Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Periodisk feil med spenning [LØST]

Anbefalte innlegg

Heisann.

Tenkte jeg skulle spørre her før jeg lufter lommeboka til verkstedene..

Jeg eier en 99' Hyunday Elantra 1.5. De siste par månedene har jeg hatt problemer av elektrisk art.

Problemet er følgende: når bilen går (den kan stå i ro eller kjøre) så lyser plutselig alt av lys opp som bare søren (hovedlykter, lysene i dashbordet etc). Jeg mister også noe motorkraft. Dette varer i 2-3 sekunder, men når lysene "normaliserer" seg så begynner tre lamper å lyse i dashbordet (ABS, airbag og håndbrems). Lysene fortsetter da å lyse til jeg stopper og starter bilen. Så lenge lampene lyser, fungerer ikke ABS'n (og sannsynligvis ikke airbag'ene heller). Det hender også at stereoanlegget kobler ut i 4-5 sekunder.

Jeg har kjørt noen dager med anlegget koblet helt ut (plukket av strømkabelen på batteriet), og cd-spilleren avslått, så problemet ligger ikke der.

Noen som har noen peiling om hvor jeg bør begynne å lete?

Endret av Izte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dynamo eller regulator, tipper jeg. Regulator er gjerne innebygget i dynamoen. Har du et dynamoverksted i nærheten koster dette ikke allverden å ordne, spesielt om du plukker ut dynamoen selv. Vil tippe en 4-800,- for å bytte det som er defekt. Som regel kan resten av dynamoen gå lenge ennå, så oftest holder det med å bytte børste/regulator-enheten. Alternativt må du bytte hele dynamoen, som koster 1.500-3.000,- for en byttedynamo, om du gjør arbeidet selv. Putter du bilen på verksted vil de "garantert" bytte dynamo med ny, og jeg vil tippe et sted mellom 3 og 6.000,-.

Selvsagt kan det være andre feil, men dette høres ut som dynamo. Vil anbefale deg å ikke bruke bilen før feilen er ordnet. Så høy spenning som dette kan ryke elektroniske komponenter, og det koster fort store summer.

Lenke til kommentar

Syns det høres veldig sannsynlig ut at det er dynamoen, så da skal jeg forsøke å fikse den så fort som mulig. Blir nok å ta den med innom et dynamoverksted, for en ny koster meg 3500 + bytte (med mindre jeg klarer det selv).Bilen skal få stå enn så lenge.

Tusen takk for tilbakemeldinger, alle tre! :yes:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...