dan83 Skrevet 22. november 2009 Del Skrevet 22. november 2009 hei jeg har så og si hvert på fylla hver helg i de siste 6 årene, og siden jeg har vært student i 2 år nå, så har det også hendt at det har blitt en 2 dagers eller noen ganger også en 3 dagers. Jeg har derimot tenkt litt over dette og er redd for at jeg kan ha pådratt meg skader av alkohol inntaket mitt? Det er sjeldent jeg drikker meg helt dritings, men det hender at ting går litt "rundt" en liten periode. Jeg er også veldig sjeldent sikkelig fyllesjuk, siden jeg alltid spiser godt før og etter fylla. Er også verdt å nevne at jeg veier 90kg og må drekke en god del øl før jeg blir sikkelig påvirket. Eller så trener jeg den del styrke og er i helt ok form Men hva tror dere er muligheten for at jeg har redusert hjerne kapasiteten min og/eller egenskapene til leveren min. Har også hørt at nervesystemet og fordøyelsen kan ta skade. Håper virkelig ikke at jeg pådratt meg noen skader på noe av dette!? Jeg hadde vell kanskje merket noe hvis det var tilfelle, eller kan jeg muligens få symptomer senere i livet?Jeg kan jo trøste meg med at jeg moderate mengder med alkohol visst nok skal ha en positiv effekt på helsa(mot hjerte og kar sykdommer), men hva er moderate mengder for en som veier 90kg? Lenke til kommentar
HValder Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Tja, tatt i betraktning at alkohol i praksis er gift (høg toksisitet) er no muligheten absolutt tilstede, men dette varierar så mykje frå person til person at det er umogleg for nokon her på forumet å sei noko sikkert. Du må nesten bare ta deg ein tur til legen, eventuell hjerneskade er vanskeleg å måle, men leverskade o.l. har dei vel testar for. Lenke til kommentar
Winydancer Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 (endret) Tror det skal mye til (bortimot alkoholisme) for at du skal ta langvarig skade av alkohol. Sommerne f.eks var det fylla 4-5 dager hver uke i 2 månder før jeg krysset 18 og innså at det faktisk var mer logiske ting å bruke tiden på, men jeg går ut minst 3-4 ganger hver månde forsatt, og det er alltid en øl til fotballkampen enda det er Champions League i midtuken, eller Premier League i helgene. Har kompisser som drikker hardt (blackout-hardt) hver helg, og har vell holdt på i 5-6-7 år. Det er snakk om enormt oppegående gutter som går på alt ifra Juss, Informasjonsbehandling til journalistikk. Men å ta en test eller 2 på leveren kan nok ikke skade. Endret 23. november 2009 av Winydancer Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 Tror det skal mye til (bortimot alkoholisme) for at du skal ta langvarig skade av alkohol. Det er en myte at man må være alkoholiker for å få skader. Det holder med høyt forbruk over tid eller stadig drikking over flere dager (3 dager+). Man antar 10% av befolkningen har alkoholskader, og det er mer enn de 1-2% man antar er alkoholiker. Såvidt jeg husker enterer menn gruppen for høyrisiko ved 21 alkoholenheter i uka. I Norge opererer man med 1AE = 13g alkohol = 33 cl pils, 12 cl vin eller 4 cl brennevin. Ja, og lege er nok det beste stedet å finne ut hvorvidt man har skader eller ei. Dette er sterkt avhengig av hva man faktisk har drukket der og da, hvor lenge man drikker hver gang og ikke minst hvor mye man drikker over tid. Dessuten er det høyst individuelt hvor mye man tåler og hvor mye skader man pådrar seg. Summen av det hele er at det er ganske umulig for noe her å si noe mer enn noe generelt. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. november 2009 Del Skrevet 23. november 2009 http://www.google.com/search?q=alkoholskader En kjent sak er jo skrumplever da. Ikke så bra med tanke på at leveren er et særdeles viktig organ. Du kan vurdere å ta mariatistel ekstrakt. F.eks GPH Silverin for å få leveren til å raskere restituere seg, men hvis du fortsetter fylla hver helg framover så risikerer du mye. Kroppen har sin tålegrense og den reduserer du for hver gang du er "på kjøret" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå