Gå til innhold

Bruker Windows 7 mer strøm enn Windows Xp?

Victorawrr

Anbefalte innlegg

Har en HP Pavilion dv6000, den fryser seg greit ofte med Windows 7 64bit. Vet at grunnen er dårlig/slitt batteri.

Hadde det hjulpet om jeg installerte Windows XP 32bit istedet?

På forhånd takk

Endret av Victorawrr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen software bruker strøm - men noen programmer er mer krevende enn andre - og indirekte bruker mere strøm pga økt ram., prosessorbruk, vifter ol. Windows 7 64-bit er uegnet for din maskin ja - ihvertfall uten mer ram. W7 64-bit er mer krevende enn WXP. Du har kanskje en sliten harddisk, og sletting ol oppgradering av harddisk kan kanskje hjelpe?

Jeg ser at gjennomsnitt tap av batteritid Xp vs W7 er 47 minutter. Dette kan variere og noen mener at W7 krever mindre - men gjennomsnittstap tyder på økt strømbruk...

Endret av jornboss
Lenke til kommentar
Jeg ser at gjennomsnitt tap av batteritid Xp vs W7 er 47 minutter.

... gitt at det er en "netbook" vi snakker om. Andre forsøk gir alt fra "ingen forbedring" til noe mer, men jeg har enda ikke sett noen som har "påvist" en reduksjon. Jo bedre og nyere maskinen er, jo bedre er de nye rutinene for utnytting av batteriet (visstnok).

Men jeg skal også teste min Kohjinsha SA100 netbook med Windows 7. Den har faktisk ca. 8.5 timer batteritid med Windows XP. Så får vi se om den klarer å holde det med Windows 7. Håper jo det, men kun tiden vil vise hva som er riktig...

Lenke til kommentar

Har en HP Pavilion dv6000, den fryser seg greit ofte med Windows 7 64bit. Vet at grunnen er dårlig/slitt batteri.

Hadde det hjulpet om jeg installerte Windows XP 32bit istedet?

På forhånd takk

Hvis du vet at grunnen er fysisk feil i maskinen (dårlig batteri), så er det vanskelig å se at installasjon av annet operativsystem skal kunne avhjelpe det noe særlig på sikt.

Lenke til kommentar

Strøminnstillingene er satt til balansert. Jeg har 3GB ram, nylig oppgradert. Men pcen er ca. 3 år gammel, funker helt supert. Har hatt Windows 7 64bit en stund og det har funket bra inntil dette.. Har hatt et problem det siste halvåret (uansett opprativsystem), hver gang jeg starter pcen, lyser alle lysene, men skjermen holder seg svart. Så starter den på nytt etter ca. 15-20 sek, og etter et par ganger, skrur den seg på. Men når jeg installerte Windows 7 startet den å fryse etter 5 min. Jeg skylder fortsatt på batteriet. Har ikke spesielt lyst til å kjøpe et nytt til 600,- hvis jeg bare kan installere XP. Trenger ikke å redde noen filer eller noe.

Lenke til kommentar
Har hatt et problem det siste halvåret (uansett opprativsystem), hver gang jeg starter pcen, lyser alle lysene, men skjermen holder seg svart. Så starter den på nytt etter ca. 15-20 sek, og etter et par ganger, skrur den seg på.

Da er det nok noe annet en batteriet som feiler den.

Om maskinen min hadde oppført seg sånn så ville jeg ha sendt den inn til service.

Men da må du nesten ha garanti.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...