Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamentips i automatiseringsfaget AUT4002, hva bør jeg lese.

Anbefalte innlegg

Fasit:

1a)

1. HMS

2. Risikovurdering

3. Historikk på utstyret

4. Trykkpumpe

5. Sløyfemåler (loopcalibrator)

6. Temperaturmåler

7. Dokumentasjon

8. Nødvendig verktøy

1b)

1. Arbeidstillatelse

2. Eventuell merking av området

3. Eventuell sikring av området

4. Visuell inspeksjon av utstyr

5. Kontroll av ventiler. M/uten håndterminal

6. Skrive ut eventuell tilstandsrapport på utstyret

7. Kontrollere regulatorer med logg av inn- og utgang

8. Lage tilstandsrapport på utstyret

9. Kontrollert temperaturmålarane

10. Laget dokumentasjon jf. 5-punktsregelen (0 %, 25 %, 50 %, 75 % og 100 %)

11. Kontrollere Dp-cellen FT-302

12. Laget dokumentasjon jf. 5-punktsregelen (0 %, 25 %, 50 %, 75 % og 100 %)

1c)

Vedlikehold:

1. Utføre vedlikehold i henhold til datablad/dokumentasjon for utstyret ¿ benytte foto/video som dokumentasjon av fysisk tilstand.

2. Kontroll av ventiler. M/uten håndterminal. Skrive ut eventuell tilstandsrapport på utstyret.

3. Kontrollere regulatorer med logg av inn- og utgang. Lage tilstandsrapport på utstyret

4. Kontrollere temperaturmålerene. Lage dokumentasjon jf. 5-punktsregelen (0 %, 25 %, 50 %, 75 % og 100 %)

5. Kontrollere Dp-cellen. FT-302. Lage dokumentasjon jf. 5-punktsregelen (0 %, 25 %, 50 %, 75 % og 100 %)

6. Registrere alle avvik i utstyrsjournalen for utstyret. Vedlikeholdsprogram.

Vurdering av besvarelse:

1a): 2), )arbeidstillatelse

1b): 9), 11), 5), 7),

1c) 1)

1d) Middels god kjennskap til temaet.

2a) Middels god kjennskap til temaet.

Karakter: 3

Her er svaret lærern gav meg. Latterlig karakter egentlig. De fleste i klassen fikk 3 og da fikk de en annen lærer til å rette prøven sin. Da fekk de fleste 4 og 5.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, det skulle vært interessant og sett spørsmålene.

Synes fasiten ellers ser veldig "bred" ut mens det liksom mangler litt "dybde" og kanskje også presisering.

For eksempel

1.b.5: Hva slags "håndterminal" er det snakk om ?

1.b.7: Hva slags "logg" er det snakk om ?

1.b.9 og 10: Dette ser jo ut som en kalibrering. Hvorfor bør/skal man kalibrere ? Må man ikke da beskrive hvordan denne kalibreringen skal skje ?

1.b.11 og 12: Ser også ut som en kalibrering. Bør man ikke utdype litt her ?

1.c ser ut til å inneholde de om lag tilsvarende problemstillingene.

Hva med å legge ut litt mer om de spørsmålene som dette er svarene til ?

Har ellers forsøkt å "mekke" en webside med litt om/fra automasjonsfgaget: http://www.elfag.info

Det er sikkert noen (mange) feil så jeg vil være glad for koreksjoner.

:-)

Endret av arne22
Lenke til kommentar
Synes fasiten ellers ser veldig "bred" ut mens det liksom mangler litt "dybde" og kanskje også presisering.

http://www.elfag.info

Enig.

Veldig bra tiltak med nettsiden ! Savnet en slik side ekstremt da jeg utdannet meg innen automasjon- og det er alltid fint å ha en side der man kan gå inn å kikke litt. Det er for få av dem !

Lenke til kommentar

http://www.elfag.info

Enig.

Veldig bra tiltak med nettsiden ! Savnet en slik side ekstremt da jeg utdannet meg innen automasjon- og det er alltid fint å ha en side der man kan gå inn å kikke litt. Det er for få av dem !

Fint, viste ikke om noe sånt heller. Greit og ha og lese på så ut som mye bra info.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Ok, kan da går jeg igjennom den slik jeg ser det.

Oppgave 1.

a) Planlegg arbeidet med hovedvekt på arbeidsoppgavene, nødvendig utstyr og materiell samt HMS.

Av materiell så trenger vi en temperaturkalibrator eller en temeperatur referanse. Det er viktig at om man skal bruke en temperatur referanse, så må den være mer nøyaktig enn selve temp transmitteren. Man trenger også en loop kalibrator for signal simulering. Du ser også at man bruker en DP celle over en måleblende, så da trenger man en pumpe som kan simulere trykk. Jeg ville også tatt med en loop måler. I tillegg til dette så kommer selvfølgelig alt av håndverktøy.

HMS delen så kan du få med basis verneutstyr (hørselvern, vernesko, hjelm, hansker, dress). Jeg vet ikke hva slags medie som går i røret, om det er tilsatt noe eller hva slags trykk det opererer på. Man nevner dog bare at man får prosessoperatør til å klargjøre anlegget for vedlikehold.

I planlegging så lager man også en arbeidstillatelse,dokumentasjon/parametere og finne nødvendige tegninger. Jeg ser at læreren din skriver historikk på utstyret, men det er ikke alltid man har det så fint at man kan finne ut alt som har skjedd med utstyret opp igjennom tiden. Slik jeg erfarer så finner man kun historikk på utstyr som har blitt byttet eller skapt store problemer tidliggere. Jeg ser også at han har skrevet risikovudering, men man har alltid en kontinuerlig risikovurdering når man arbeider. Man kan ikke alltid forutse alt som kommer til å skje under en jobb.

b) Forklar hvordan du ville gjennomført de nødvendige arbeidsoppgavene for kontroll og vedlikehold av sløyfe 302. Tegn skisser og forklar

Det første jeg ville gjort var å sørge for nødvendig bypassing.

TT: Bruke en kalibreringsovn og måle signalet Temp.transmitteren gir. Her kan man bruke en HART Kommunikator. Bruker man ovn har man også muligheten til å se linearitet og Hysterese. Bruker man en temperaturmåler må man sammenligne temp i display/kontrollrom med det man leser av, selv om det ikke akkurat er noe jeg ville skrevet på en prøve.

FT: Bruke en pumpe til å se at dp cellen har en linær måling. Man kan bruke 5 punktsregelen, men man ser egentlig forløpende om dp-cellen er galen da man har ett display på pumpen. Jeg ville også sjekket eventuelle alarmgrenser om det finnes.

Kontroll av ventil så må man nesten bruke en pumpe og pumpe opp trykk iht data som står merket på ventilen. Det skal stå bench set, altså hvilket trykk ventilen opererer på. Nå skriver læreren din at man bruker håndterminal på denne jobben, men slik jeg ser det så blir det litt vanskelig. Det ser ut som en vanelig I/P omformer og ikke en kontroller, slik som PCV-301 har. Man har derfor ikke noe tilbakemelding fra ventilen slik jeg ser det

Ser at læreren din skriver arbeidstillatelse på denne oppgaven, men det mener jeg på at man allerede har skrevet i planleggingsfasen. Merking av området (trøkkløst/ventil ut av posisjon ved isolering) burde være prosessteknikers ansvar, men det gjør ikke noe at man sjekker eller gjør det sammen med operatøren. Det er dog viktig å nevne dem ettersom det er de som kontrollerer alt arbeidet på området og de skal vite hva som skjer. Sikring av området er kun nødvendig om det er farlig medie, eller at det f.eks er arbeid i høyden. Kan dog ikke se noe om det i oppgaven.

Når det kommer til selve kaskade reguleringen så har jeg desverre vært lite borti slikt og kan lite tips og triks der. Når det kommer til logging av regulator så er det noe jeg gjør svært lite, men regner med er selve skjermen der man se skal/er/prosess verdier. Når man tester transmitterene så vil man nødvendigvis ha samme signal på inngangene til regulatoren, men man kan jo alltids simulere et signal og se at prosessvariablene er riktige på regulatoren. Er verdien blir jo outputen, så man kan egentlig ikke annet enn å f.eks ta en sprang-svar test (mener at det er det som det heter) der man forandrer Skal verdien og se at Er verdien følger. Parametersetting ville jeg holdt meg langt unna, spesielt på en kaskaderegulering.

c) Hvordan ville du dokumentert kontroll og vedlikehold av sløyfe 302.

Dette er egentlig et litt tullete punkt. Det blir omtrent en repetisjon av oppgave b. OM det eventuelt hadde vært noe feil med utstyret så hadde jeg brukt noe vi kaller notifikasjoner. Altså om noe må byttes eller modifiseres. Er det for store avvik på utstyret så utbedrer man feilen eller bytter det. Man kan skrive litt historikk om det også. Jeg tar dog aldri bilder av en jobb jeg har gjort der det har skjedd noe spesielt. Jeg kan ta bilder om det er noe som er vanskelig å forklare.

Er litt snaut med tid nå, så kan ta ventilen i morgen. Har skrevet generelt nå, så man kan alltids gå dypere. Håper også det ikke ble alt for galt. Var ikke helt klar for eksamen i dag ;)

Endret av Vegpeg
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...