Solid Edge Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Hei Til uka har jeg eksamen i Automatiseringsfaget (AUT4002) og lurer på om det er noen som har noen gode tips til hva jeg bør lese om, eventuelt andre eksamens tips. Jeg får i morgen forberedelses papirene og med meg på eksamen får jeg 2 A4 sider med notater. Hva bør jeg notere? På forhånd takk Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 I den forberedende delen står det at følgende arbeidsoppgaver skal utføres: - Kontroll og vedlikehold av reguleringssløyfer. - Ombygging av lokalt plassert styrepult ved grønnsaksinntak. - Ny mateskrue for inntak av grønnsaker. Oppgaven handler om produksjon av bær og grønt, i hovedsak koking og tørking av erter, purreløk og gulrøtter. Vi har fått utdelt flytskjema for tørkeanlegg til grønnsaker. Styrestrømskjema og hovedstrømskjema, men det virker noe mangelfullt. Blant annet referer den til ikke eksisterende komponenter. Flytskjema Hoved- og styrestrømskjema Close-up av sløyfe 302 regulering av tørketemperatur Seteventil Flytskjema av inndampere Lenke til kommentar
V_B Skrevet 24. november 2009 Del Skrevet 24. november 2009 Heisann. Jeg ville nok sett litt på prosessoptimalisering, spesielt Kaskade, foroverkobling og bakoverkobling. Disse pleier å være gjengangene på eksamener. Jeg ser også at du har fått en seteventil. Det kan jo hende du får en ventilservice oppgave også ? Øv deg på å huske hva du må gjøre om du f.eks må skifte plugg eller skal ha inspeksjon av sete. Det du også burde ha i bakhode er at sensorene gjerne vil at du skal skriver alt du gjør i detalj, slik at de ser at du har forståelse for det. Skulle det være noe du lurer på så må du bare spørre Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 24. november 2009 Forfatter Del Skrevet 24. november 2009 (endret) Har en liten mistanke om at det blir spørsmål om motoren på første figur. Ettersom det er et ampere meter koblet til der. Mulig at på prøven nevnes det at det er blitt oppgitt feile verdier på amperemeteret. Kaskaderegulering tror jeg ikke vi får, men skal lese litt på det ettersom jeg har glemt alt om det. (litt tungt når det står med ganske heavy tekst i boka.) foroverkobling og bakover kobling har vi ikke hatt noe om, så det blir nok litt leing om det å. Service av seteventilen tror jeg i stor grad at vi får noe om. Læreren vår mente også at vi ble å få om pls, ettersom det står i den forberedende delen: "Ombygging av lokalt plassert styrepult ved grønnsaksinntak." Må nevnes at det var litt av et sammentreff at du har rosemount som nick her. I oppgaven er det nemlig en dp-celle med navnet rosemount 1151. Endret 24. november 2009 av Solid Edge Lenke til kommentar
V_B Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Må nevnes at det var litt av et sammentreff at du har rosemount som nick her. I oppgaven er det nemlig en dp-celle med navnet rosemount 1151. Det har seg slik at jeg når jeg satt å skulle velge kallenavn så var jeg så uorginal at jeg ikke klarte å finne på noe. MEN, det stod nemmelig en Rosemount transmitter rett foran meg på pulten, og vips Når det kommer til motoren så er det fullt mulig at du får noe spørsmål om den, men jeg tror ikke du vil få særlig mye. Det er som regel elektrikere som jobber med slikt. Jeg tror nok at du skal høre på læreren din når det kommer til PLS programmeringen. Det virker logisk. Ser for meg kanskje noe ladder programmering ? Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 Oppsumering av eksamen: Oppgave 1: Kontroll og vedlikehold av sløyfe 302. Fokus på utstyr, HMS og planlegging. Kontroll og vedlikehold av seteventil Pluggen visste seg å være gåen, men skaden var minimal så oppgaven sa vi skulle dreie bort skaden. Altså den handlet om dreing. Oppgave 2: Lage PLS styring til pumpene og koble til et touch display. Legge inn funksjoner som akustisk og optisk alarm. Temperatur loggføring i div kammer. Oppgave 3: Fikk vi beskjed om at det skulle installeres en ny mateskrue. Hvor vi skulle dimensjonere og dokumentere kobling og lignende. Vi skulle i tillegg ta hensyn til at det skulle kobles mens anlegget var i drift. Min erfaring: Oppgave 1 går greit unna hvis man er litt kjent med slike anlegg. Oppgave 2 var ganske urimelig med tanke på at vi ikke hadde hatt noe om analogeinnganger på PLS'en. Jeg skreiv istedenfor om noe annet lignende: Exomatic. En slags styring via PC, hvor man lager interfacen selv. Oppgave 3 var meget vanskeli å skjønne hva de mente med. Jeg skrev en del om kobling med strøm på og litt om HMS. Var egentli ikke noen utregninger eller annet lignende vi kunne gjøre på denne oppgaven. Du for ha tak for hjelpen så håper jeg denne tråden kan være til hjelp for kommende eksaminanter. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Var det kun mateskruen som skulle byttes eller var det en ny motor som skulle drive den også ? Jeg ser poenget ditt om oppgave 2. Det er vanskelig oppgave om man aldri har jobbet med analog signalgivning og ikke har et program man kan bruke som eksempel. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 26. november 2009 Forfatter Del Skrevet 26. november 2009 (endret) det var en helt ny del av systemet så det skulle brukes ny motor også. Endret 26. november 2009 av Solid Edge Lenke til kommentar
Karlmval Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Vi skal ha heildagsprøve i Automasjon imåren og vi har fått akuratt det samme forberedelsehefte du har. Har vert til stor hjelp denne tråden:) Lenke til kommentar
V_B Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Du må bare stille spørsmål om det er noe ved oppgaven du lurer på Lenke til kommentar
Karlmval Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Oppgave 2: Lage PLS styring til pumpene og koble til et touch display. Legge inn funksjoner som akustisk og optisk alarm. Temperatur loggføring i div kammer. PLS styring til pumpene er grei. Alarmen kobler du vel til analog med 4-20mA, slik at alarmen er av når den har 4 mA og på når den har 20mA visst ikke eg er helt på vidda nå? Touch displayet kobler du vel til i midten på plsen med en datakabel? Er vertfall slik vi har gjort det på skolen. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Om du ønsker alarmer så bruker du bare de digitale utgangene. Det er temperaturfølerene (f.eks PT100) som er koblet til inngangene som bestemmer når disse alarmene skal aktiveres. Har du vært noe borti analog pls, mtp setting av alarmer o.l ? Oppsett av display kan være litt forskjellig, men jeg ville tegnet oppsettet på arket. Altså hvordan menyene ser ut. Så ville jeg forklart at jeg lagret de analoge verdiene i f.eks minne integer (integer:verdi) og hentet dem opp på displayet via minnet der de var lagret. Endret 1. desember 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
Karlmval Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Har vert så vidt innom analog pls, men har ikke drivet med å sette alarmer og sånt. Har bare koblet den opp mot et program som kallest e-view og lest av litt verdier og sånt. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Har vert så vidt innom analog pls, men har ikke drivet med å sette alarmer og sånt. Har bare koblet den opp mot et program som kallest e-view og lest av litt verdier og sånt. Kan gi ett eksempel på hvordan det kan fungere. En PLS inngang har en oppløsning (vet ikke om du har hørt om det). Om din PLS f.eks har x-bit oppløsning så vil det si at den kan dele 0-20mA signalet opp i x-antall verdier (bit). La oss da si at vi har en 12 bits analog inngang på PLS`en vår. Jeg kan da finne ut at 12 bit = 2^12 = 4096. (bit er binært, altså 0 og 1. Dermed tar vi tallet 2 og opphøyer det i antall bit oppløsning) Jeg kan dermed dele mitt 0-20mA signal inn i 4096 verdier. Jeg kan nå regne at min 1mA kan deles opp i (4096/20 = 204,8 bit.) Altså 1mA tilsvarer 204,8 bit. Nå står jeg fritt til å sette alarm grenser inni PLS`en. Ønsker du f.eks en alarmgrense på 14mA, så vet du at 14*204,8 = 2867,2 bit. Når du vet hvordan du omgjør det analoge signalet til ett digitalt (bit er digitalt signal, altså 0 eller 1) så står du fritt til å sette alt av alarmgrenser eller sammenligninger som du ønsker. Eksempel på alarmgrense: Du har en logisk port som heter Greater equal (Mer eller likt). Denne kan betraktes som A >= B. Man begynner med å programmere PLS`en slik at den vet at 0-20mA = 0-4096 bit. Man bestemmer så at det analoge signalet skal legge seg i ett minne på PLS`en. La oss kalle minnet vårt for MI-4. (Memory Integer 4 = Minne verdi 4). Jeg programmerer det nå til at A på Greater Equal porten min skal være MI-4. Jeg setter B til en vilkårlig verdi som jeg ønsker at PLS`en skal sende ut en alarm på. La oss f.eks bruke 2867,2 bit. Porten vil da fungere som at MI-4 >= 2867,2 bit. Når MI-4 blir høyere enn 2867,2 bit så vil man sende ett signal ut på en utgang som vil trigge en alarm. Dette ble kanskje fryktelig mye og dårlig forklart, men det er ett eksempel på hvordan analog lagring av verdier og setting av alarmgrenser fungerer. Om det var noe mer så må du ikke være redd for å spørre Endret 1. desember 2009 av Rosemount Lenke til kommentar
Karlmval Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Takker for ett veldig utfyllende svar. Ser at du har veldig god peiling på dette. Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Er det mulig om du kan poste evt feedback fra lærern? Lenke til kommentar
Captn Jack Yarr'ow ! Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Hmm mye spennende og nytt her ja Ferdig med 1.termin vg2 auto, har enda ikke lært noe om regulering... Hitill har bare vært repetisjon fra vg1. Burde jeg ha vært gjennom mer? Føler ikke at jeg halveis i vg2 skal sitte og koble dreieretning av motor lissom, burde sittet og lært om reguleringssløyfer? Lenke til kommentar
Karlmval Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Er det mulig om du kan poste evt feedback fra lærern? Hva mener du med det? Hva han skriver til meg når jeg får igjen heildagsprøven? Lenke til kommentar
Solid Edge Skrevet 7. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2009 Det eller hva han syntes om oppgavene og hvordan dere skulle løse dem og slikt.. Lenke til kommentar
Karlmval Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Får igjen prøven imårra mest sannsynlig, så skal skrive det da. Edit: Viser seg at vi ikke får igjen prøven etter nyttår-.- Endret 21. desember 2009 av Karlmval Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå