Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har et par utfordringer i jobben min. En av dem er hvordan jeg skal løse backup-problematikken på 2 av mine mindre lokasjoner.

De har ingen server der i dag, og det er heller ingen backup av dokumenter eller lignende.

Når det gjelder backup, så jeg for meg følgende:

Synkronisering av mine dokumenter mot en sentral lagringsenhet, server, NAS eller lignende.

Gjerne et fellesområde for brukerne.

Min utfordring er for eksempel å få backup ut av huset. Å ha en backup / sentral lagring er ingen vits dersom det skulle skje en brann.

Dette er egentlig steder jeg ikke er på til daglig, slik at vedlikehold og ettersyn er ikke noe som jeg kommer til å prioritere veldig høyt, med tanke på begrenset tid.

Noen anbefalinger på hva jeg skal gjøre med tanke på backup på disse to lokasjonene? Server / NAS eventuelt andre løsninger?

Skal helst ikke være for dyrt heller :-)

Trik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk ut Carbonite, vi bruker det som løsning hos oss. Realtimebackup av hele serveren til leverandør i USA. Vi vurderer å skaffe enda en leverandør, slik at to applikasjoner kjører slik backup parallellt til to forskjellige "skyer".

Carbonite koster rundt 50-100$ i året, så ikke dyrt i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Siden du ikke allerede har felles lagring, så vil jeg anbefale et backup program, som f.eks Druvaa.

Installer klienten på alle pc'ene og de starter synkronisering mot en av serverene dine over nettet.

Du kan også sende en liten config fil på mail etter at det er installert til brukerne, da slipper du å sette opp noe på klientene.

I tillegg så slipper du litt av tiden det tar å ta restore, da kliente kan gjøre det selv.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1137156

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
På tide å tone ned egenreklamen litt synes jeg :)
Tull!! TS ber om råd til backup. Da er det ikke noe galt i drive med "reklame" så lenge det vil gi TS det han ber om. "Reklamereren" har jo ikke akkurat startet en egen tråd for å reklamere.

-1 til Moderator.

Takk for tilliten kaffenils! Det er vanskelig og hjelpe folk på dette forumet noen ganger, nettopp fordi mye blir sett på som "egenreklame". Jeg har dog hjulpet mange her og faktisk fått et par IM om at det er flott at jeg kan bistå med både nyttige og ofte gratis hjelp. Jeg har også prøvd og ikke promotere meg selv eller arbeidsstedet mitt (som forøvrig er et knall firma *kremt*).

Men når folk direkte spør etter konkrete forslag til tjenestetilbydere, ser jeg ingen feil i og nettopp svare folk på dét...

Jeg synes moderatorer gjør en flott jobb og luker vekk mye tull og tøys, men noen ganger er dere litt for strenge... :innocent:

Lenke til kommentar
På tide å tone ned egenreklamen litt synes jeg :)
Tull!! TS ber om råd til backup. Da er det ikke noe galt i drive med "reklame" så lenge det vil gi TS det han ber om. "Reklamereren" har jo ikke akkurat startet en egen tråd for å reklamere.

-1 til Moderator.

Helt greit å linke til innleget om crashplan. Det er informativt og nyttig for tråden. Å henvise til sin hjemmeside med et produkt som selges er ikke greit. Jeg kunne sikkert utdypet dette litt bedre, men om du ikke ser forskjellen så kan vi gjerne ta en diskusjon om det på PM :) Endret av enden
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en bunsj med kunder som bruker OBC og stort sett er fornøyd med det. Der kjøper man en kvote og fordeler den på så mange klieter og backupjobber man ønsker, så det er rimelig fleksibelt. Prismessig er det ikke så ille heller for en normalt kvote, men hvordan de ligfger i markedet vet jeg ikke.

Jeg har også en partner som har begynt å levere online backup. Tjenesten er ny, så jeg kjenner ikke detaljene eller hvem som kommer til å selge dette i Norge ut over eventuelt mitt firma på sikt. Jeg har i alle fall stor tro på produktet, og de eier Virus 112, så det er mulig å ringe dem for å forhøre seg.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...