Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Overføre filer mellom pcer i forskjellige byer


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er dessverre ikke noe expert på dette området. Jeg ser for meg et oppsett hvor en pc som befinner seg i en annen by, kan ta direkte kontakt med min pc og hente ned filer. Kan gjerne være passord beskyttet.

 

Finnes det "oppskrift" på hvordan gjøre dette på en enkel måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg bruker logmein.com for å fjernstyre og flytte filer mellom forskjellige maskiner. Pro utgaven koster penger, men standard utgaven er gratis.

 

-T

 

Har logmein konto og bruker std utgaven. Slik jeg har skjønt det kan man kun fjernstyre pcen.

 

Fikk litt tid å sjekke windows live sync i lunsjen. Det lille jeg fikk med meg er at jeg må legge inn windows sync på den andre pcen noe a la Logmein. Poenget er at jeg har en drøss med familie bilder som familiemedlemmene gjerne vil ha kopi av. Kan f.eks min søster innstallere windows sync på sin pc og jeg invitere henne til å hente filer fra min pc?

Lenke til kommentar

En fordel med Opera Unite er at resten av familien din ikke trenger gjøre noe annet enn å trykke på linken du sender dem (pluss eventuelt passord du lager), de kan bruke sine egne IE eller FF nettlesere uten problemer.

 

Jobben din er å installere Opera 10.10 på maskinen din, legge filene i delemappen og sende ut linker til familien din. Ulempene er at dersom du lukker Opera på maskinen din er filene ikke tilgjengelig for familien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Poenget er at jeg har en drøss med familie bilder som familiemedlemmene gjerne vil ha kopi av. Kan f.eks min søster innstallere windows sync på sin pc og jeg invitere henne til å hente filer fra min pc?

Som nevnt over, prøv Dropbox. Du kan da legge bildene i ei mappe på maskinen din og sende noen linker til familie medlemmer. Disse vil se/hente bildene via linken (de trenger ikke ha dropbox så lenge det bare er bilder som skal deles), maskinen din trenger ikke være på heller siden bildene lagges på nettet av dropbox.

Lenke til kommentar

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og er derfor slettet. Vennligst ikke skriv i tråden med mindre det er relevant til trådens tema. Les gjerne punkt 1 i retningslinjene.

 

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på pm. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
Hamachi er vel også et veldig godt alternativ, et virtuell LAN på internett :)

 

Eller evt. en litt mer permanent og robust løsning via vanlig VPN som er støttet i windows.

 

Det fine med et VPN nettverk er at du kan gjøre en del ting slik som å spille av filer på direkten (gitt at forbindelsen er rask nok) uten å sette opp spesielle servere eller ha spesielle streaming formater osv. osv. Dessuten før du da den meget gode innebygde støtten for deling av filer som finnes for LAN (på alle OSene).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Hamachi er vel også et veldig godt alternativ, et virtuell LAN på internett :)

 

Eller evt. en litt mer permanent og robust løsning via vanlig VPN som er støttet i windows.

 

Det fine med et VPN nettverk er at du kan gjøre en del ting slik som å spille av filer på direkten (gitt at forbindelsen er rask nok) uten å sette opp spesielle servere eller ha spesielle streaming formater osv. osv. Dessuten før du da den meget gode innebygde støtten for deling av filer som finnes for LAN (på alle OSene).

 

-Stigma

 

Enig her, men anbefales da med fastip som kan koste.

Lenke til kommentar

Om du er ute å reise osv, kan det fort skape problemer. Om hotelet blokkerer porter osv.

 

Jeg har reist verden rundt og brukt TeamViewer. Slepper glatt igjennom alt så lenge du kan surfe. Du kan ta full kontrol over PCen, den har også FTP overføring osv. Meget lett å bruke. Fordel er at den kan du også koble til PCen i dens "inlogging" fase...dette har reddet meg mangen ganger når PCen hjemme måtte rebootes.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

støtter ideen om live sync.

 

i tillegg til at familien får tilgang til mappene du vil dele, så skjer dette

uten at de trenger å gjøre noe, alt blir kopiert over til deres maskin så lenge den

er på når du legger bilder i mappa på maskinen din.

 

I tillegg så får du jo sikkerhetskopi av bildene dine...

 

Jeg bruker live sync og synkroniserer bildene mine mellom laptoppen, serveren min, og en pc som står hjemme hos foreldrene mine, for å ha backup uansett om huset brenner ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...