Acer Centrino 800, og dette er også en meget lekker maskin, lett og tynn, lydløs, og med svært god ytelse og batterilevetid. Jeg tror du som type "business"-bruker burde holde deg unna de typisk desktoperstattere med desktop-prosessor, og heller gå for noe som er lett med god ytelse, så jeg faller igjen tilbake på en av følgende: Acer 800 IBM T40 (p) Zepto 4100 (kanskje ikke helt på nivå med de to andre rent teknisk) Lenke til kommentar
waybck Skrevet 27. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Hei. Når det gjelder programmer kommer jeg til å kjøre IBM Websphere Studio Application Developer WSAD 5, som er et vanvittig tungt og ressurskrevende program, med en testserver kjørende under utvikling. I tillegg kommer jeg nok til å kjøre Photoshop i paralell, samt diverse modelleringsverktøy fra Rational og databaseverktøy. Samtidig med alt dette vil selvsagt mail og 'office'-programmer benyttes, så det drar litt ressurser... Til sammenlikning sitter jeg nå på en desktop-maskin med 1,5 Ghz P4 og 1GB minne. Det snegler seg frem, tar ca. 10 min å starte opp WSAD. Må ha noe kraftigere enn det ja ! Det jeg tenker på Centrino-fronten er at det er en helt ny prosessorfamilie, og foreløpig toppet med 1,6 GHz prosessoren. Kommer det ikke til å komme kraftigere utgaver ganske snart, eller er det usannsynlig ? Eirik Lenke til kommentar
Havregr0t Skrevet 27. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Hjelper ikke hva slags CPU som står i maskina (overdrivelse). En bærbar har tregere minne, tregere disk, tregere hovedkort osv. Lenke til kommentar
ekren Skrevet 27. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Au da.. høres ut som du har rimelig heftige ytelseskrav.. Vet ikke om det i hovedsak er prosessor eller disk-avhengige program du snakker om, men virker som begge deler inn.. Hvis du ikke har stort behov for "bærbarhet", men heller satser på flyttbarhet, er vel whitebox 3 GHz sikkert et fornuftig valg. Sjekk forøvrig test av Centrino-pc'er på www.anandtech.com og www.tomshardware.com Som du skjønner, jeg er veldig lite tilhenger av store tunge og bråkete desktop-erstattere, men skal du ha det aller råeste som er av ytelse på bærbare er de vel vanskelig å komme unna.. Lenke til kommentar
larseko Skrevet 27. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg føyer meg inn i rekken av de som mener at en Centrino bør kunne yte like bra som en 2,5 GHz Desktop og rundt der. Jeg ville helt sikkert gått for det, men du bør passe på å kjøpe en 5400rpm harddisk uansett hva du kjører, siden det er her mye av flaskehalsen i en laptop gjerne ligger (er vanligvis 4200rpm). Både på Aceren og Zeptoen vet jeg at du kan få med det. Ellers ville jeg vel egentlig ikke satset bare på bærbar til ditt bruk. Selv de med skrivebordsprosessor vil ikke være på høyden med en stasjonær, så du må nødvendigvis kompromisse litt. Mitt valg hadde vært Acer 803Lci med raskeste disk etc. Lenke til kommentar
waybck Skrevet 27. mai 2003 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg er klar over at kravene mine letter kan innfris med en desktop pc, men da behovet blir å ta med seg arbeidet hjem og på reise i ny og ne, er det mye lettere å kunne ta med arbeidsstasjonen.. Centrino ser jo definitivt ut som en lovende prosessor, selv om den vel kommer litt til kort mot de ypperste desktop prosessorene. Er det noen som vet om Intel kommer til å slippe noen med høyere ytelse enn 1.6 i nærmeste fremtid ? Har AMD noen høyytelses mobil prosessorer som kan konkurrere med Centrino ? Eirik Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 30. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2003 Pcworld Norge har en test av Centrino baserte maskiner i siste utgave. Kort fortalt så kommer IBM Thinkpad T40 ut som best i test og Acer TravelMate 803LCi som mest for pengene. Lenke til kommentar
tombola Skrevet 30. mai 2003 Rapporter Del Skrevet 30. mai 2003 Jeg vill kanskje sett på en Dell D800. Har testet en slik en og de er ganske ok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå