jonlem Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Beklager, folkens, men jeg må ta fram slikt igjen. Hard EU-kritikk av norsk dyrehold - aftenposten Norske griser bor for trangt - dagbladet.no Sultne og skitne dyr, overfylte båser og syke kalver som ikke får hjelp: EFTAs overvåkingsorgan kritiserer Norge og Mattilsynet for manglende kontroll med dyrenes helse i norske fjøs. Dette er noe norske dyrevernsorganisasjoner har visst om og mast om i lang tid nå, men det ser ikke ut til at viljen til å gjøre noe med det har vært til stede. Er det kanskje slik at nå, når den fjerde statsmakt tar seg tid til å skrive om dette, så kan vi forvente at det faktisk skal skje en forbedring? Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Var på tide. Håper bare det skjer noen endringer. Mattilsynet virker både for fleksible på de reglene de har, samt reglene de må følge er alt for dårlige. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Jeg håper det blir det, men jeg tror egentlig ikke det. I og med at det kommer fra EU, tror jeg norske bønder, bondelobbyister og Bondepartiet (ja da, jeg vet at de har byttet navn..) vinkler det til at det er EU som er slemme og at de norske bøndene gjør alt riktig.. Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 ja la oss stemme EU, da blir alt bedre. kanskje vi kan lage lit mer plass til dyr ved å kvitte oss med noen mennesker også? Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 23. november 2009 Forfatter Del Skrevet 23. november 2009 Det er jo et paradoks da, er det ikke? Jeg har inntrykk av at veldig mange går rundt og tenker "vi er nå så flinke her i Norge, det er resten av verden det er noe galt med." Selv når det gjelder dyrehold. Til og med når "resten av verden" kritiserer Norge, og Norge viser seg å være ei sinke, er det fortsatt "resten av verden" det er noe galt med. Er vi så inngrodde og fastlåste? Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Nettverk for dyrs frihet har allerede kommentert dette @Twitter. Ble selv oppmerksom på denne artikkelen i går. Norge er en sinke på mange områder også dyrevelferd. Nå har riktignok EU kritisert Norge en rekke ganger for også andre forhold. Når det er sagt er det ikke mindre alvorlig av den grunn. Det er på tide at dyrevelferd blir splittet fra Mat-tilsynet og får sitt eget departement. Mat-tilsynet har for mange oppgaver og for lite prioriteringer per nå til å oppretteholde et akseptabelt nivå for dyrene. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Og det fortsetter Dette er ganske standard forhold for griser Skal vi få opp øynene? En gris som veier opp mot 85 kilo har krav på 0.65 kvadratmeter å leve på. Det er rundt en halv kvadratmeter for en gris på størrelse med en stor mann. Endret 25. november 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Og det fortsetter Dette er ganske standard forhold for griser Skal vi få opp øynene? En gris som veier opp mot 85 kilo har krav på 0.65 kvadratmeter å leve på. Det er rundt en halv kvadratmeter for en gris på størrelse med en stor mann. ....i EU altså. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 (endret) ....i EU altså. Ikke prøv deg. Fra forskrift om hold av svin; § 26. Spesielle bestemmelser for smågris, slaktegris og avlsdyr Fritt areal som er til rådighet i binger til avvente smågris og slaktegris/avlsgris som holdes i grupper skal være minst Levende vekt - m2 Inntil 10 kg - 0,15 10 - 20 kg - 0,20 20 - 30 kg - 0,35 30 - 50 kg - 0,50 50 - 85 kg - 0,65 85 - 110 kg - 0,80 Over 110 kg - 1,00 Et EU-problem? Helt sikkert, men så definitivt også et problem i Norge. EDIT For å utdype; Av begrenset plass og "fasiliteter" kommer begrensede muligheter til naturlig utfoldelse, som altså i stor grad kan føre til stereotypier og "dårlig" oppførsel. Halebiting og barbiting kan være et resultat av mangel på stimulans, og mangel på lete- og gravemuligheter. Endret 25. november 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Eksemplene fra din link er fra Sverige. Et EU-land altså. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Ja, for all del. Men da kan vi jo se bort fra det. Skjerp deg nå. Du fikk med deg at vi har tilsvarende regler i Norge? Når det kommer til dyrehold regnes Norge og Sverige som temmelig like. Endret 25. november 2009 av jonlem Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Ja, for all del. Men da kan vi jo se bort fra det. Skjerp deg nå. Du fikk med deg at vi har tilsvarende regler i Norge? Jau. Finner det bare hysterisk morsomt at man drar opp EU-kritikk som saliggjørende ovenfor Norge for å utføre litt selvpisk og vips...et eksempel fra Sverige gitt. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 (endret) ..og i samme artikkelen blir representanter for norske Dyrevernalliansen intervjuet, og det blir bekreftet at slike forhold har vi i Norge også. Tviler du på det? - Jeg er egentlig overrasket hvis dette forårsaker forundring, for dette er ganske standard forhold for griser. Jeg vært i flere grisehus som ser ut som dette, men også i grisehus som ser verre ut enn dette, sier Kleveland. Det er litt typisk norsk, spør du meg. "Nei, det er jo i sverige, det er jo milevis fra Norge" Endret 25. november 2009 av jonlem Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg har vært i mang et grisefjøs, og har enda til gode å se en gris jeg syntes så ut som den led noen nød. Hvordan mener dere at en gris da skulle hatt det om det er så ille i dag? De største grisene som blir nevnt her lever ikke lenge i sine båser før det bærer til slakteriet, så jeg ser virkelig ikke at det er så ille. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg har vært i mang et grisefjøs, og har enda til gode å se en gris jeg syntes så ut som den led noen nød. Hvordan mener dere at en gris da skulle hatt det om det er så ille i dag? De største grisene som blir nevnt her lever ikke lenge i sine båser før det bærer til slakteriet, så jeg ser virkelig ikke at det er så ille. Plukk&velg. Divide&conquer. Det er taktikken som brukes. Intet nytt under solen i så måte:) ..og i samme artikkelen blir representanter for norske Dyrevernalliansen intervjuet, og det blir bekreftet at slike forhold har vi i Norge også. Tviler du på det? Det er litt typisk norsk, spør du meg. "Nei, det er jo i sverige, det er jo milevis fra Norge" Og jeg har også vært i et grisehus der det ikke er slik. Så hvem skal du tro på? Hele poenget mitt var starten på tråden angående "selvpisk" der EU kritiserte Norge. Kan forsåvidt være riktig det, dog EU er ikke akkurat langt bak Norge i det de kritiserer. Som var mitt poeng. At du slår ut piggene på dette var forventet Dyrevernalliansen er en ideologisk part i saken i deres kamp at alle skal bli vegetarianere, ergo lukker jeg ofte mine ører når de ytrer seg. Vel jeg hører, men det går som regel kjapt ut igjen. Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 25. november 2009 Forfatter Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Jeg har vært i mang et grisefjøs, og har enda til gode å se en gris jeg syntes så ut som den led noen nød. Hvordan mener dere at en gris da skulle hatt det om det er så ille i dag? De største grisene som blir nevnt her lever ikke lenge i sine båser før det bærer til slakteriet, så jeg ser virkelig ikke at det er så ille. Akkurat. Du har ikke sett det selv, da må det være feil? Og for ordens skyld, hva vet du om hvilke behov svin har? Et ærlig spørsmål Men, det ville vært det samme om grisen levde i kun få minutter, det er like forbannet galt å mishandle den. Hele poenget mitt var starten på tråden angående "selvpisk" der EU kritiserte Norge. Kan forsåvidt være riktig det, dog EU er ikke akkurat langt bak Norge i det de kritiserer. Som var mitt poeng. At du slår ut piggene på dette var forventet Dyrevernalliansen er en ideologisk part i saken i deres kamp at alle skal bli vegetarianere, ergo lukker jeg ofte mine ører når de ytrer seg. Vel jeg hører, men det går som regel kjapt ut igjen. Greit, jeg skal medgi at førsteposten sånn sett kanskje ikke var fryktelig nøye gjennomtenkt, og nok en hel del påvirket av et til tider kanskje litt for sterkt engasjement i saken. Men så er det oppslagstavlen også da. Det er også greit at dyrevernalliansen kanskje sånn sett ikke er en svært objektiv part i slike saker, men hvem i alle dager skal man ellers støtte seg på? Mattilsynet gir tilsynelatende blaffen ("vi følger bare et altfor dårlig lovverk"), det samme med politikere (hvor var pelsfarmene i valgkampen?). Til sist har man en hel del mennesker på feks UMB som jobber med, studerer og forsker på dyrevelferd og -adferd hos både husdyr og kjæledyr. Min generelle oppfatning av dette miljøet er dog at de aller fleste er enige om at det står relativt halvdårlig til med velferden i norsk landbruk og i norske hjem, men en får ikke gjort noe særlig med det politisk - med det resultat at svært mange av både studenter og lærere/forskere heller engasjerer i dyrvernsorganisasjoner, som i dine øyne ikke bør lyttes til. Hvem skal man så lytte til? Endret 25. november 2009 av jonlem Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg har vært i mang et grisefjøs, og har enda til gode å se en gris jeg syntes så ut som den led noen nød. Hvordan mener dere at en gris da skulle hatt det om det er så ille i dag? De største grisene som blir nevnt her lever ikke lenge i sine båser før det bærer til slakteriet, så jeg ser virkelig ikke at det er så ille. Akkurat. Du har ikke sett det selv, da må det være feil? Og for ordens skyld, hva vet du om hvilke behov svin har? Et ærlig spørsmål Men, det ville vært det samme om grisen levde i kun få minutter, det er like forbannet galt å mishandle den. Igjen, at den blir mishandlet er det du som påstår, ingen fakta. Jeg er utdannet slakter/kjøttskjærer, så litt kan jeg om grisehold og hva slags behov den har, og det er ikke første gang dyrevernorganisasjoner påstår ting som ikke har rot i virkeligheten, så hvorfor tro dem denne gangen? Det finnes selvsagt tilfeller som er ille, men i det store og det hele er det bønder som tar godt vare på dyrene og levebrødet sitt. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Greit, jeg skal medgi at førsteposten sånn sett kanskje ikke var fryktelig nøye gjennomtenkt, og nok en hel del påvirket av et til tider kanskje litt for sterkt engasjement i saken. Men så er det oppslagstavlen også da. hehe. Ta det med et smil, noe du sikkert gjør. Det er også greit at dyrevernalliansen kanskje sånn sett ikke er en svært objektiv part i slike saker, men hvem i alle dager skal man ellers støtte seg på? Mattilsynet gir tilsynelatende blaffen ("vi følger bare et altfor dårlig lovverk"), det samme med politikere (hvor var pelsfarmene i valgkampen?).Til sist har man en hel del mennesker på feks UMB som jobber med, studerer og forsker på dyrevelferd og -adferd hos både husdyr og kjæledyr. Min generelle oppfatning av dette miljøet er dog at de aller fleste er enige om at det står relativt halvdårlig til med velferden i norsk landbruk og i norske hjem, men en får ikke gjort noe særlig med det politisk - med det resultat at svært mange av både studenter og lærere/forskere heller engasjerer i dyrvernsorganisasjoner, som i dine øyne ikke bør lyttes til. Hvem skal man så lytte til? Igjen bruker du betegnelse på tittel som argument eller lignende. Bryr meg nada om det er bonde (eller agronom som det så flott kalles) eller annen utdannet på stedet som ligger på feil side mhht jernbanen som du linker til pga deres tittel. Så ta nå din oppfatning om de som har vært gjennom umb og plasser der den skal tilhøre, det innerste mørke rom. Det er langt mer mangfoldig meninger der som alle andre steder. Jeg ser på hva de skriver/mener og får med det en oppfatning ut i deres mening. Dyrevernere som bruker "vern av dyr" som skalkeskjul for å fremme vegetarianisme har allerede forsvunnet på min "relevanseradar". Dyrevernsalliansen plasser jeg trygt i den kategorien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå