Gå til innhold

Strøm i Norge og USA

JaNettopp

Anbefalte innlegg

Skal på skoletur til USA og da må jeg ha med meg diverse ting som mobil, kamera osv. men disse buker strøm og må lades etter en stund.

Her i Norge har vi 230V og 50 Hz, mener å ha lest at USA har 120V og 60 Hz.

Da trenger jeg vel en slags omformer, men hvor får jeg tak i det??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det mulig jeg er litt glemsk her, men jeg mener du ikke trenger en omformer for strømmen. Du trenger en adapter for kontakten. Men siden det er pc-er osv som har sånne hva da..transformatorer..heheh, ladere da, så slipper man å bekymre seg om det med forskjellig Volt. Siden det er mindre altså.

Lenke til kommentar

Dei fleste ladere tar i dag 100-250V 50/60Hz, men for sikkerhetsskuld kan du godt sjekke det du vil ta med deg at det står på laderen.

I den enklaste form. Har du ladere utan jord treng du ikkje meir enn den.

41-679-00800_bild6_reiseadapter_usa_to_europa_henri-de.jpg

Ein multisak som kan brukast både her og der, har riktignok ikkje jord denne heller.

68884.jpg

Amerikanske stikkontakter ser sånn ut.

B%20plug.jpgA%20plug.jpg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Bare for å presisere litt: i utgangspunktet trenger du en omformer for bruk av utstyr tilpasset norske forhold, men svært mange ladere er bygget for å håndtere både europeiske og amerikanske forhold. Sjekk laderne på det utstyret du har – ofte vil det stå at 100-240V og 50-60Hz er ok.

WheelMan: UK har andre plugger, men samme spenning som Norge (ca. samme, i alle fall). USA har 110.

Så jeg kom etter noen gode svar her, men lar det stå likevel ...

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...