Gå til innhold

Hvilket juleøl skal man velge?

Bjerknez

Anbefalte innlegg

Jeg må vel innrømme at jeg er en ØL-elsker, men det er faktisk sjelden jeg stikker innom polet for å kjøpe noe godt øl, og drar derfor heller til butikken.

I år har jeg dog bestemt meg for å kjøpe skikkelig øl på polet, som ikke inneholder for mye %, da jeg synes sterkt øl ikke er noe godt.

Maks 7% mener jeg er det det bør være, og jeg liker mørkt ØL med fylde.

Jeg har lest juleøl-tester rundt om kring på nett og ser at nøgne/Aas/Nissemor/Nissefar får toppkarakterer. Men selv om testpanelet liker øl'en, behøver jo ikke nettopp jeg og like samme øl'en, så derfor så håper jeg å finne noen skikkelige ØL-kjennere her inne, som kan anbefale noen gode juleøl til meg.

Stikkordet er altså:

1. ØL'et skal være mørkt (mørkere jo bedre)

2. ØL'et skal ha mye smak

3. maks prosent: 7%

4. Det må være ØL man kjøper på polet (sterkøl over 4,7%)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen forskjell på om noen her på forumet anbefaler eller et testpanel anbefaler da?

Ja...

Man legger da ikke alle tester rundt om på nett til grunnlag for valg av bil feks.? Og hvorfor gjør vi ikke det?

Det er smak og behag, og det hadde vært greit og høre tilbakemeldinger fra andre ølkjennere også, og ikke bare fra noen få personer i ett testpannel. Man får en grei pekepinn på hva som er godt og dårlig øl, ja... men jo flere som kommer med tilbakemeldinger, desto sikrere konklusjon kan man kanskje ta angående ØL-valget.

Dessuten så tipper jeg det sitter MANGE ØL-kjennere der ute som kanskje også er flinkere og eller like flinke som de i testpannelet.

Trodde virkelig jeg skulle slippe og begrunne hvorfor jeg stilte spørsmålet ....

Lenke til kommentar

Noen her som har smakt en av disse som vant i testene?

Da mener jeg:

Nissemor fra Haandbryggeriet

44786-Nissemor-180h.jpg

Nissefar fra Haandbryggeriet

44785-Nissefar-Haandbryggeriet-180h.jpg

Aas Juleøl Premium

51220-Aass-juleol-9-premium-160h.jpg

Aas Juleøl

2655-Aass-kl-F-juleol-160h.jpg

Nøgne Ø God Jul

46791-Nogne-O-God-Jul-200h.jpg

Nøgne Ø Underlig Jul

JPN-Underlig-Jul-Nogne-O-200h.jpg

Spesielt Juleøl'en fra Nøgne og Haandsbryggeri skal vist være skikkelig mørke og fyldige i smaken...

Aas Juleøl Premium er dog noe sterk (9%) tror jeg... liker ikke øl hvor man på en måte kjenner alkoholsmaken...

Noen som har kommentarer til dette?

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...