christianb Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Jeg har fått et veldig mystisk problem med min bærbare Compaq datamaskin. I går kveld så var den påslått som vanlig, men jeg gjorde noe annet og brukte den ikke da. De eneste aktive programmene var to Firefox-vinduer (Facebook og Yahoo mail) og Chess Titans (fra Microsoft). Men så så jeg tilfeldigvis bort på PCen, og da var bildet på skjermen plutselig borte. Istedenfor hadde det kommet masse skjeve streker og masse blått, grått og lillafarget surr. Jeg prøvde Ctr+Alt+Del, men det skjedde ingenting. Så da holdt jeg påknappen inne i fem sekunder for å slå PCen av. Jeg ventet et halvt minutt, og slo den på igjen. Men da ville den ikke starte. Den går i noen få sekunder, kanskje fem. Da lyser det alle steder det skal lyse, og vifta starter opp. Men så slår den seg av. Alle lys slokner og vifta stopper igjen. Deretter slår den seg på igjen med en gang, og sånn fortsetter det i det uendelige. Helt til jeg tvinger den av igjen ved å holde påknappen inne. Noen som vet hva som kan være feil? Det virker som om ikke engang BIOS klarer å starte opp, og det er første gang jeg har opplevd noen gang. Vanligvis så står det COMPAQ på skjermen med rød skrift med en gang jeg slår PCen på, men nå er skjermen bare helt svart. Det kommer heller ingen lyder. Har aldri hatt noen problemer med denne maskinen tidligere. Den er 2,5 år gammel. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Kanskje noe blir for varmt inni der, enten CPU eller skjermkort prosessor (GPU), da vil den skru seg av. Du kan jo åpne den og sjekke om det er mye støv ved luftinntak osv. Alternativt har enten CPU, RAM eller GPU avgått med døden, mest sannsynlig GPU'en siden du ikke får bilde i det hele tatt. Lenke til kommentar
joppzter Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Hadde nylig et lignende problem med Dell xps laptop. Skjermen ble fylt opp med masse vertikale streker i forskjellige farger og endte opp etter 500 restarts med en svart skjerm. Ringte dell og fant ut at det var en produksjons feil på minnet til skjermkortet. Fikk repratør på døra som bytta hovedkort(skjermkort) gratis. Dette hjelper deg kanskje ikke så mye, men hørtes ut som symptomene var ganske så like de jeg hadde. Endret 23. november 2009 av joppzter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå