Gå til innhold

Windows XP i Windows 7

Anbefalte innlegg

Kjører en Lenovo T61 med Win7Pro x64 som ble installert på en ny SSD.

Min gamle hdd med win xp sitter i en adapter i dvdrom-sloten. Denne kan jeg boote fra hvis jeg ønsker xp istedet.

Nå er det slik at jeg iblant har behov for mitt gamle oppsett (XP). Er det noen mulighet for å kunne boote opp min xp-partisjon mens jeg kjører win7? (uten å måtte reboote pc`en?

Vet det det er noe som heter XPMode i Win 7, men utifra det jeg forstår gjelder det programmer som installeres i Win7, ikke en hel partisjon.

Takknemlig for tips

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det går nok ikke.

Det man kan gjøre er å kjøre XP i en virtuell maskin. Se hva myhken2 skriver om VMLite: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1175388

Normalt betyr det at man må installere XP og programmer på nytt, i den virtuelle PCen. Har liten erfaring med dette selv, men lurer på om det er mulig å ta image av den XP partisjonen du har og kjøre den i en virtuell maskin.

Ser ut som VMware har mulighet for slikt: http://www.vmware.com/products/converter/

Lenke til kommentar
Hårek: Jeg kan bekrefte at VMware converter fungerer veldig bra i slike tilfeller. Du kan da lage en virtuell pc av din gamle installasjon, som kan kjøres i en virtuell pc i etterkant.

F.eks i VMware player, VMware server etc.

Spennende! Da har jeg plutselig planer for kvelden imorgen;)

Takk for tipsene, boyz. Skriver tilbake med resultatet.

Endret av bongachalla
Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått prøvd programmet, men kan ikke se å lykkes.

Jeg starter opp PC med winxp på egen disk i adapter i DVD-sloten. Installerer så VMWare Converter og lager en VMPlayer virtuell fil på 12GB. Min harddisk er på 100GB og jeg justerer ned størrelsen til 20GB (har også prøvd fullt 100GB uten suksess). Lagrer filen på min SSD 128GB (jeg kobler til med usb)som har WIN7 x64 installert.

Deretter installerer jeg SSD i pc'en hovedhdd-slot. booter opp som normalt. Kjører VMPlayer og finner fram til virtuelle pc'en og kjører denne. På innstillinger reserverer jeg 800MB RAM samt endrer ikke prosessorer (2 stk). Ved oppbooting får jeg følgende feilmelding (se bilde).

Jeg forsøker å endre alle innstillinger, endrer til 1-cpu. Endrer på RAM. Justerere HDD-størrelse med samme (mislykkede) resultat. Forsøkt også SafeMode. Har også forsøkt å lage en virtuell fil med Acronis, men denne klarte ikke WMplayer å lese. Noen tips? Myhken2?

Maskinen er en Lenovo T61 T7500 C2Duo 2.2Ghz med 2GB RAM

post-121972-1259677354_thumb.jpg

Endret av bongachalla
Lenke til kommentar

Merkelig, og det er på den samme pcen? Eller kjører du den virtuelle pcen på en annen pc?

Om det er en OEM lisens som er BIOS styrt, eller om den er noe spesiell hardware kan du få blåskjerm når du prøver å starte den virtuelle pcen på en annen pc.

Men på den samme pcen skulle det fungere.

Bare for sikkerhetsskyld, prøv VmServer, den er gratis. Men tror det handler om noe i selve konverteringen.

Prøv å se litt på forumene til Vmware, bare for å se der.

Lenke til kommentar
Merkelig, og det er på den samme pcen? Eller kjører du den virtuelle pcen på en annen pc?

Om det er en OEM lisens som er BIOS styrt, eller om den er noe spesiell hardware kan du få blåskjerm når du prøver å starte den virtuelle pcen på en annen pc.

Men på den samme pcen skulle det fungere.

Bare for sikkerhetsskyld, prøv VmServer, den er gratis. Men tror det handler om noe i selve konverteringen.

Prøv å se litt på forumene til Vmware, bare for å se der.

Det er eksakt samme pc. Virtuell T61 XP kjøres i T61 Win 7. Nå skal det sies at min xp ikke er helt "lovlig", men fint kunnet oppgradere i winupdate. Min Win7Prox64 er hentet fra MSDNAA etter din oppskrift (takker og bukker)

Skal forsøke VMServer som neste. Dernest fora. Takk igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...